شنبه ۲۵ فروردین ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۳
۰ نفر

پرچالش‌ترین روزهای مارک زاکربرگ انگار به خط پایان نزدیک می‌شود و براساس گزارش‌ها، او بعد از ۶ساعت جلسه با نمایندگان کنگره به‌نظر برنده بازی بوده است.

زاکربرگ

بزرگ‌ترین دردسر زندگی تجاری بنیانگذار فیسبوک، زمانی آغاز شد که احتمال تأثیر این شبکه اجتماعی بزرگ بر انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا و تحریک مردم به انتخاب ترامپ در رسانه‌ها مطرح شد. کمی بعد، بحث لو رفتن اطلاعات کاربران غول آبی‌رنگ آمریکایی به میان آمد که گفته شد، برای نظرسنجی و تبلیغات مورد استفاده قرار گرفته است.

یکی از بزرگ‌ترین نشت‌های اطلاعات توسط یک مؤسسه انگلیسی به نام «کمبریج آنالیتیکا» ‌صورت گرفته و گفته می‌شود، این گروه اطلاعات 87میلیون کاربر این شبکه را به‌صورت ناخودآگاه و بدون آگاهی قبلی استفاده کرده است. سقوط چند میلیارد دلاری ارزش سهام فیسبوک در یک روز، احضار به کنگره آمریکا برای ارائه توضیحات و راه افتادن کمپین‌های مختلف علیه کم‌کاری فیسبوک در حفاظت از اطلاعات کاربرانش دردسرهای بزرگی بودند که هرکدام به‌تنهایی می‌توانند یک غول بزرگ را شکست بدهند.

این‌بار اما زاکربرگ برگ برنده‌اش را در روز حضور در کنگره رو کرد. رسانه‌هایی که حضور مرد شماره یک فیسبوک را لحظه به لحظه مخابره کردند، از اعتماد به نفس و قدرت زاکربرگ در جلسه با کنگره گفتند، ‌از مطالبه‌گری‌اش از آمریکا و درخواست قدرت بیشتر و حرف‌هایش درباره راه‌حل‌هایی که برای حفاظت از کاربرانش دارد؛ همه اینها در نهایت باعث شد سهام فیسبوک دوباره ارزش پیدا کند و گویا زاکربرگ از خطر جسته است.

  • کت و شلوار به جای تی‌شرت

ایندیپندنت چهره و حالت زاکربرگ در آغاز جلسه را «عصبی و خسته» توصیف کرده و نوشته بود: «بعد از چند ساعت بازجویی در کمیته بازرگانی و قضایی سنای آمریکا»‌، آن‌هم بعد از چند هفته درگیری با رسوایی‌های مختلف در نگاه اول کمی خسته به‌نظر می‌رسد. او که همیشه با تی‌شرت تجاری فیسبوک و یک شلوار ساده همه‌جا حاضر می‌شد، ‌این‌بار با لباس رسمی، کت و شلوار و کراوات سر جلسه حاضر شده است. این تغییر پوشش را - حتی با این حال که موقتی است - برخی به‌عنوان نشانه‌ای از «کوتاه آمدن فیسبوک» در مقابل سیستم سرمایه‌داری آمریکایی قلمداد کرده‌اند.

  • ما قدرت بیشتری می‌خواهیم

یکی از مشکل‌های بزرگ که سر و صدای زیادی هم در دنیا به پا کرد، نشت اطلاعات ۸۷میلیون نفر از کاربرانش توسط مؤسسه تحقیقاتی کمبریج آنالیتیکا بود. این مؤسسه انگلیسی متهم شده بود به بخش‌هایی از اطلاعات خصوصی کاربران دسترسی پیدا کرده و احتمالا بر آنچه در انتخابات آمریکا رخ داد نیز تأثیر گذاشته است. زاکربرگ در همان زمان شخصا بابت آنچه رخ داده بود، از کاربرانش عذرخواهی کرد و گفت: آنچه رخ داده، بدون اطلاع فیسبوک بوده است. او در تازه‌ترین واکنش در این باره، در کنگره آمریکا گفت: این دردسر هرچند موجب رنجش گروهش شده اما «راه‌حل این است که به فیسبوک قدرت بیشتری داده شود.»

  • سیاست‌ تغییر نمی‌کند

همانطور که انتظار می‌رفت، بحث اصلی جلسه درباره شفافیت، حفظ حریم خصوصی افراد، دخالت در انتخابات، تنظیم مقررات تازه، شفافیت فیسبوک و رضایت طرفین بود. با وجود محکم‌بودن طرفین، گهگاه صحبت‌های نرمی هم بر زبان می‌آمد. مثل اینکه یک‌بار در میانه‌ یکی از بخش‌های حساس جلسه، بحث شکلات به میان آمد. سناتور بیل نیلسون گفت، مدت‌ها پیش از یک فروشنده خوشش می‌آمده چون شکلات‌های خوب و محشری می‌فروخته است.

بعد از یک مدت، او به جای شکلات‌ها عاشق آن فرد شده بود و وقتی به‌خودش آمد، متوجه شد که به‌خاطر اینکه هوای عشقش را داشته باشد، کلی از محصولات او را تبلیغ کرده است. او با استناد به این حرف‌ها گفت: ‌خیلی از طرفداران زاکربرگ هم به عشق شکلات‌هایش طرفدار او شده‌اند و حالا آنقدر این عشق را جدی گرفته‌اند که به‌خاطر هواداری از زاکربرگ تمام اشتباهات فیسبوک را نادیده می‌گیرند.

در واکنش به این حرف‌ها، زاکربرگ مدل تجاری فیسبوک را دوباره توضیح داد و گفت: تجربه نشان می‌دهد کاربران در مقابل آگهی‌هایی که در شبکه‌های دیگر مزاحم به‌نظر می‌رسند، جبهه نمی‌گیرند چون می‌دانند که این آگهی‌ها در نهایت به آنها منفعت می‌رسانند.او البته گفت، اینها دلیل نمی‌شود که سازمان او به فکر محافظت از حریم خصوصی کاربرانش نباشد. زاکربرگ گفت: ما باید تغییراتی در سازمان‌مان ایجاد کنیم که مشخص شود، داده‌ها در چه بخش‌هایی و چطور مورد استفاده قرار می‌گیرند. مدل درآمدزایی ما تغییر نمی‌کند اما شیوه ارائه خدمات به مشتری‌های بزرگمان و ردیابی آنچه در صفحه‌های پرمخاطب - به‌خصوص در بخش‌های سیاسی - است تغییر می‌کند.

  • ارائه طرح حفاظت از حریم شخصی کاربران به کنگره

همزمان با آنچه در جلسه زاکربرگ با کنگره رخ داد، 2نفر از سناتورهای آمریکایی طرحی را به کنگره ارائه کردند که برای جلوگیری از رخ‌دادن دوباره چنین رسوایی‌هایی است. این طرح که «قانون رضایت» یا «کانسنت» نام گرفته، توسط ادوارد مارکی و ریچارد بلومنتال 2سناتور دمکرات پیشنهاد شده است. براساس این طرح، شرکت‌های اینترنتی و شبکه‌های اجتماعی مانند فیسبوک و گوگل باید برای استفاده، به اشتراک‌گذاری و فروش اطلاعات شخصی کاربران رضایت آنها را به‌دست آورند.

همچنین آنها باید به کاربران اعلام کنند که قصد دارند چگونه از داده‌های آنها استفاده کنند و همچنین ابزار منطقی و مناسبی را برای حفاظت از داده‌های کاربران به‌کار بگیرند. مسئولیت بررسی نحوه اجرای این قوانین بر عهده کمیسیون فدرال تجارت آمریکا خواهد بود.

کد خبر 402709

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha