محمود مولایی - خبرنگار: شــهردار تهـران ۲۳‌ اردیبهشت‌ماه از سوی اعضای شورای شهر تهران انتخاب می‌شود. این تصمیم صبح ۲۷ فروردین ماه در جلسه هم‌اندیشی شورای شهر گرفته شد.

شورای شهر

پیش از آن اما اعضای شورا ملاک‌های انتخاب شهردار را بررسی کردند و علی اِعطا، سخنگوی شورا در جمع خبرنگاران از نتایج آن گفت: «در جلسه امروز(دیروز) هم مشخص شد که همان ۱۶ معیار انتخاب شهردار در مرداد‌ماه ملاک عمل قرار گیرد اما صرفا این ویژگی که شهردار باید سابقه کار اجرایی موفق در حوزه صف و سیاستگذاری داشته باشد نیز اضافه شد.»

قرار شد در جلسه بعدی شورای شهر تهران هر یک از اعضا حداکثر نام 5نفر را به‌عنوان گزینه شهرداری تهران ‌اعلام کنند تا پس از پالایش و رای‌گیری نام 7گزینه نهایی شورا برای تصدی پست شهردار در 16اردیبهشت مشخص شود. عضو کمیسون معماری و شهرسازی عنوان کرد: «در تاریخ 4اردیبهشت‌ماه 7گزینه معرفی می‌شوند و به آنها فرصت دوهفته‌ای داده می‌شود که برنامه‌های خود را تهیه کنند، این افراد به صحن علنی می‌آیند.»

این 7نفر برای ارائه برنامه‌های خود در صحن شورا حضور پیدا می‌کنند و اعضای شورا با عبور از نام 4نفر تعداد گزینه‌های مدنظر خود را به عدد 2می‌رسانند. طبق برنامه شورای شهر برای انتخاب شهردار، این دو فرد در مرحله نهایی بار دیگر برنامه‌های خود را برای مدیریت شهری ارائه می‌کنند، با این تفاوت که این دو گزینه اصلی باید برخی اعضای تیم همکاری خود را نیز اعلام کنند.

سخنگوی شورا با اشاره به این موضوع تأکید کرد: «این موضوع جدیدی است که در این دوره اتفاق خواهد افتاد.» افشین حبیب‌زاده، عضو شورای شهر نیز در این رابطه گفت: «2گزینه نهایی باید معاونین خود را نیز معرفی کنند و به همراه آنها در جلسات کمیسیون‌های مختلف حاضر شوند تا در نهایت شهردار در جلسه ۲۳ اردیبهشت انتخاب شود.»

ظاهرا این تنها تفاوت معیارهای انتخاب شهردار نسبت به دفعه قبلی است. اعضای شورای شهر با گذراندن این مراحل قرار است یکشنبه 23اردیبهشت شهردار را انتخاب کنند. البته بعد از نهایی شدن انتخاب شهردار توسط اعضای شورا به گفته اِعطا یک فرایند حقوقی و اداری طی خواهد شد تا وزیر کشور حکم را امضا کنند.

  • اسامی مطرح نبود

«صبح دیروز در جلسه هم‌اندیشی اعضای شورای شهر تهران، صحبتی از اسامی و گزینه‌های پیشنهادی برای شهرداری تهران مطرح نشد و تنها درخصوص فرایند انتخاب شهردار گفت‌وگو کردیم.» حجت نظری، عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران بعد از جلسه دیروز با این توئیت نسبت به گمانه‌زنی درباره برخی اسامی منتشر شده به‌عنوان گزینه‌های شهرداری به نوعی پاسخ داد. بدین‌ترتیب، در فرایند انتخاب شهردار، هنوز زمان اعلام اسامی مشخص نشده است. با وجود این، علی اِعطا دیروز به پرسشی درباره احتمال حضور محسن هاشمی به‌عنوان گزینه شهرداری گفت: «هنوز درباره گزینه‌های شهردار و یا درباره خروج اعضا صحبت نشده است.»

  • خصوصیات شهردار

اکنون این پرسش مطرح است که از نظر اعضای شورای شهر تهران شهردار جدید چه خصوصیاتی باید داشته باشد. محمد سالاری، رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی در این‌باره گفت: «از جمله تغییراتی که در دارا بودن شرایط عمومی شهردار اعمال شده این است که شهردار منتخب باید علاوه بر اینکه فرد توانمندی باشد، دارای پیشینه مدیریت کلان بوده و در اصل یک مدیر میدانی باشد.

اساسا نوع فعالیت در شهرداری از نوع مدیریت سازمانی است و شهرداری تهران نیاز به فردی دارد که علاوه بر دارا بودن سوابق مؤثر، بتواند کارهای عملیاتی، صف و میدانی هم انجام دهد و همچنین با سرعت در فرایند تصمیم‌گیری‌ها ورود پیدا کند.» مجید فراهانی، رئیس کمیته برنامه‌وبودجه شورای شهر تهران 2وجهه مدیریتی را جزو معیارهای خود برای انتخاب شهردار اعلام کرد و گفت:

«شهردار منتخب باید در دو وجهه مدیریتی یعنی هم در بُعد برنامه‌ریزی و ستادی و هم در بُعد صف و عملیات سوابق اجرایی موفق داشته باشد. شهردار منتخب باید فردی باشد که در سطح ملی کارنامه اجرایی خوبی داشته باشد و همکاری خوبی با ارکان نظام و دولت و ارکان سیاسی برقرار کند و نیز اعتقاد به شایسته سالاری و رویکرد ارتقای بدنه شهرداری داشته باشد.»

او ادامه داد: «از دیگر مشخصه‌های شهردار منتخب این است که بتواند مشارکت انجمن‌های علمی، صنفی، هنری و زیست‌محیطی را جلب و از تجارب مدیریت قبلی نیز استفاده کند. اشتهار به سلامت اخلاقی و مالی و پاکدستی در سطح افکار عمومی و باور به مبارزه با فساد از دیگر مواردی است که همواره مورد تأکید اعضای شورا قرار دارد.» محمد علیخانی، رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تهران نیز گفت: «شهردار منتخب تهران باید فردی اجرایی و عمل‌گرا باشد و بتواند تعامل خوبی با ارکان نظام در جهت پیشبرد امور شهر تهران داشته باشد.»

کد خبر 403097

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha