همشهری آنلاین: دانش‌آموزان آمریکا با برگزاری تظاهرات سراسری بار دیگر مخالفت خود را با قوانین سهل‌گیرانه مالکیت سلاح ابراز کردند. شعار این گردهمایی‌‌ها که در سالروز کشتار دبیرستان کلمباین انجام شد این بود: دیگر بس است.

تظاهرات سراسری دانش‌آموزان آمریکا علیه خشونت مسلحانه

به گزارش دويچه وله، در سالروز کشتار دبیرستان کلمباین در کلرادو، در سراسر ‌آمریکا حدود ۲۵۰۰ گردهمایی و تظاهرات برگزار شد که هدف آنها اعتراض به مقررات سهل و آسان در زمینه تهیه اسلحه گرم بود.

دانش‌آموزان بسیاری از شهرهای آمریکا روز جمعه ۲۰ آوریل (۳۱ فروردین) کلاس‌های خود را ترک کردند و به خیابان‌ها سرازیر شدند تا با یک دقیقه سکوت یاد قربانیان حادثه کلمباین و سایر خشونت‌های مسلحانه را گرامی دارند. روی پلاکاردها این شعارها به چشم می‌خورد: "خشونت مسلحانه را متوقف کنید"، "کتاب به جای گلوله" و "حق امنیت."

در نیویورک آریله گایسمار، دختری ۱۶ ساله و از جمله بانیان حرکت اعتراضی "نیویورک می‌گوید بس است" گفته است: «ما خواستار تصمیم‌گیری برای اصلاح تمام و کمال قانون هستیم.»

در واشنگتن نیز روبروی کاخ سفید تظاهراتی برپا شد. تظاهرکنندگان هنگام قرائت نام قربانیان خشونت‌های مسلحانه با سکوتی سنگین یاد آن‌ها را گرامی داشتند. یکی از دانش‌آموزان بعد از برپایی این مراسم گفت: «باید چیزی انجام گیرد. من ۱۸ ساله‌ام و می‌توانم سلاح بخرم. این درست نیست.»

در نیمه فوریه امسال یک جوان ۱۹ ساله ۱۴ دانش‌آموز و سه تن دیگر را در دبیرستانی در پارکلند فلوریدا به ضرب گلوله کشت. از آن پس تظاهرات دانش‌آموزی در مخالفت با خشونت‌های مسلحانه و در حمایت از اصلاح قوانین اسلحه سراسر کشور را در بر گرفت.

جمعه ۲۰ آوریل نوزدهمین سالروز کشتار دبیرستان کلمباین در لیتل‌تون بود. در سال ۱۹۹۹ در این دبیرستان دو جوان ۱۲ دانش‌آموز و یک معلم را با شلیک گلوله به قتل رساندند. روز جمعه به یاد این ۱۳ تن گردهمایی‌هایی با ۱۳ ثانیه سکوت شروع شد. در ادامه نیز یک دقیقه سکوت برای ادای احترام به تمامی قربانیان خشونت‌های مسلحانه انجام گرفت.

در ایالات متحده آمریکا هر سال هزاران نفر قربانی تعرض‌های مسلحانه می‌شوند. اما در سال‌های اخیر شمار دانش‌‌آموزان قربانی فزونی گرفته است.

در "ژورنال پژوهش‌های کودک و خانواده" نتایج تحقیقاتی منتشر شده که به‌روشنی این روند فزاینده را ترسیم می‌کند. طبق این گزارش، در ۱۸ سال گذشته شمار قربانیان تیراندازی‌ها در مدارس آمریکا از مجموع صد سال گذشته بیشتر بوده است.

با وجود موج اعتراضی اخیر لابی‌های اسلحه همچنان از مقررات کنونی مالکیت سلاح دفاع می‌کنند. دادلی براون، رئیس انجمن ملی سلاح، گفته است: «هدف اصلی آنها جمع‌آوری سلاح‌هایی است که با پروانه قانونی در دست مردم است.» او افزود: «ما در هر قدم با آن‌ها مقابله خواهیم کرد.»

کد خبر 403273

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha