همشهری آنلاین: وزیر بهداشت از حذف کامل اسید چرب ترانس در مواد غذایی تا پایان دولت دوازدهم خبر داد.

وزیر بهداشت

به گزارش همشهري آنلاين، وزير بهداشت در حاشيه نخستين مجمع سلامت استان تهران گفت: در شورای عالی سلامت و امنیت غذایی، تصمیمات مهمی در حیطه سلامت غذا اتخاذ شده است كه يكي از آنها حذف کامل اسید چرب ترانس از مواد غذایی تا پایان این دولت دوازدهم است البته در زمینه کاهش مصرف نمک و شکر هم تصمیمات خوبی گرفته شده است تا کارخانه‌‌های دارای پروانه موظف به کاهش مصرف نمک تولیدات خود ‌شوند.

سيد حسن هاشمي افزود: سلامت به تدريج درحال اجتماعي شدن است و دولت و مجلس و ساير دستگاه‌ها با تاكيد دکتر روحانی، باید خود را موظف بدانند تا در مورد سلامت آب، غذا، هوا، صنعت و جاده و ساير مقوله‌ها بيشتر احساس تكليف كنند.انتظار اين است که اولا با مشارکت تمام دستگاه‌ها از بروز بيماري‌ها و عوامل بيماري‌زا جلوگيري شود و دوم اینکه براي مشكلات جدي استان تهران با همفكري تمام دستگاه‌ها گام‌های اساسی برداشته شود.

او اظهار داشت: هدف از برگزاری مجمع سلامت استان تهران، این است که مردم و سازمان‌های مردم نهاد برای فرهنگسازی و خودمراقبتی در حوزه سلامت همکاری کنند و دستگاه‌های استانی نیز برای موثر واقع شدن در حوزه سلامت، ترغیب شوند. علاوه بر اين، شاخص‌‌های سلامت نیز باید ارزیابی شده و ارتقا پیدا کنند.

هاشمی افزود: در حوزه سلامت مردم نباید منتظر دولت و مجلس باشند، سلامتی برای همه است و همه باید مراقبت کنند. برای مثال، وقتی مردم غذای شیرین مصرف می‌کنند، باید مسواک بزنند، باید از دندان‌‌ها مراقبت کنند و با آنها اجسام سخت مانند پسته و بادام را نشکنند، یا اینکه سیگار استعمال نکنند و مصرف شیرینی‌جات را کاهش دهند، تمام این اقدامات مسائلی شخصی است که مردم باید خودشان رعایت کنند و از سلامتی خود مراقبت کنند، زیرا این کار از وظایف دولت و مجلس نیست. البته تصمیمات دولت، مجلس و قوه قضاییه نیز تاثیرگذار است اما اصلاح عادات آسیب‌رسان و تغییر سبک زندگی برعهده خود مردم است و اگر مردم ابعاد مختلف سلامت خود را رعایت کنند آن زمان می‌‌توانند با صدای بلند مسائل مربوط به سلامت خود را مطالبه کنند.

وزیر بهداشت گفت: کاهش میزان مصرف نمک و شکر در تولیدات غذایی، به این معنی نیست که محصولاتی که دارای شکر یا نمک زیاد هستند، در بازار دیده نمی‌شود. تنقلات و خوراکی‌های چرب و پرنمک در داخل و خارج از کشور تبلیغ می‌شود و مردم مصرف می‌کنند اما این موادغذایی، تهدیدی جدی برای سلامت محسوب می‌شوند و باید با همکاری مجلس شورای اسلامی، عوارض بیشتری برای آنها لحاظ شود.

کد خبر 403509

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha