جمعه ۲۴ فروردین ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۶
۰ نفر

حسین رویوران - کارشناس مسائل خاورمیانه: اسرائیل از طریق آسمان لبنان به پایگاه هوایی تی -۴ سوریه در استان حمص حمله کرده است.

حسین رویوران

این پایگاه نه در مناطق مرزی سوریه با لبنان، بلکه در منطقه‌ای در نزدیکی پالمیرا قرار دارد. حمله موشکی اسرائیل به تی -4به‌معنای بالا رفتن برد حملات اسرائیل در خاک سوریه است.

پس از سقوط هواپیمای اف-16اسرائیل به‌دست نیروهای دولتی سوریه، عملا حملات هوایی صهیونیست‌ها متوقف شده بود. می‌توان گفت با این حمله، اسرائیل سعی دارد اندکی از اعتبار از دست رفته خود را احیا کند. به‌عبارتی، اقدام اسرائیل در حمله به پایگاه هوایی تی -4، پیش از هر چیز قدرت‌نمایی دوباره رژیم صهیونیستی در صحنه جنگ سوریه است.

این احتمال وجود دارد که دولت سوریه برای جلوگیری از حملات بیشتر اسرائیل به خاک خود، اقدام به نصب یا تقویت سیستم دفاع موشکی در مرز با لبنان کند؛ سیستمی که احتمالا از سوی روسیه در اختیار دمشق قرار خواهد ‌گرفت.

اسرائیل ادعا کرده است که پایگاه تی -4در اختیار سپاه قدس است و نیروهای ایرانی از طریق این پایگاه هواپیماهای بدون‌سرنشین خود را هدایت می‌کنند. از این منظر، حمله به تی -4را باید پیامی برای ایران هم تلقی کرد.

این رفتار اسرائیل در ادامه تهدیدهای قبلی رژیم صهیونیستی قرار می‌‌گیرد که خواستار برچیدن پایگاه‌های ایرانی در خاک سوریه است. دمشق اما با هدف قرار دادن جنگنده اسرائیل در حمله قبلی این رژیم به خاک سوریه نشان داد که دیگر قصد ندارد در مقابل اینگونه حملات ساکت بنشیند. بدون تردید، حمله دیروز هم از سوی دولت سوریه یا نیروهای مقاومت بی‌پاسخ نخواهد ماند.

از سوی دیگر حمله اسرائیل به خاک سوریه را می‌توان یک حمله نیابتی نیز دانست. آمریکا طی روزهای اخیر با متهم کردن دولت سوریه به حمله شیمیایی به دوما، اعلام کرده به این حمله پاسخ خواهد داد. همزمانی اقدام اسرائیل با تهدیدهای آمریکا نشان می‌دهد این حمله با موافقت آمریکایی‌ها انجام شده است.

پیش از این تصور می‌شد آمریکا در تلافی حمله شیمیایی دوما، دمشق را هدف قرار دهد اما پس از آنکه رئیس‌جمهور روسیه اعلام کرد حمله به دمشق، حمله به روسیه تلقی می‌شود و با پاسخ روسیه روبه‌رو خواهد شد، اکنون به‌نظر می‌رسد آمریکایی‌‌ها ترجیح داده‌اند برای دوری از تقابل نظامی با روسیه، از اسرائیلی‌ها بخواهند بخشی از خاک سوریه غیراز دمشق را هدف قرار دهند.

اما روسیه تا کجا در مقابل حملات اسرائیل در سوریه صبوری خواهد کرد؟ به هر حال بالا رفتن برد حملات هوایی صهیونیست‌ها در سوریه می‌تواند برای روسیه هم یک تهدید به‌حساب آید. به‌خصوص اینکه پایگاه هوایی تی -4جایی میان دمشق و شهر لاذقیه قرار گرفته که میزبان پایگاه دائمی روسیه در سوریه است. میان مسکو و تل‌آویو توافقی وجود دارد که اسرائیل هیچ‌گاه منافع دولت روسیه در سوریه را تهدید نکند و حملاتش در خاک سوریه در نزدیکی پایگاه‌های نیروهای نظامی روسیه انجام نشود.

اکنون برداشت دولت روسیه از این حمله بسیار مهم است. اگر برداشت روس‌ها این باشد که افزایش برد حملات اسرائیل در خاک سوریه، تهدیدی برای روسیه است، مسکو قطعا به اسرائیل تذکر خواهد داد و شاید حتی کار به تهدید هم بکشد. به‌خصوص اینکه براساس اطلاعاتی که در دست است، می‌دانیم که در پایگاه هوایی تی -4 ، نیروهای روسیه هم مستقر هستند. در غیراین صورت باز باید منتظر ادامه حملات اینچنینی رژیم صهیونیستی در خاک سوریه بود.

واقعیت این است که روسیه را نمی‌توان بخشی از محور مقاومت دانست. محور مقاومت دارای یک تضاد تعریف شده با اسرائیل است اما روسیه به هر حال با اسرائیل دارای روابط رسمی است. دو طرف سفیر مبادله کرده‌اند و بخش قابل توجهی از جمعیت اسرائیل، روس‌تبار هستند. نباید فراموش کرد که روسیه هم‌پیمان ایران و سوریه است اما هم‌پیمان علیه نیروهای تکفیری و تروریستی، نه رژیم صهیونیستی.

کد خبر 402694

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha