چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۳۹۷ - ۰۶:۵۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: نتایج بررسی‌های جدید نشان می‌دهد بیش از ۹۵ درصد از جمعیت جهان هوایی آلوده را تنفس می‌کنند و فقیرترین کشورها بیشترین آسیب را در این زمینه می‌بینند.

براساس گزارش CNN، گزارش سالانه وضعيت هواي جهاني كه روز 17 آوريل توسط موسسه HEI منتشر شد نشان مي‌دهد قرارگيري طولاني مدت در معرض آلودگي هوا با مرگ 6.1 ميليون نفر در سال 2016 در ارتباط بوده‌است.

براساس اين گزارش قرارگيري در معرض هواي آلوده منجر به سكته مغزي، سكته قلبي، سرطان ريه و بيماري‌هاي مذمن ريه مي‌شود و منجر به مرگ زودهنگام افرادي مي‌شود كه از اين اختلالات در عذابند.

اين گزارش همچنين مي‌گويد آلودگي هوا پس از فشار خون بالا، رژيم غذايي نامناسب و كشيدن سيگار چهارمين دليل مهم مرگ در جهان به شمار مي‌رود. 

به گفته باب اوكيف نايب‌رئيس موسسه HEI آلودگي هوا تلفات زيادي در سرتاسر جهان دارد و تنفس را براي آنهايي كه به بيماري‌هاي تنفسي مبتلا هستند دشوار مي‌كند و در نهايت منجر به مرگ افراد مي‌شود. اين روند در برخي از نقاط جهان سير صعودي دارد اما چالش اصلي از بين بردن اين آسيب اجتناب‌ناپذير است.

براساس اين گزارش چين و هندوستان به صورت مشترك مسئول 50 درصد از مرگ و مير ناشي از آلودگي هستند. همچنين هندوستان در زمينه مرگ زودرس ناشي از آلودگي هوا با چين در رقابت است و تنها در سال 2016 نزديك به 1.1 ميليون نفر جان خود را از دست داده‌اند.

اگرچه در اين گزارش مشخص شده كه چين در زمينه كاهش آلودگي هوا به موفقيت‌هايي دست پيدا كرده‌است، همزمان پاكستان، بنگلادش و هندوستان شديد‌ترين افزايش ميزان آلودگي هوا را از سال 2010 تا كنون تجربه كرده‌اند. 

همچنين محققان دريافته‌اند كه 2.5 ميليون انسان در سرتاسر جهان در معرض آلودگي‌هاي داخلي، آلودگي ناشي از استفاده از سوخت‌هاي جامد قرار گرفته‌اند. بيشتر اين افراد ساكنان كشورهاي كم‌درآمد و يا با درآمد متوسط در آسيا و آفريقا هستند كه علاوه بر آلودگي‌هواي داخلي،‌در معرض آلودگي هواي خارجي هم قرار دارند.

تركيب اين دو نوع آلودگي در هندوستان عامل يك مرگ از چهار مرگ ناشي از آلودگي هوا به شمار مي‌رود. اين آمار در چين به يك از پنج رسيده‌است. اما اين گزارش همچنين دريافته‌است كه تعداد مصرف‌كنندگان سوخت‌هاي جامد از 3.6 ميليارد نفر در سال 1990 به 2.4 ميليارد نفر در سال 2016 رسيده‌است.

کد خبر 403051

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha