دوشنبه ۲۷ فروردین ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی اعلام کرد: شکارچی یک راس شوکا در منطقه حفاظت شده دیزمار به انجام ۳۰۰ ساعت خدمات عمومی رایگان به عنوان جایگزین ۶ ماه حبس تعزیزی محکوم شد.

شکارچی شوکا به ۳۰۰ ساعت کار رایگان محکوم شد

به گزارش ايرنا، حمید قاسمی روز یکشنبه افزود: این حکم بر اساس کشف گوشت شکار و کله و پاچه آن در منزل فرد متخلف، توسط قاضی دادگاه کیفری شهرستان خداآفرین صادر شد.

وی اضافه کرد: بر اساس این حکم، فرد متخلف به انجام خدمات عمومی رایگان به میزان 300 ساعت برای احداث پنج فقره آبشخور ویژه حیوانات در منطقه حفاظت شده دیزمار در مجموعه جنگل‌های ارسباران محکوم شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی ادامه داد: فرد متخلف دارای سابقه شکار غیرمجاز است و پیش از این نیز چند بار دستگیر شده است.

وی یادآور شد: از شکارچی متخلف شوکا، یک قبضه سلاح و مقداری فشنگ و ادوات شکار کشف و ضبط شده است.

منطقه حفاظت شده دیزمار در شمال شرق استان آذربایجان شرقی واقع است؛ دیزمار در چهارچوب شهرستان‌های جلفا، خداآفرین، هریس، تبریز و ورزقان قرار دارد و با مناطق حفاظت شده کیامکی همسایه است.

گونه‌های جانوری منطقه حفاظت شده دیزمار حدود 320 گونه از قبیل گونه‌های منحصر بفرد نظیر سیاه خروس و شوکا است.

سایر جانوران این منطقه شامل کل و بز وحشی، شوکا، گراز، خرس قهوه‌ای، سیاه گوش، گربه وحشی، گربه جنگلی، پلنگ، روباه، شغال و گرگ و از پرندگان سیاه خروس قفقازی، کبک، کبک دری، دراج و قرقاول ارسباران می‌باشند.

در دهه‌های گذشته ارسباران تعداد انگشت شمار از شوکا زندگی می‌کردند، اما بعد از جنگ قره‌باغ، تعداد قابل ملاحظه‌ای از این گونه با گذشتن از رودخانه ارس وارد ایران شده و در منطقه‌ای به وسعت بیش از 60 هزار هکتار در دو منطقه حفاظت شده ارسباران و دیزمار پراکنده شدند.

کد خبر 402873

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha