جمعه ۳۱ فروردین ۱۳۹۷ - ۱۶:۵۳
۰ نفر

محمود مولایی|خبرنگار: در هفته‌های منتهی به انتخاب شهردار تهران توسط اعضای شورای شهر حساسیت روی انتخاب نامزدها هم بالاست.

شهرداری

دیروز یکی از اعضای شورای شهر تهران روی «پاسداری از میثاق‌نامه» شورا تأکید کرد. سیدآرش حسینی‌میلانی به ایسنا گفت که بر مبنای این توافقنامه اعضا نباید صندلی خود در شورا را ترک کنند. حسینی‌میلانی معتقد است که متعهد ماندن به این میثاق‌نامه احترام به مردم است. عضو کمیسیون سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری شورا می‌گوید:

«باید توجه داشت که اعضای شورای شهر تهران به میثاقی متعهد شدند که براساس آن، قرار است تمامی اعضا به احترام رأی مردم در شورا باقی مانده و از تصدی مسئولیت‌های دیگر صرف‌نظر کنند.»

این بحث پیش‌تر در مورد انتخاب محمدعلی نجفی برای تصدی پست شهرداری مطرح شد و در نهایت هیچ‌یک از اعضا در انتخابات شهردار نامزد نشدند. بنابر تصمیم جدید شورا، اعضا برای انتخاب شهردار آینده روی 16معیار قبلی خود تأکید کردند و تنها انتخاب برخی از معاونان توسط نامزدها از معیارهای تازه به‌حساب می‌آید.

زهرا نژادبهرام، عضو کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر در این رابطه به همشهری می‌گوید: «ما قبل از اینکه وارد لیست امید شویم، یک میثاق‌نامه داشتیم که با شورای‌عالی اصلا‌ح‎‌طلبان امضا کردیم. در این میثا‌ق‌نامه اعلام کردیم که به لیست وفادار باشیم و در یکی از بندها آوردیم که اگر در انتخابات پیروز شدیم و مردم به ما رأی دادند، از شورا خارج نشویم. بعد از انتخابات هم یک ماده واحده‌ای بین خودمان مصوب کردیم که براساس آن هیچ‌یک از اعضا شورا را ترک نکنند، به‌دلیل اینکه مردم به ما رأی دادند و باید انسجام شورا حفظ شود.

این دو توافقنامه مبنای حرکت ما در شورا قرار گرفت، لذا هیچ‌یک از اعضا قصد خارج‌شدن از شورا را ندارند. تاکنون هم هیچ‌یک از اعضا برای کاندیداتوری در پست شهردار اعلام آمادگی نکرده است.»

  • عهدشکنی درمیان نیست

رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر نیز پایبندی به این میثاق‌نامه را یک اصل قلمداد می‌کند. با وجود این، محمد علیخانی مخالفتی با نامزدی یک یا چند تن از اعضا در انتخابات شهردار ندارد. او به همشهری می‌گوید: «اگر اصل را بر همدلی و پیش‌بردن کارها بگذاریم، به لیستی که با شعارها و رویکرد مشخصی وارد شورا شده باید پایبند باشیم. در واقع هدف فقط پیروزی نبوده و قرار این بود که بعد از پیروزی به یکسری اهداف برسیم.

مهم‌ترین این اهداف هم در مدیریت شهری خدمت به مردم در شهر تهران است. اولا این میثاق‌نامه بین خود اعضای شورای شهر بوده؛ یعنی این میثاق‌نامه بین خود جریان بوده و اگر خود جریان به این نتیجه برسد که یکی از اعضا می‌تواند در مدیریت شهری مؤثرتر باشد و توان اجرایی بالایی دارد، به‌نظر من، عهدشکنی نیست چون این یک توافق داخلی است.

به‌نظر من، باید صریح صحبت کرد و همه این بحث‌ها حول‌وحوش آقای هاشمی است.» عضو شورای شهر اضافه می‌کند: «اگر میثا‌ق‌نامه را درنظر بگیریم، معتقد هستم که از شورا کسی حق ورود به دولت و سایر بخش‌هایی که غیرمرتبط با مدیریت شهری است را ندارد. یا اینکه یک عضو شورا استعفا دهد و در انتخابات مجلس شرکت کند را قبول ندارم.

اما من خروج یک نفر از شورا و ورودش به بخش دیگری از مدیریت شهری را تغییرات در یک مجموعه می‌دانم؛ یعنی خارج شدن از شورا و پذیرفتن یک پست مدیریت شهری موجب تقویت شوراست. پیشداوری نمی‌کنم و فقط می‌گویم که این فرصت را به اعضای شورا بدهیم و هر کسی خواست بتواند برنامه برای مدیریت شهری بدهد.

روی شخص خاصی هم تعصبی وجود ندارد. ما نباید در نطفه خفه کنیم و بگوییم که شما حق ندارید اصلا اظهارنظر کنید و برنامه بدهید. در نهایت انتخاب با اعضای شوراست و آنها می‌توانند به فردی که عضو شوراست رأی دهند یا ندهند. در رای‌گیری‌ها همه آزاد هستند ولی من این مسئله که کسی از اعضای شورا حق نامزد شدن در انتخاب شهردار را ندارد، قبول ندارم.»

  • فردی اصلاح‌طلب

پس از انتخاب محمدعلی نجفی به‌عنوان شهردار و بعد از پذیرفتن استعفای او توسط شورای شهر، این دومین‌بار است که اعضای شورای پنجم خود را برای انتخاب شهردار آماده می‌کنند.

نژادبهرام درباره اینکه شهردار جدید چه خصوصیاتی داشته باشد، عنوان می‌کند: «یک بار خصوصیات شهردار را مصوب کردیم و گفتیم که بر چه مبنایی شهردار را انتخاب می‌کنیم و آقای نجفی هم بر اساس 16محوری که اعلام کردیم، شهردار شدند. آنچه مهم است اینکه تأکید دوباره بر 16معیار شهردار شدن داریم. اول اینکه این فرد اصلاح‌‎طلب باشد، دوم اینکه نگاهش به شهر نگاه انسان‌محوری باشد، سوم اینکه ایشان حتما شهره به پاکدستی و پایبندی به اصول سلامت اقتصادی را سرلوحه کار خود قرار دهند. چهارم اینکه این فرد مشارکت‌طلب باشد و از ظرفیت‌های مشارکتی بهره برده و از شهروندان یاری مناسبی بگیرند.

تعامل‌شان با نهادهای حاضر در شهر و همینطور حاکمیتی مناسب باشد چون موضوع شهر مطرح است و شهر به مردم تعلق دارد. این فرد فارغ از جهت‌گیری‌های سیاسی منافع همه شهروندان را درنظر بگیرد. در مجموع شهردار آینده باید تمام اصول مندرج در معیارهای انتخاب شهردار را دارا باشد.»

مشورت با چهره‌ها

همچنین حسینی‌میلانی درباره اینکه آیا هم‌اندیشی و مشورتی با چهره‌های محوری جریان اصلاحات برای انتخاب شهردار صورت خواهد گرفت، می‌گوید: «شورای شهر خود را بی‌نیاز از مشورت و همفکری چهره‌ها، نخبگان و جریان‌های مختلف نمی‌داند و در این راستا، حتما با چهره‌ها، جریان‌ها و گروه‌های محوری اصلاح‌طلب مشورت خواهیم کرد تا بتوانیم بهترین فرد را برای تصدی مسئولیت شهرداری تهران انتخاب کنیم. در جلسه‌ای که یکشنبه گذشته اعضای شورای شهر تهران با نمایندگان مردم تهران در مجلس شورای اسلامی داشتند نیز از ملاحظات و نظرات نمایندگان محترم مجلس بهره‌مند شدیم.»

کد خبر 403209

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha