سرقت سریالی ۴ دستگاه عابربانک در پایتخت، کارآگاهان پلیس آگاهی را در برابر یک معمای پیچیده قرار داده است.

سرقت

سارقان در همه این سرقت‌ها درحالی‌که نقاب به چهره داشتند، نیمه‌شب‌ها سراغ دستگاه‌های عابربانک رفته و با سرقت آنها متواری شده‌اند.

  • نخستین دستبرد

پنجم اسفند سال گذشته بود که گزارش نخستین سرقت دستگاه عابربانک به پلیس اعلام شد. نحوه سرقت کمی عجیب بود چرا که سارقان دستگاه یک تنی را به همراه پول‌های داخلش با خود برده بودند. این سرقت در کنار یکی از مراکز خرید ونک رخ داده بود و دزدان، ‌دستگاه عابربانکی را که کنار پاساژ بود دزدیده بودند.

وقتی مأموران راهی محل سرقت شدند، در بررسی دوربین‌های مداربسته پاساژ، تصاویرضبط شده لحظه سرقت را مشاهده کردند. تصاویر نشان می‌داد که ساعت حدود 4:30بامداد یک دستگاه وانت پیکان مقابل مرکز خرید توقف کرده و 3مرد نقابدار از ماشین پیاده شده‌اند. آنها در کوتاه‌ترین زمان ممکن موفق شدند دستگاه را باز و آن را به داخل وانت منتقل کرده و متواری شوند. درتحقیقات مشخص شد که داخل دستگاه تنها 3میلیون تومان پول بوده است.

با شروع بررسی‌های پلیسی، مشخص شد که سارقان چند ساعت قبل‌تر خودروی وانت پیکان را در یکی از خیابان‌های مرکز تهران درحالی‌که کنار خیابان پارک شده بود، سرقت کرده بودند.

  • سرقت‌های دنباله‌دار

درحالی‌که تیمی از کارآگاهان مبارزه با سرقت‌های خاص پلیس آگاهی، مأمور رسیدگی به این پرونده شده بود، چند روز بعد یعنی در 21اسفند‌ماه96 دومین سرقت مشابه رخ داد. این سرقت هم حوالی میدان ونک و در خیابان شیخ بهایی صورت گرفته بود. محل سرقت یک آموزشگاه موسیقی بود و دستگاه درست در طبقه همکف مؤسسه تعبیه شده بود. این درحالی بود که مؤسسه مجهز به دوربین مداربسته بوده و لحظه به لحظه سرقت را ثبت کرده بود.

آنطور که تصاویر نشان می‌داد 5‌سارق نقابدار ساعت 4:30صبح با یک دستگاه خودروی پیکان وانت سرقتی و یک دستگاه خودروی آزرا با پلاک نامشخص مقابل مؤسسه توقف کردند تا نقشه دومین دزدی عجیب خود را اجرا کنند. آنها ابتدا قصد داشتند از در اصلی وارد شوند اما نتوانستند. با وجود این دست بردار نبودند و سراغ در دیگر مؤسسه رفته و بادیلم، آن را شکستند.

مردان نقابدار پس از ورود به آنجا، موفق شدند دستگاه خودپرداز را سرقت کرده و متواری شوند. نکته عجیب این بود که دو نفر از سارقان به راحتی دستگاه یک تنی را جابه جا کرده و به داخل خودروی پیکان وانت سرقتی منتقل کردند.

به گفته سرهنگ بهزاد ثابت راسخ رئیس‌کلانتری ۱۴۵ ونک‎، داخل دستگاه خودپردازی که سارقان، سرقت کرده بودند، مبلغ ۶۷ میلیون تومان پول نقد بود. ضمن اینکه مؤسسه موسیقی دارای سیستم دزدگیر بود که آن شب فعال نبود. وی افزود: در بررسی‌ها مشخص شد که کارکنان مؤسسه به‌دلیل شلوغی شب عید تا دیروقت مشغول کار بودند و شب حادثه پس از ترک محل کار خود فراموش کردند سیستم دزدگیر را فعال کنند.

  • 2 سرقت در کمتر از 3ساعت

‎تلاش کارآگاهان برای شناسایی سارقان ادامه داشت و هنوز هیچ ردی از آنها در دست نبود که گزارش 2‌سرقت دیگر در یک شب در اختیار پلیس قرار گرفت. نخستین سرقت این گروه در سال97، بامداد جمعه 24فروردین‌ماه در حوالی میدان مادر رخ داد و سارقان در کمتر از 3ساعت، 2دستگاه خودپرداز را سرقت کردند. 5سارق حرفه‌ای که مانند 2سرقت قبلی، صورت‌‌های خود را پوشانده بودند، در مرحله اول ساعت 3:53 بامداد با یک خودروی ماکسیما و وانت مزدا مقابل محلی که برای سرقت انتخاب کرده بودند توقف کردند.

در آنجا چنددستگاه خودپرداز خارج از بانک و داخل اتاقکی برای خدمات دهی شبانه‌روزی به مشتریان قرار داشت. دزدان نقابدار وارد آنجا شدند و یکی از دستگاه را سرقت کرده و به داخل خودروی وانت منتقل کردند.

آنها پس از این سرقت متواری شدند اما در ساعت 6:20 صبح دوباره به محل سرقت برگشتند و این‌بار یک دستگاه دیگر را با همین شگرد سرقت کردند. بررسی‌ها نشان می‌داد که داخل دستگاه‌ها حدود 24میلیون تومان پول بوده و مانند سرقت‌های قبلی، دزدان از خودروی وانت سرقتی و پلاک مخدوش برای خودروی ماکسیما استفاده کرده بودند.

  • دستگاه‌های نا ایمن

تحقیقات پلیس نشان می‌دهد که دزدان عابربانک‌هایی را به سرقت برده‌اند که خارج از بانک‌ها تعبیه شده و به راحتی قابل جابه‌جایی بوده‌اند.محمدرضا جمشیدی، دبیر کانون بانک‌های خصوص پیش از این درباره خلأ‌هایی که می‌تواند انگیزه چنین سرقت‌هایی شود، به خبرگزاری صدا و سیما گفته بود:‌

یکی از این خلأ‌ها این است که بعضی از دستگاه‌های خودپرداز برای استفاده از خدمات بانکی در خارج از بانک‌ها بدون ضابطه و تنها براساس توافق مالکین با بانک‌ها نصب می‌شوند و هیچ نظارتی درخصوص مسائل امنیتی آنها هنگام نصب وجود ندارد.براساس این گزارش، کارآگاهان در این پرونده به سرنخ‌هایی دست یافتند و به‌زودی سارقان را شناسایی و دستگیر خواهند کرد.

کد خبر 402802

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha