دوشنبه ۲۰ فروردین ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: همایش بین‌المللی عطار نیشابوری از ۲۴ تا ۲۷ فروردین‌ماه در شهرهای نیشابور و تهران برگزار می‌شود.

به گزارش ایسنا، نشست خبری همایش بین‌المللی «عطار نیشابوری؛ زندگی، آثار و افکار» امروز (۲۰ فروردین‌ماه) در محل انجمن آثار و مفاخر فرهنگی برگزار شد. در این نشست حسن بلخاری، رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی گفت: همایش عطار در سه روز و در روزهای ۲۴ و ۲۵ فروردین‌ماه در شهر نیشابور و روز ۲۷ فروردین‌ماه در تهران و در محل انجمن آثار و مفاخر فرهنگی برگزار می‌شود.

او اظهار کرد: به این همایش ۱۲۴ مقاله رسیده است که از این تعداد ۲۰ مقاله در نشریه انجمن منتشر می‌شود. مقالات همچنین به‌صورت لوح فشرده منتشر می‌شود.

بلخاری سپس از انتشار و رونمایی کتاب‌هایی با موضوع عطار همزمان با برپایی این همایش خبر و توضیح داد: در کنار برگزاری نشست‌های علمی در این همایش، کتاب اشترنامه تصحیح دکتر مهدی محقق که اثری نایاب است بازنشر می‌شود. «شرح احوال و آثار عطار نیشابوری» و « خسرونامه» نیز منتشر و رونمایی می‌شود.

او افزود: نگاه ما و استاد محقق در این همایش درگیر شدن با اختلاف نظرها نسبت به آثار عطار نیست، بلکه معتقدیم حتی اگر اثری مثل خسرونامه هم اثر عطار نباشد چون در این فرهنگ و تحت تاثیر آن نوشته شده است برای ما اهمیت دارد.

رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی همچنین گفت: امیدواریم در کنار رونمایی این آثار همزمان با برپایی همایش بتوانیم از تندیس عطار نیشابوری هم رونمایی و آن را در حیاط انجمن مفاخر جانمایی کنیم. شهرداری در رابطه با آماده‌سازی این تندیس قول داده است و ما امیدواریم آماده‌سازی آن به زمان همایش برسد.

او افزود: رییس‌جمهور نیز به این همایش پیامی ارسال کرده که در روز همایش خوانده می‌شود.

حسن بلخاری در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به تاریخ تاسیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی گفت: این انجمن سابقه ۹۵ ساله دارد. هسته اولیه این انجمن که در گذشته انجمن آثار ملی نام داشت، در سال ۱۹۰۱ تشکیل شده است. از زمان پهلوی اول و دوم فعال بوده و تا قبل از انقلاب آثار بسیار مهمی ساخته و منتشر کرده است. بناهای حافظیه، آرامگاه فردوسی، عطار، باباطاهر و... زیر نظر این انجمن ساخته شده است، اما متاسفانه بعد از انقلاب پیگیری این مسئله از سوی انجمن متوقف شده و الان ساخت آرامگاه‌ و بنا برای ادیبان و شاعران متولی ندارد. انجمن آثار و مفاخر فرهنگی آمادگی دارد اگر هزینه‌ها از طرف دولت تامین شود این مسئله را دوباره پیگیری کند.   

رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی همچنین گفت: تا به حال در انجمن آثار و مفاخر فرهنگی و با مدیریت دکتر محقق ۱۷۰ تن از شخصیت‌ها تجلیل و تکریم شده‌اند.

در این نشست همچنین مهدی محقق مدیر مؤسسه مطالعات اسلامی دانشگاه تهران - دانشگاه مک‌گیل در سخنانی گفت: آثاری که واقعا نوشته عطار هستند، شامل تذکره‌الاولیا، عطارنامه، اسرارنامه و الهی‌نامه است. درباره اشترنامه که منسوب به عطار است باید بگویم که زمانی هانری کربن به من گفت چرا جلد دوم این کتاب را منتشر نمی‌کنم؟ گفتم این کتاب از آثاری است که منسوب به عطار است، جواب داد که بالاخره هر چیزی که به عطار نسبت داده شده حائز اهمیت است ولو این‌که از خود عطار نباشد.

او همچنین اظهار کرد: هویت یک ملت به آثار ادبی آن مملکت بستگی دارد. اگر ما نسل جوان را با آثار عطار و سنایی و دیگر ادبا آشنا نکنیم چه چیزی برای حفظ کردن داریم؟ بنابراین مصمم هستیم هر سال یک همایش برای شخصیت‌های فرهنگی و ادبی‌مان در انجمن بگیریم تا آن‌ها را به نسل جوان معرفی کنیم.

کد خبر 402375

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha