مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۲ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۹:۳۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: انتخاب خمیردندان مناسب با وجود انواع گوناگون آنها ممکن است کار آسانی نباشد.

مهمترین عامل در انتخاب خمیردندان تاثیر آن بر بهداشت دهان و دندان شما است.

همه انواع خمیردندان از لحاظ داشتن این اجزای اصلی مشترک هستند:

- مواد لایه‌بردار شامل کربنات کلسیم و سیلیکات‌ها به زدودن غذا، باکتری‌ها و برخی رنگ‌ها از دندان‌های شما یاری می‌رسانند.

- مواد ایجاد کننده رایحه: شیرین‌کننده‌های مصنوعی از جمله ساخارین اغلب به خمیردندان اضافه می‌شوند تا طعم آن را بهتر کنند. رایجه‌‌های گوناگونی به خمیردندان‌ها افزوده می‌شود از رایحه نعنا و دارچین گرفته تا رایحه لیموناد و آدامس بادکنگی برای کودکان.

- هومکتانت‌ها شامل موادی مانندن گلیسرول می‌شود که از خشک شدن آنها جلوگیری می‌کنند.

- مواد ضخیم‌کننده ترکیباتی هستند که به خمیردندان قوام می‌دهند، مانند صمغ‌ها و  سایر مولکول‌های چسبنده با منشا گیاهی مثلا جلبک‌های دریایی.

- دترجنت‌ها شامل ترکیباتی مانند سدیم لوریل سولفات که باعث ایجاد کف و پاک کردن دندان می‌شوند.

  •  داشتن فلوراید

مهم‌ترین جزئی هنگام انتخاب خمیردندان با ید به آن توجه کنید، فلوراید است. 

فلوراید یک ماده معدنی طبیعی است. استفاده از فلوراید نقش مهمی در کاهش قابل‌توجهی در پوسیدگی و کاواک دندان داشته است. باکتر

 فلوراید هم باعث محکم‌تر شدن مینای دندان می‌شود و هم دندان را در برابر آسیب اسید حاصل از فعالیت باکتری‌ها بر روی مواد غذایی باقیمانده در دهان حفاظت می‌کند و در مراحل اولیه آسیب ناشی از اسید، مناطقی از دندان را که شروع به پوسیده شدن کرده‌اند، با رسوب دادن دوباره مواد معدنی‌ ترمیم کند.

  • ضد جرم بودن

همه افراد لایه‌ای از باکتری روی دندان‌هایشان دارند که پلاک نامیده می‌شود. اگر این پلاک میکروبی با مسواک زدن و سایر اقدامات فوراً زدوده نشود،  سخت می‌شود و به صورت جرم در می‌آید. افزایش جرم دندان ممکن است به بیماری لثه می‌انجامد.

در خمیردندان‌های ضد جرم مواد گوناگونی به کار می‌رود، از جمله ترکیبات شیمیایی که ثابت شده است که در جلوگیری از تشکیل جرم مؤثر هستند. برخی از خمیردندان‌های ضد جرم آنتی‌بیوتیکی به نام تریکلوسان دارند که باکتر‌ی‌های ایجادکننده پلاک و جرم را از بین می‌برد.

  • دندان‌های حساس

خمیردندان‌های مخصوص دندان‌های حساس  معمولاً حاوی نیترات پتاسیم یا کلرید استرونسیم هستند. ممکن است تا ۴ هفته طول بکشد تا این مواد تأثیر خود را نشان دهند و با ممانعت از انتقال پیام‌ها از اعصاب درون دندان‌ها، حساسیت أن‌ها را کاهش دهند.

خمیردندان‌ها یزای دندان‌های حساس معمولا قوام سفت‌تری دارد و چسبنده‌تر است تا ترکیبات موجود در آنها جذب دندان و لثه شود.

  • سفید کردن

خمیردندان‌های سفیدکننده معمولاً حاوی ذرات خراشنده یا مواد شیمیایی هستند که دندان‌ها را پولیش می‌زنند یا با اتصال به مواد رنگی رسوب کرده روی دندان‌ها آن‌ها را می‌زدایند.

اگر دندان‌های حساس دارید، بهتر است از خمیردندان‌های سفیدکننده اجتناب کنید.


این نکات را هم در انتخاب خمیر دندان در نظر داشته باشید:

- خمیردندان‌هایی را انتخاب کنید که سازمان‌های بهداشتی و انجمن‌های علمی دندانپزشکی مانند انجمن دندانپزشکی آمریکا (ADA) آن‌ها را تأیید کرده باشند.

- مراقب خمیردندان‌های تقلبی که اغلب  در چین تولید می‌شوند و ممکن است حاوی مواد سمی باشند، باشید.

- به نیاز خودتان و خانواده‌تان توجه داشته باشید.

مادامی که خمیردندانی فلوراید دار باشد، برای استفاده مناسب است و انتخاب برند خمیر دندان  به انتخاب شخصی و ترجیح شما بستگی دارد.

اگر می‌خواهید خمیردندان ساخته‌شده از مواد طبیعی استفاده کنید ، باید خمیردندانی که سازمان‌های بهداشتی آن را تأیید کرده‌اند، انتخاب کنید و توجه داشته باشد که خمیردندان‌های طبیعی معمولاً حاوی فلوراید نیستند.

برای بچه‌ها می‌توانید خمیردندان‌های با رایحه‌ میوه‌ای مانند توت‌فرنگی یا با رایحه آدامس بادکنکی انتخاب کنید تا به مسواک زدن علاقه پیدا کنند.

اگر می‌خواهید سفیدی دندان‌هایتان را بازگردانید، می‌توانید خمیردندان‌های سفیدکننده یا خمیردندان‌های حاوی جوش‌شیرین (بیکینگ سودا) انتخاب کنید

- اشکال گوناگون خمیردندان  مانند خمیر، ژل یا محلول باشند که ارجحیت چندانی به هم ندارند، اما  انواع به شکل خمیر یا ژل بیشتر به دندان می‌چسبند و مسواک زدن را راحت‌تر می‌کنند.

- اگر مشکل بوی بدن دهان دارید، می‌توانید از انواعی از خمیردندان را که دهان را خوشبو می‌کنند، استفاده کنید که حاوی اجزایی هستند که بوی بدن دهان را می‌پوشانند یا با باکتری‌های عامل ایجاد بوی بد را از بین می‌برند.

- به یا د داشته باشید که شستن دهان پس از استفاده از هر خمیردندانی از جمله خمیردندان‌های برای دندان‌های حساس اثرات آن‌ها را کاهش می‌دهد، چرا که اجزای موجود در آن‌ها زمان لازم برای جذب شدن به درون دندان و لثه‌ها را پیدا نمی‌کنند.

- در مورد خمیردندان‌های به‌اصطلاح طبیعی انواعی را انتخاب کنید که اجزای آن‌ها را می‌شناسید. خمیردندان‌های جوش‌شیرین دار یا نمک‌دار معمولاً بی‌خطر هستند.

اما توجه داشته باشید که خمیردندان‌های طبیعی در رده مکمل‌های گیاهی قرار می‌گیرند. این خمیردندان‌ها ممکن است حاوی ترکیباتی «نباشند» که خطرناک بودن آن‌ها ثابت شده است، اما درعین‌حال ممکن است حاوی اجزایی باشند که «بی‌خطر بودنشان ثابت نشده است».

کد خبر 403457

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha