همشهری آنلاین: فرمانده هواپیمایی نیروی زمینی ارتش (هوانیروز) اعلام کرد: در زمینه سامانه های موشکی بُرد بلند به بومی سازی کامل دست یافته ایم و تبدیل موشک زمین پایه به هواپایه و برخورداری از بهترین موشک های شلیک کن و فراموش کن (فایراند فورگت) از دیگر دستاوردهای هوانیروز است.

 یوسف قربانی

امیر سرتیپ دوم خلبان یوسف قربانی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار دفاعی ایرنا به مناسبت فرا رسیدن 29 فروردین روز ارتش افزود: ارتش به عنوان سرمایه عظیم با خدمتگزاری به انقلاب و نظام منشاء اثرات زیادی در روند رو به پیشرفت کشور به حساب می آید و از جمله افتخارات آن دفاع از ملت و کشور در میادین پر خطر جنگ و دفاع از سرزمین ایران است.

وی در پاسخ به این سوال که مأموریت های هوانیروز چیست، گفت: به طور کلی هوانیروز یگانی تهاجمی است و بافت، سامانه و سازمان بالگردهای هوانیروز بر اساس اصول تحرک هوایی و واکنش سریع طرح ریزی شده اند و می توان این گونه عنوان کرد که هوانیروز از مهمترین یگانهای نیروهای مسلح در کشور محسوب می شود.

فرمانده هواپیمایی نیروی زمینی ارتش (هوانیروز) توضیح داد: به طور کلی پشتیبانی از تمام یگانهای رزمی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران و همچنین پشتیبانی از قرارگاه های سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، نیروی انتظامی، هنگ های مرزی و خدمات رسانی در اورژانس هوایی، امدادرسانی و فعالیت های مردمیاری، جا به جایی ها و مواردی از این دست از دیگر مأموریت های هوانیروز ارتش هستند.

از امیر سرتیپ دوم خلبان قربانی پرسیدیم، شما در صحبت های خود عنوان کردید که هوانیروز یگانی تجهیزات محور است، آیا تجهیزات هوانیروز متناسب با نیازهای امروز هستند؟ به عنوان مثال بالگرد 214 ساخت سال 1970 است و سالها از معرفی و آغاز خدمتش در ارتش می گذرد. با توجه به دانش امروز بالگردها و اینکه قابلیت هایی همچون جنگ الکترونیک و رادارگریزی پیشرفته و مواردی از این دست نیز به بالگردهاافزوده شده، آیا تجهیزات هوانیروز قابلیت برطرف کردن نیازهای ما را در این زمینه را دارند؟

وی پاسخ داد: بالگرد، تنها وسیله ای است که فرسوده نمی شود. در واقع بالگردها عمر قانونی ندارند و بازآماد می شوند. وقتی عمر بدنه بالگردی تمام شد، آن را بازسازی می کنیم و دوباره وارد چرخه می شود. همچنین مواردی همچون امکانات دید در شب و جنگ الکترونیک و سلاح ها و جنگ افزارهای جدید نیز به آنها افزوده می شود. به طور کلی تغییرات کاربری بالگرد بستگی به توقع ما از آن دارد.

فرمانده هواپیمایی نیروی زمینی ارتش (هوانیروز) ادامه داد: امروز بالگردهای ما از عهده تمام مأموریت های محوله برمی آیند. در واقع هوانیروز با توجه به تهدیدهای موجود، برنامه ریزی و عمل می کند. به عنوان مثال در سال 1393که نیروهای گروهک تروریستی - تکفیری داعش تا 45 کیلومتری مرزهای ایران آمدند، مقام معظم رهبری محدوده مورد تهدید داعش را خط قرمز نظام می دانستند و هوانیروز با پیروی از اوامر و نظر به تدابیر ایشان وارد عمل شد و بلایی را که بر سر منافقین آورده بود را بر سر نیروهای تروریستی داعش آورد.

وی اضافه کرد: باید توجه داشت که ماهیت جنگ های امروز با جنگ های قدیم متفاوت است. دیگر مانند زمان گذشته نیست که بالگرد 206 برای شناسایی می رفت و سپس گروه های هجومی بالگرد کبرا برای آتشباری وارد عمل می شدند. در همین مورد مقابله با نیروهای داعش، با توجه به شیوه و راه کنش خاص درگیری با این گروه وارد عمل شدیم و عملکردی بسیار عالی داشتیم. امروز کارهای خوب بسیاری در هوانیروز در حال انجام است. نهضت قطعه سازی و سامانه های بُرد بلند از جمله این موارد هستند.

امیر سرتیپ دوم خلبان قربانی خاطرنشان کرد: امروزه ما از سلاح های با برد بیش از 10 کیلومتر استفاده می کنیم و همه تجهیزات ما کاملاً بومی هستند. ارتقای توان رزمی ما بی سابقه بوده است. در زمینه سامانه دید در شب، عزیزان ما در صنایع هوایی عملکرد بسیار موفقی داشته اند و بالگردهای ما را به سامانه دید در شب مجهز کرده اند.

وی گفت: در زمینه سامانه های موشکی بُرد بلند نیز به بومی سازی کامل دست یافته ایم. تبدیل موشک زمین پایه به هواپایه و همچنین برخورداری از بهترین موشک های شلیک کن و فراموش کن (فایراند فورگت) از دیگر دستاوردهای هوانیروز ارتش محسوب می شوند. همین دستاوردهای مهم هستند که باعث شدند هوانیروز مورد تشویق ویژه مقام معظم رهبری و مسئولان عالی رتبه نظام قرار بگیرد.

وی در ادامه با بیان اینکه هوانیروز از بدو پیروزی انقلاب اسلامی تا کنون همواره منشاء خدمات بسیاری در عرصه های مختلف برای نظام جمهوری اسلامی بوده که علاوه بر انجام ماموریت های ذاتی خویش، در حفظ حریم نظام و مرزهای جمهوری اسلامی ایران؛ در عرصه دیگر نیز بنا به ضرورت و توانمندی خود در خدمت ملت انقلابی بوده و هست به اقدامات هوانیروز و مردم همدلی و همزمانی در حادثه زلزله اخیر کرمانشاه پرداخت.

وی گفت: در این امدادرسانی به آسیب دیدگان این زمین لرزه رئیس جمهوری و وزیر بهداشت از عملکرد سریع و به موقع هوانیروز تقدیر کردند. همچنین برخورد بزرگ منشانه فرمانده ارتش جمهوری اسلامی ایران که از بالگرد پیاده شده و مصدومان سوار همان بالگرد ایشان شدند، نشان از روح ولایتمداری در میان ارتشیان دارد.

وی تاکید کرد: امروز مرکز آموزش هوانیروز بزرگترین مرکز آموزش بالگرد در خاورمیانه است و شاگردان خارجی را نیز برای آموزش می پذیرد. چنانکه گفته شد پشتیبانی از همه یگانهای ارتش و سپاه و اورژانس هوایی در 14 استان و کمک به کارکنان شرکت نفت و کلاً هر نقطه ای از کشور که بن بستی وجود داشته باشد، حیطه مأموریت های هوانیروز محسوب می شود و هوانیروز، کلید درهای بسته است از همین بابت است که هوانیروز را فرشتگان آهنین نامیده اند.

فرمانده هوانیروز ارتش با اشاره به اینکه هوانیروز در رکاب ولایت و بنابر تدابیر سلسله مراتب، بدون ورود به جناح های سیاسی، منویات مقام معظم رهبری را نصب العین قرار داده و به انجام مأموریت های محوله می پردازد، گفت: ما در انتخابات ها بالاترین ساعت های پروازی و جا به جایی ها را داشته ایم.

وی توضیح داد: همچنین در جا به جایی مقامات و رئیسان جمهوری و انجام مأموریت های مربوط به شوراها و نظایر آن به انجام وظیفه می پردازیم و هر زمان که مقام معظم رهبری و سلسله مراتب لازم بدانند وارد عمل می شویم. هوانیروز در دل دشمن رعب ایجاد می کند و خدمتگزار مردم است.

از امیر سرتیپ دوم خلبان قربانی پرسیدیم، امروز در دنیا با نبردهای «ترکیبی» و «هیبریدی» مواجه هستیم آیا حرکت مؤثری در ارتش برای مقابله با دشمن در جنگ های هیبریدی به چشم می آید، در هوانیروز در زمینه این گونه نبردها و مقابله با گروهک هایی همچون داعش و پژاک و نظایر آن که تجهیزات هوایی کمی دارند، اما از تجهیزات پهپادی و ضدهوایی برخوردارند، چه اقداماتی انجام شده است؟

وی پاسخ داد: هوانیروز با توجه به مقتضیات زمان و تهدید دشمن، وارد عمل می شود. امروزه قدرت های استکباری مستقیماً وارد عمل نمی شوند و معمولاً گروهک ها را وارد عمل می کنند و در زمینه های مختلف به کشورها ضربه می زنند. اما ما در همه زمینه ها پیش بینی های لازم را انجام داده ایم. به عنوان مثال اگر پهپادهای دشمن بخواهند وارد عمل شوند، بهترین هدف برای بالگردهای ما هستند. برای هواپیما دشوار است که بخواهد پهپاد را هدف قرار دهد، اما پهپاد هدفی مناسب برای بالگرد محسوب می شود.

وی ادامه داد: گروهک های تروریستی تجهیزات هوایی کمی دارند، اما از تجهیزات ضدهوایی مناسبی برخور دارند. موشک های بُرد بلند که اشاره شد در چنین مواردی کاربرد دارند. مثال دیگر در این زمینه، جنگ های خیابانی است. در این زمینه خلبانان را به خود کنترلی کامل رسانده ایم و خلبان در صورت نیاز بدون اینکه نیاز به هدایت سامانه فرماندهی داشته باشد به مناطق مختلف رفته و مأموریت شناسایی را انجام می دهد. در واقع ما در همه زمینه ها از دشمنان جلوتریم.

از فرمانده هوانیروز ارتش پرسیدیم، اشاره مختصری به حضور داعش در نزدیکی مرزهای ایران در سال 1393 و عملکرد شجاعانه هوانیروز در آن مقطع داشتید. گفته شده که بالگردهای هوانیروز وارد عمل شدند و نیروهای داعشی را سرکوب کردند. لطفاً توضیحات بیشتری در این رابطه ارائه بفرمایید.

وی گفت: در آن مقطع نیروهای گروهک تروریستی - تکفیری داعش تا 45 کیلومتری مرزهای ایران آمدند، اما در کمتر از 24 ساعت، تیپ ها و توپخانه نیروی زمینی مانند دیواری آهنین در مرزهای غربی کشور مستقر شدند و بالگردهای هوانیروز، دشمن را از پای درآوردند.

وی افزود: در آن ایام ما 17 مورد شناسایی محور داشتیم. بعضی مقاطع هم گروه های نفوذی داعش قصد عبور از مرز داشته اند که در کمین اطلاعاتی ما قرار گرفته و به سرعت منهدم شدند. به عنوان نمونه در یکی از این موارد نفوذ که تصاویر درگیری بالگردهای ما با اشرار مسلح در فضای مجازی انتشار گسترده ای پیدا کرد، قرارگاه های حمزه سیدالشهداء (ع) و نجف سپاه پاسداران اعلام کردند که نیاز به پشتیبانی و تیم آتش دارند و هوانیروز وارد عمل شد.

«پیش از ورود هوانیروز، تعدادی از برادران سپاهی زخمی شده بودند، اما هوانیروز، دشمن را تار و مار کرد و برای گروهک تروریستی داعش، جهنمی از آتش خلق کرد. در غرب و شمال غرب عملیات های متعددی علیه اشرار مسلح پژاک داشته ایم. در جنوب شرق نیز پشتیبانی از قرارگاه قدس را برعهده داریم و مقابله با اشرار ازجمله مأموریت های ما در منطقه شرق محسوب می شود».

از امیر سرتیپ دوم خلبان قربانی پرسیدیم که طرح حضرت ثامن الائمه (ع)، تیپ های مستقل تأسیس شدند و یکی از نیازمندی های تیپ مستقل برخورداری از بالگرد در زمان نیاز است، آیا این پیش بینی را داشته اید که تیپ های مستقل نیروی زمینی- به عنوان مثال یک گردان بالگردی در اختیار داشته باشند؟

وی پاسخ داد: اداره یگان های بالگردی، کاری است که فرماندهی و مدیریت کارخانه ای را به صورت توأمان طلب می کند. بالگردها امور تعمیراتی خاصی را طلب می کنند که نیاز به تخصص ویژه ای دارد. البته ما بنا به درخواست هر تیپ، تیم آتش در اختیارش قرار می دهیم.

امیر قربانی افزود: به همین ترتیب تیم های سنگین و سبک هوانیروز در صورت اعلام نیاز تیپ ها برای هلی بُرن و تخلیه مجروح وارد عمل می شوند. اما در حال حاضرضرورتی برای این اقدام به چشم نیامده تا امکاناتش را فراهم کنیم.

از امیرسرتیپ دوم خلبان قربانی پرسیدم، در ابتدای مصاحبه عنوان کردید که هوانیروز تجهیزات محور است و در یگان های تجهیزات محور، نیروی انسانی متخصص حضور دارد و از اهمیت دو چندانی برخوردار است.

ما در هوانیروز خلبانان ولایی و جان برکف داشته و داریم که مأموریت های بسیار خطرناکی را با عشق و علاقه به سرانجام می رسانند. خلبان هواپیمای جنگی می تواند در صورت تمام شدن مهمات، منطقه را برای نجات جان خویش و هواپیما به سرعت ترک می کند، اما خلبان بالگرد نیاز به شجاعت مضاعفی دارد؛ ممکن است او بدون هیچ گونه حفاظ و سنگری با جنگنده مافوق صوت دشمن روبه رو شود. در واقع بالگردها بدون حفاظ به قلب دشمن می زنند. با توجه به این موارد در رابطه با حقوق و مزایای خلبانان هوانیروز و همچنین بازنشستگی این عزیزان چه اقداماتی صورت گرفته است؟

فرمانده هوانیروز ارتش پاسخ داد: توجه داشته باشید که ما برای مسائل مالی کار نمی کنیم. اگر این گونه بود بنده امروز اینجا نبودم. البته مسائل مالی مهم هستند، اما برای ما، خلبانان و کارکنان عزیزمان، اول مملکتمان مهم است و مسائل مالی در مراتب بعدی قرار می گیرد.

«به عنوان مثال وقتی شهید حسین قاسمی به اسارت دشمن بعثی درآمد، می دانست که در صورت توهین نکردن به حضرت امام (ره) به بدترین شکل ممکن سرش را از دست خواهد داد، اما او بر سر عقایدش باقی ماند. این یعنی روح ولایت پذیری. چنین مسائلی ابداً با مسائل مادی قابل قیاس نیستند».

امیر سرتیپ دوم خلبان قربانی اضافه کرد: یا نحوه شهادت شهید چاغروند که او هم دل وضعیت مشابهی شهید شد؛ اینها با کدام مسئله مالی قابل قیاس هستند؟ شهید شیرودی نیز دنبال درجه و مادیات نبودند و حتی از پذیرش درجه تشویقی امتناع می کردند. اما این موضوع تلاش ما برای رفع نیاز کارکنان را نفی نمی کند.

وی افزود: کارکنان ما از روح بزرگی برخوردار هستند، اما در خصوص تأمین مالی کارکنان تابع سلسله مراتب هستیم. ما مسئول هستیم و در قبال این عزیزان وظایفی داریم و برای ارتقای سطح کیفی زندگی و اصلاح معاششان تلاش هایی انجام می دهیم و کارکنان هم مطلع هستند که تلاش گسترده ای برای ارتقای حقوق و مزایای شان آغاز شده است. فرمانده هوانیروز ارتش گفت: ریاست ستاد کل نیروهای مسلح و امیر فرمانده کل ارتش رایزنی های گسترده ای را با دولت و مجلس شورای اسلامی انجام داده اند تا کیفیت سطح معاش خانواده کارکنان ارتقای محسوسی داشته باشد و به کارکنان هوانیروز هم در این شرایط توجه ویژه ای شده است. اما اساس کار ما روح ولایت پذیری است.

کد خبر 402987

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha