مجموع نظرات: ۰
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۰۷:۵۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: انسان‌ها همه روزی می‌میرند،‌اما اگر تصور دارید در یک حمله تروریستی جانتان را از دست می‌دهید،‌به احتمال زیاد اخبار مربوط به تروریسم را بیش از اندازه دنبال کرده‌اید.

مرگ

براساس گزارش ساينس الرت، دانشمندان دريافته‌اند ميان رايج‌ترين دلايل حقيقي مرگ و دلايلي كه انسان‌ها درباره آنها بيشتر مي‌شنوند،‌شكاف بزرگي وجود دارد.

در اينفوگرافيكي كه توسط آرون پن محقق آماري دانشگاه كاليفرنيا سن‌ديه‌گو ايجاد شده‌است، وي تلاش كرده صحت و درستي آماري متعلق به سال 1979 درباره عدم وجود ارتباط ميان دلايل مرگ بيان شده در اخبار روز و دليل واقعي مرگ افراد را با آمار امروزي تطبيق دهد و درستي آن را تاييد يا رد كند.

محققان در آن پژوهش و دو پژوهش پس از آن دريافتند خودكشي،‌در مقايسه با مرگ‌هايي كه در واقع به واسطه خودكشي رخ داده‌‌اند،‌بيش از اندازه حقيقي در رسانه‌ها بازتاب داده مي‌شوند.

محققان در پژوهش جديد داده‌هاي جديدي را، از جمله داده‌هاي مربوط به مرگ و مير مركز پيشگيري و كنترل بيماري‌هاي آمريكا را از سال 1999 تا 2016 مورد بررسي قرار دادند. محققان به صورت ويژه 10 دليل مرگ را در آمريكا مورد بررسي قرار دادند و علاوه بر آن داده‌هاي مربوط به تروريسم، خودكشي و اوردوز مخدر را نيز كه به وفور در رسانه‌ها به آن پرداخته مي‌شوند تجزيه و تحليل كردند.

سپس نتايج خود را با داده‌هاي گوگل ترند، ابزاري براي كشف گرايش جستجوي كاربران در گوگل، مقايسه كردند تا دريابند كاربران چه دلايل مرگي را در گوگل جستجو كرده‌اند. محققان همچنين نتايج خود را با پايگاه داده‌هاي روزنامه نيويورك تايمز و گاردين مقايسه كردند تا انطباق گزارش‌هاي رسانه‌اي را با داده‌هاي آماري بسنجند.

براساس نتايج نهايي،‌ اصلي‌ترين عامل مرگ در آمريكا بيماري‌هاي قلبي عروقي است و پس از آن سرطان در رتبه دوم قرار دارد و آمار مرگ در اثر تروريسم به اندازه‌اي ناچيز است كه محققان حتي آن را در ستون آمار مرگ و مير مرتبط قرار دهند. اين درحالي است كه تروريسم به عنوان عامل مرگ يكي از اولين نتايج جستجو در گوگل به شمار مي‌رود،‌درحالي كه كسي توجهي به بيماري‌هاي قلبي ندارد. دو نشريه مورد بررسي نيز در سال 1999 بيشتر روي خودكشي به عنوان عامل اصلي مرگ مانور داده‌اند،‌اما در سال 2016 پوشش اخبار تروريسم خبرهاي مرتبط با خودكشي را تحت‌تاثير خود قرار داده‌است.

به گفته محققان اين دو روزنامه تروريسم، سرطان و خودكشي را اصلي‌ترين عوامل مرگ در ميان انسان‌ها معرفي مي‌كنند و اگرچه سهم بيماري سرطان در اين آمار منطقي به نظر مي‌رسد،‌اما سهم تروريسم و خودكشي بسيار دست‌بالا گرفته شده‌است. به گفته آنها بيماري‌هاي قلبي و كليوي 10 برابر ديگر عوامل كمتر در اخبار پوشش داده شده‌اند درحالي كه خودكشي به عنوان عامل رايج مرگ، 31 برابر دست‌بالا گرفته شده‌است.

آشكار است كه اين آمار ارتباطي مستقيم با محل زندگي افراد دارد، اما دست كم ساكنان آمريكا اكنون مي‌دانند كه بايد نگراني درباره مرگ در يك حمله تروريستي را رها كنند و بيشتر به فشار و كلسترول خون خود توجه نشان دهند.

کد خبر 403250

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha