همشهری آنلاین: سخنگوی وزارت بهداشت گفت: قیمت هیچ دارویی با توجه به نوسانات اخیر نرخ ارز، تغییر نکرده است و هیچ دارویی در یک ماه گذشته به کشور وارد نشده که شامل تغییر قیمت شود.

سخنگوی وزارت بهداشت

به گزارش وبدا، دکتر ایرج حریرچی در نشست خبری هفتگی خود با اصحاب رسانه، اظهار داشت: معاون اول رییس جمهور که رییس ستاد اقتصاد مقاومتی نیز هست، اعلام کرد که دارو در شرایط کنونی ارز، تغییر قیمتی نخواهد داشت و در جلساتی که با مسئولان ارشد دولت و بانک مرکزی داشته ایم، وعده داده اند که ارز مورد نیاز دارو، همانند گذشته تامین شود.

وی تصریح کرد: بخشی از ارز مورد نیاز تامین تجهیزات و ملزومات پزشکی، ارز مبادله ای بود و همانند قبل تامین می‌شود اما بخش دیگری از ارز واردات آن، از بازار ارز تهیه می شد که دولت قول داده ارز 4200 تومانی به آنها اختصاص دهد ضمن اینکه دولت متعهد شده که ارز مسافرتی، دانشجویی و دارو را تامین کند.

معاون کل وزارت بهداشت یادآور شد: در شرایط نوسانات ارزی، مردم و بیماران ممکن است نگران قیمت دارو شوند و تغییری در الگوی مصرف آنها به وجود بیاید. به عنوان نمونه قبل از این نوسانات، یک نسخه 60 تایی از یک دارو را تهیه می کردند که در حال حاضر ممکن است نسخه 200 تایی را از داروخانه ها بخواهند و داورخانه ها نیز نتوانند این افزایش مصرف را پاسخ بدهند.

  • مردم تغییر قیمت دارو را به سامانه 190 اطلاع دهند

دکتر حریرچی با بیان اینکه در کشوری که بر اساس استانداردهای سازمان بهداشت جهانی چند هزار قلم دارو توزیع می شود، ممکن است یک درصد کمبود دارویی به طور ناخواسته پیش بیاید، افزود: مردم هر گونه تغییر قیمت دارو با هر ادعا را به سامانه 190 اطلاع دهند. اکثر فعالان حوزه دارو، همکاری لازم جهت جلوگیری از تغییر قیمت دارو را دارند، اما همانند هر صنف دیگری ممکن است در این حوزه نیز افرادی تخلف کنند.

به گفته دکتر حریرچی میزان واردات شیرخشک به کشور قبل از نوسانات ارزی، 40 میلیون دلار بوده و در حال حاضر هیچ کمبود شیر خشکی در بازار وجود ندارد.

سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به تاکید ویژه وزیر بهداشت در جلسه امروز شورای معاونین وزارت بهداشت بر تشدید فعالیت سامانه 190 و نظارت های موردی و میدانی، خاطرنشان کرد: رسانه ها در شرایط کنونی، نگرانی را در جامعه پمپاژ نکنند. به عنوان نمونه تعداد موارد اعزام بیماران به خارج از کشور که در شورای عالی پزشکی تصویب می شود، سالانه کمتر از 10 نفر است، اما رسانه ها ادعاهای نادرستی را در این باره مطرح کردند. در صورتی که فردی به دلیل درمان های غیر موثر یا بیماری های معمولی که در ایران درمان می شود، قصد اعزام به خارج از کشور را داشته باشد، دولت در مورد اختصاص ارز تصمیم گیری می کند.

  • وضعیت سلامت مناطق زلزله زده، مورد توجه وزارت بهداشت است

معاون کل وزارت بهداشت در خصوص مشکلات مناطق زلزله زده غرب کشور با توجه به گرم شدن هوا، گفت: مناطق زلزله زده غرب کشور از مناطق گرم کشور هستند که حتی در ایام نوروز، دمای هوا در این مناطق به 30 درجه سانتی گراد نیز می‌رسد، به همین دلیل وضعیت سلامت این مناطق مورد توجه وزارت بهداشت قرار دارد.

وی افزود: برخی از بیماری‌ها، بومی یا نسبتا بومی مناطق زلزله غرب کشور هستند و در سال‌های گذشته مواردی از بیماری های مختلف مانند عقرب و مار گزیدگی و سالک وجود داشته است و باید از مسئولان دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، تشکر کنم که وضعیت بیماری ها و سلامت منطقه را به دقت نظارت و رصد می کنند.

دکتر حریرچی از زباله‌ها به عنوان یکی از کانون‌های شیوع بیماری سالک یاد کرد و گفت: ممکن است در سال‌های گذشته تعداد موارد سالک 10 مورد بوده، اما امسال به دلیل حساسیت این مناطق، رسانه‌ها حتی یک مورد شیوع سالک در این مناطق را زیاد می دانند. این در حالی است که این مساله نسبت به سال های گذشته سیر نزولی داشته است. با این وجود وزارت بهداشت نهایت تلاش خود را می کند تا مشکلات بهداشتی و درمانی مردم مناطق زلزله زده غرب کشور به حداقل برسد.

  • ایده تاسیس بیمه دندانپزشکی جدید نیست

سخنگوی وزارت بهداشت در خصوص شرایط تاسیس بیمه دندانپزشکی در کشور، گفت: ایده اولیه تاسیس بیمه دندانپزشکی، جدید نیست، اما اعتقاد داریم که خدمات دندانپزشکی، سهم زیادی در پرداخت از جیب مردم و حدود 18 تا 22 درصد از هزینه های درمانی آنها را دارد که درصد بالایی است.

معاون کل وزارت بهداشت اضافه کرد: بیمه دندانپزشکی، مساله ای است که پیچیدگی‌های خاص خود را دارد؛ چراکه به پیشگیری از بیماری‌های دندان، وابسته است و عواملی مانند رفتار فردی و مصرف شیرینی، شکلات و تخمه و دریافت حق بیمه های متفاوت در آن تاثیرگذار است، اما همکاران ما در وزارت بهداشت، در حال مطالعه و طراحی ساز و کارهای مورد نیاز تاسیس بیمه دندانپزشکی هستند.

  • قانونی که اجرا نمی شود...

وی در خصوص مطالبات وزارت بهداشت از بیمه های تجاری، گفت: در ماده 30 قانون الحاق و برخی مواد قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت، به صراحت گفته شده که وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی موظف است اقدامات لازم برای درمان فوری و بدون قید و شرط مصدومان حوادث و سوانح رانندگی در همه واحدهای بهداشتی و درمانی دولت و غیردولتی و همچنین در مسیر اعزام به مراکز تخصصی و مراجعات ضروری بعدی را به عمل آورد که وزارت بهداشت این اقدام را انجام می دهد، اما در ادامه گفته شده که برای تامین بخشی از منابع لازم جهت ارائه خدمات تشخیصی و درمانی به این مصدومان، معادل ده درصد از حق بیمه پرداختی شخص ثالث، سرنشین و مازاد به طور مستقیم طی قبض جداگانه به حساب درآمدهای اختصاصی نزد خزانه داری کل کشور در چهارچوب اعتبارات مصوب بودجه سنواتی به نام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی واریز می‌شود.

دکتر حریرچی تاکید کرد: از برنامه چهارم توسعه تا کنون نتوانسته ایم این قانون صریح دولت را عملیاتی کنیم، در حالی که بیمه ها از مردم حق بیمه می گیرند و آن را به تدریج به ما پرداخت می‌کنند و بعضی از آنها اصلا پرداخت نمی کنند. یکی از بیمه‌هایی که ورشکست شده 70 میلیارد تومان و بیمه ایران بیش از 800 میلیارد تومان از مطالبات وزارت بهداشت را پرداخت نکرده اند.

  • مطالبات 1200 میلیارد تومانی وزارت بهداشت از بیمه‌های تجاری

سخنگوی وزارت بهداشت میزان مطالبات وزارت بهداشت از بیمه های تجاری بابت درمان مصدومان حوادث ترافیکی را 1200 میلیارد تومان عنوان کرد و افزود: کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی نیز به این موضوع رسیدگی کرده و به شرکت های بیمه اعلام کرده که باید بدهی خود را بلافاصله و یا با حداکثر یک سال فاصله به وزارت بهداشت پرداخت کنند.

معاون کل وزارت بهداشت با اشاره به ارائه خدمات درمانی در حوزه های مختلف به مصدومان حوادث ترافیکی، اظهار داشت: اگر شرایط به همین وضع باشد ممکن است مجبور شویم از بیمه شدگان پول بگیریم و آنها هزینه های خود را از بیمه ها دریافت کنند.
وی تصریح کرد: بیمارستان های وزارت بهداشت که برخی از آنها بخش عظیمی از فعالیت خود را در حوزه ارائه خدمات به مصدومان صرف می کنند، در شرایط سختی هستند و باید هزینه های خود را جبران کنند و یا از شرکت دانش بنیانی پروتز تهیه کرده اند، اما به دلیل بدعهدی بیمه‌های تجاری، در مقابل آنها شرمنده هستند.

  • در موضوع قیمت گذاری تجهیزات پزشکی، تابع دولت و قانون هستیم

دکتر حریرچی در خصوص برخی اظهارات در مورد قیمت گذاری تجهیزات پزشکی در وزارت بهداشت، گفت: ما تابع دولت هستیم و دولت در سال 1393 در مصوبه ای اعلام کرد که وزارت بهداشت باید قیمت تجهیزات پزشکی را تعیین کند، اما بحث اصلی برخی افراد که ادعاهای نادرستی دارند این است که چرا قیمت تعیین می‌شود؟

سخنگوی وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: قبل از اجرای طرح تحول سلامت قیمت 50 درصد از تجهیزات و ملزومات پزشکی وارداتی به کشور، دو برابر متوسط قیمت آن در منطقه بود. به عنوان نمونه قیمت یک استند از 4 میلیون تومان به حدود یک میلیون و 200 هزار تا یک میلیون و 700 هزار تومان کاهش پیدا کرد.

  • در برخورد با تخلفات تعرفه ای، کوتاهی نخواهیم کرد

معاون کل وزارت بهداشت در خصوص افزایش قیمت خدمات درمانی در کشور با توجه به نوسانات بازار ارز، گفت: باید از مسئولان بیمارستان های دولتی، خصوصی و غیردولتی تشکر کنم که در اکثر موارد، مطابق قانون و تعرفه قانونی عمل می کنند اما در تصویب و ابلاغ تعرفه پزشکی سال 1397 تاخیری به وجود آمده که مراکز درمانی موظف هستند، تعرفه سال گذشته را دریافت کنند و از این بابت، شرمنده ایم.

وی یادآور شد: به هیچ عنوان در برخورد با دریافت خارج از تعرفه قانونی، با هیچ فرد متخلفی، کوتاهی نخواهیم کرد و انتظار عمومی جامعه نیز همین است و اجازه نخواهیم داد که رصد اندکی از متخلفین، وجهه ارائه دهندگان خدمات در بخش‌های دولتی، خصوصی و غیردولتی را تخریب کنند.

  • 60 درصد از ظرفیت کارخانه‌های تولید دارو در کشور، خالی است

دکتر حریرچی در خصوص ظرفیت حوزه دارو برای صادرات محصولات خود به خارج از کشور، گفت: حدود 60 درصد از ظرفیت کارخانه‌های تولید دارو در کشور در حال حاضر خالی است و این شرکت‌ها در زمان تاسیس، ممکن است دولتی یا خصوصی باشند، اما به هرحال سرمایه گذاری هایی در این حوزه انجام شده و تنها راه استفاده از این ظرفیت، صادرات دارو به خارج از کشور است.

سخنگوی وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: برای افزایش صادرات باید پیش نیازهایی مانند دریافت گواهی GNP فراهم شود و در برخی از داروها، ممکن است کیفیت محصولات بسیار بالا اما فاقد این گواهی باشد، بنابراین برای توسعه صادرات نیاز به تقویت دیپلماسی اقتصادی و بازاریابی دارو داریم.

معاون کل وزارت بهداشت گفت: دارو کالای گران قیمتی است که رقابت زیادی در این حوزه وجود دارد و برخی از رقبا حتی برای جلوگیری از ورود رقیب جدید، حاضر هستند به هر روشی از جمله دامپینگ یا روش‌های ناسالم دیگر، دست بزنند، اما یکی از اهداف سفرهای وزیر بهداشت به کشورهای دیگر، بازاریابی دارو است.

  • رفع فقر موجب افزایش سطح سلامت جامعه می‌‍شود

وی در پایان در خصوص تشکیل سازمان رفاه اجتماعی نیز گفت: یکی از موضوعات مورد درخواست ما، مبارزه با فقر و عوامل فقرزا در جامعه است. شرایط فقر در حوزه های مختلف، مشکلات سلامت روان جامعه را افزایش می دهند و در دنیا ثابت شده که رفع فقر، یکی از مهمترین عوامل افزایش سطح سلامت جامعه است.

کد خبر 402912

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha