پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: عبدالباری عطوان تحلیلگر برجسته مسایل عرب معتقد است که کشورهای عربستان، امارات، مصر، قطر و اردن ناتوان از اعزام نیرو به سوریه بوده و تنها قادرند هزینه چهار میلیارد دلاری تنش آفرینی‌های آمریکا در سوریه و مزدوران خارجی آن را پرداخت کنند.

ترامپ

عطوان در تحلیل خود که در روزنامه رای الیوم منتشر شده، آورده است: درباره اینکه ارتش های کشورهای عربی جایگزین نیروهای آمریکایی در سوریه که حدود 2هزار نیرو هستند و قصد خروج از خاک این کشور را دارند، شوند، تردید وجود دارد.

جان بولتون مشاور امنیت ملی آمریکا دو روز پیش به منظور اعزام نیرو از کشورهای عربستان، امارات، مصر، قطر و اردن به شمال شرق سوریه با مقامات کشورهای یاد شده تماس تلفنی گرفته بود.

وی افزود: دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا سعی دارد که برخی از وعده های انتخاباتی خود از جمله بازگرداندن نیروهای آمریکا از سوریه را عملی کند و در اینباره گفته که کشورش 70 میلیارد دلار را در سوریه بی ثمر تلف کرده است.
وی پیش بینی کرده که کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس به پرداخت چهار میلیارد دلاری که ترامپ خواسته تن دهند تا این پول صرف بکارگیری نیروهای مزدور از شرکت آمریکایی بلک واتر شود؛ هم اکنون نیز مزدورانی از این شرکت در یمن حضور دارند و در کنار نیروهای آمریکایی در جنگ علیه عراق نیز بکار گرفته شده بودند.

عطوان اضافه می کند، اریک پنس رئیس شرکت بلک واتر نیز اعتراف کرده که تماس های خود را با مقامات کشورهای حاشیه خلیج فارس برای اعزام نیروهایی جایگزین نیروهای آمریکایی به سوریه آغاز کرده است.

به گفته این تحلیلگر، آنچه باعث نگرانی ترامپ است، گزارش های دستگاه اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) درباره احتمال حمله انتقام جویانه نیروهای همپیمان ارتش سوریه به نیروهای آمریکایی در واکنش به حمله این کشور بهمراه فرانسه و انگلیس به سوریه می باشد.

عطوان در ادامه نوشت: تیپ باقر یکی از گروه های اصلی که در کنار ارتش سوریه علیه گروههای تروریستی نبرد کرده و شمار نیروهای آن بیش از 5هزار نفر برآورد می شود و تحت فرماندهی ایران و سردار قاسم سلیمانی هستند اعلام کرده که آماده نبرد با نیروهای آمریکایی در سوریه و عراق هستند. جنبش نجباء که بخش اصلی نیروهای الحشد الشعبی را تشکیل می دهد و در نبرد با داعش در عراق مشارکت داشتند نیر در هفته های آینده همین عملیات را در سر دارند و برای آن آماده می شوند؛ این گروه براساس برآوردهای غیر رسمی 15 هزار نیرو و ایستگاه تلویزیونی و فرماندهان سیاسی و نظامی در داخل عراق دارد؛ علاوه بر این نیروهای حزب الله لبنان را نیز باید در عملیات علیه نیروهای آمریکایی در سوریه لحاظ کرد.

این تحلیلگر می‌نویسد، روزنامه وال استریت ژورنال آمریکا نزدیک به کاخسفید در روزهای گذشته زمزمه هایی را در منطقه به راه انداخته مبنی بر اینکه ترامپ قصد دارد نیروهای عربی از کشورهای محور میانه رو عرب از جمله مصر، عربستان، قطر، امارات و اردن را در سوریه جایگزین نیروهای آمریکایی کند و کشورهایی که حاضر به اعزام نیروهای خود به سوریه نیستند باید بودجه چهار میلیاردی تامین این نیرو و تجهیز نظامی آنها را فراهم کنند.

عادل الجبیر وزیر خارجه عربستان اعلام کرده که ریاض آماده اعزام نیرو به سوریه است، اما به این شرط که در چارچوب ائتلافی به رهبری آمریکا باشد.

عطوان اضافه کرد: مصر که از اعزام نیروهای خود به یمن امتناع کرده بعید است به درخواست جان بولتون پاسخ مثبت بدهد؛ بولتون با عباس کامل رئیس دستگاه اطلاعات مصر تماس گرفته و از او خواسته که نیروهای این کشور به سوریه اعزام شوند، اما قاهره معتقد است که این امر باعث نبرد با گروه های همپیمان دولت سوریه و نیز در مناطق خارج از کنترل دولت این کشور و حمایت و پشتیبانی از پروژه جدایی طلبی نیروهای کرد سوریه خواهد شد.
داعش که در سینای مصر در نبرد خونین با نیروهای مصری است، حضور نیروهای مصری در شرق فرات را برای گرفتن انتقامی شدید ارزشمند خواهد یافت و براساس برآورده ها هنوز 15 هزار داعشی از جنوب استان الحسکه تا البوکمال در مرزهای عراق در خاک سوریه وجود دارند.

این تحلیلگر درباره ناتوانی دیگر کشورهای عربی عربستان، امارات و قطر از اعزام نیرو به سوریه معتقد است: عادل الجبیر در حالی اعلام آمادگی برای اعزام نیرو به سوریه می کند که در طول سه سال گذشته که کشورش وارد جنگ علیه یمن شده اندک نیرویی به این کشور اعزام کرده و این نیروها را نیز در بخش جنوبی یمن به دور از جبهه نبرد متمرکز کرده است. وضعیت اعزام نیروی امارات به یمن نیز به همین شکل است. قطر نیز در بیم این بسر می برد که کشورهای محاصره کننده آن یعنی عربستان، امارات، مصر و بحرین به پایتخت آن حمله کرده و دولت این کشور را تغییر دهند.

عطوان در خاتمه نتیجه گیری کرده که سخنان ترامپ درباره خارج کردن نیروهای آمریکایی از سوریه و جایگزین کردن نیروهای عربی یا مزدور به جای آنها به بهانه مبارزه با داعش و ممانعت از نفوذ ایران و همپیمانانش اعتراف به شکست بوده و در مرحله بعدی (نیروهای آمریکایی) به تدریج از منطقه خاورمیانه خارج خواهند شد و عرصه سوریه را برای دو همپیمان روسیه و ایران خالی خواهند کرد.

وی همچنین معتقد است که تجاوز سه گانه آمریکا، فرانسه و انگلیس به سوریه بهانه برای خروج (نیروهای آمریکایی) از سوریه بود تا (واشنگتن) گروههای مسلح و همپیمانان آنها در کشورهای حاشیه خلیج فارس و ترکیه را به حال خود رها کند.

کد خبر 403131

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha