یکشنبه ۲۶ فروردین ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۲
۰ نفر

محمود مولایی - خبرنگار: بعد از کناره‌گیری محمدعلی نجفی از مدیریت شهرداری و انتخاب سمیع‌الله حسینی‌مکارم به‌عنوان سرپرست، بحث‌های بسیاری در مورد انتخاب شهردار جدید مطرح شده است.

 علی اِعطا

 برخی گزینه‌ها به‌طور غیررسمی عنوان شده ولی اعضای شورای شهر تهران هنوز نام یا نام‌هایی را به‌طور رسمی اعلام نکرده‌اند. امروز در جلسه شورای شهر تهران قرار است فرآیند انتخاب شهردار مشخص شود و با توجه به آن تصمیمات بعدی گرفته شود. علی اِعطا، عضو هیأت رئیسه و سخنگوی شورا در گفت‌وگو با همشهری درباره بحث انتخاب شهردار، جلسه امروز شورا و... صحبت کرده است.

  • آقای اِعطا، در خبرها آمده که امروز در صحن شورا موضوع انتخاب شهرداری بررسی نمی‌شود و این موضوع در صبحانه‌کاری اعضا به‌صورت غیرعلنی مطرح می‌شود؟

ما در شورا جلسه غیر‌علنی نداریم. جلسات هم‌اندیشی، جلسات غیررسمی به‌حساب می‌آید که برای تبادل نظر است و مصوبه ندارد. در جلسات هم‌اندیشی درباره مسائل مختلف صحبت می‌شود. برای همین در هم‌اندیشی امروز هم درباره فرآیند انتخاب شهردار صحبت می‌کنیم که ببینیم نظرات به چه ترتیبی است. بنابراین، تصمیم‌گیری درباره انتخاب شهردار در جلسات غیر‌علنی انجام نمی‌شود.

  • آیا امروز در صحن شورا هم درباره فرآیند انتخاب شهردار صحبت می‌شود؟

ابتدا باید فرآیند انتخاب شهردار را مشخص کنیم، این فرآیند نیاز به مصوبه ندارد. بعد به محض اینکه به یک جمع‌بندی رسیدیم، در صحن شورا این بحث را شروع می‌کنیم و انتخاب شهردار بدون‌شک در صحن شورا و به‌صورت علنی انجام خواهد شد.

  • با وجود این، در روزهای گذشته گمانه‌زنی‌های بسیاری در مورد گزینه‌های احتمالی صورت گرفته است...

خب، گزینه‌هایی که مطرح شدند، همانطور که شما گفتید گمانه‌زنی است. این گمانه‌زنی‌ها در حد رسانه‌هاست. حالا رسانه‌ها، اشخاص و گروه‌های سیاسی نظراتی داشتند که مطرح کردند، ولی ما در شورا درباره گزینه‌ها هنوز بحثی نداشته‌ایم.

  • در دوره اول 22نفر به‌عنوان گزینه تصدی پست شهرداری مطرح شدند، بعد 7نفر حائز اکثریت آرا شدند که نجفی شهردار شد.برخی معتقدند که از 6نفر دیگر که پیش‌تر برنامه گرفته شده، فردی به‌عنوان شهردار انتخاب شود. نظر شما چیست؟

ببینید، هم‌اکنون هر گزینه‌ای می‌تواند مطرح شود. طبیعتا گزینه‌هایی که قبلا هم مطرح بودند، اگر تمایل داشته باشند، باز هم نامشان می‌تواند مطرح شود. اما الان محدودیتی برای بررسی گزینه‌های مختلف نداریم. ممکن است حالا برخی دوستان نگاه دیگری داشته باشند. حالا درباره این مسائل باید صحبت شود.

در نهایت همه این مسائل به تصمیمی برمی‌گردد که ما درباره فرآیند انتخاب شهردار خواهیم گرفت. اگر تا الان هم در مورد فرآیند موضوعاتی مطرح شده، نظرات شخصی بوده، چون شورا هنوز تصمیمی درباره فرآیند کار نگرفته است.

  • معیارهای انتخاب شهردار چیست؟

این هم بخشی از تصمیمی است که باید گرفته شود. ما قبلا در مرداد‌ماه مجموعه‌ای از معیارها را برای انتخاب شهردار داشتیم. در واقع ما 16معیار در دوره اول انتخاب شهردار درنظر گرفتیم، اما حالا اینکه آیا همان معیارها ملاک عمل باشد یا بازنگری در مورد این معیارها صورت بگیرد، معیار جدیدی به معیار قبلی اضافه شود یا چیزی حذف شود، تصمیمی است که اعضای شورا باید بگیرند. ما هنوز وارد این بحث نشده‌ایم.

  • این احتمال وجود دارد که در جلسه امروز اعضای شورا نام گزینه‌هایی را برای پست شهرداری رسما اعلام کنند یا نه؟

امروز بناست در مورد فرآیند انتخاب شهردارصحبت کنیم و نمی‌دانم که آیا به گزینه‌ها پرداخته می‌شود یا نه.

  • در جلسه امروز مهم‌ترین بحث‌های دیگر شورا چیست؟

در جلسه امروز یک فوریت لایحه تعیین نرخ کرایه تاکسی (انواع تاکسی)، یک فوریت لایحه تعیین نرخ کرایه اتوبوس، یک فوریت لایحه تعیین ۲۲ قائم‌مقام ذیحساب در مناطق ۲۲ گانه شهرداری و چند پرونده مربوط به باغات در دستور‌کاراست.

  • دلیل کاهش جلسات روز سه‌شنبه به یک هفته در میان چیست؟

طبق آیین‌نامه، شورا موظف است که 2جلسه در‌ ماه به‌صورت عادی داشته باشد. هر تعداد جلسه بیشتر از این 2جلسه عادی، به‌عنوان جلسات فوق‌العاده شورا به شمار می‌آید. اگر جلسات سال قبل را نگاه کنید، می‌بینید که در مصوبه دو جلسه عادی در هر‌ماه و باقی جلسات به‌صورت فوق‌العاده ثبت شده است. ما جلسات فوق‌العاده را کم کردیم و اگر لازم باشد دوباره جلسات فوق‌العاده به تعداد نامحدود می‌تواند برگزار شود.

کد خبر 402801

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha