دوشنبه ۳ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۶:۴۴
۰ نفر

فرزانه آیینی|خبر‌نگار: هرچند مسائل اقتصادی و معیشتی، بیکاری و بالارفتن سن ازدواج درد مشترک مردم در سراسر کشور است اما مزید اینها اخیرا چالش‌های نوظهوری رضایت اجتماعی- سیاسی مردم را نشانه گرفته است به‌طوری که بیراهه نیست اگر بگوییم از ۳۱ استان کشور ۸ استان با چالش‌های جدی دست و پنجه نرم می‌کنند، چالش‌هایی که امید مردم را نشانه گرفته‌اند.

جدول-

استان‌های اصفهان، یزد، فارس، کرمانشاه، خوزستان، خراسان رضوی، آذربایجان غربی و کردستان 8استانی هستند که به‌ترتیب به‌دلیل بحران آب و بازداشت کشاورزان، بی‌نتیجه ماندن داستان سپنتا نیکنام و ابقای مشکل اقلیت‌های دینی برای ورود به شورای‌های شهر، اعتراض‌های مردمی کازرون، مسائل زلزله‌زدگان، عدم‌رفع مشکل گردوغبار و بی‌توجهی به شکاف‌های قومی، محدودیت‌های اجتماعی- فرهنگی همچون لغو کنسرت‌ها و انسداد مرزها و بیکاری 75هزار کولبر، چالش‌هایی را برای مسئولان محلی و دولتمردان ایجاد کرده است.

هرچند که به گفته محمدرضا نجفی، نماینده تهران در بهارستان این 8استان مناطقی هستند که در آنها گسل‌های نارضایتی مردم از اوضاع اقتصادی و اجتماعی و گاه سیاسی‌شان فعال شده و سبب شده که انتقادهای مردم از مسئولان محلی و ملی متبلور و متعین شود.

او با تأکید بر اینکه ریشه این مشکلات و عاملی که سبب بروز و ظهور اعتراض‌های کازرون یا تجمعات چند روزه کولبران در مرز‌های غربی شده درد مشترک اکثر مردم کشور است، به همشهری گفت: مشکلات معیشتی و اقتصادی، عدم‌اشتغال‌زایی و مستمر بودن درد بیکاری در یک دهه اخیر، مشکلات آموزشی و بهداشتی که کاستی‌های مشترک مردم در گوشه و کنار کشور است و حالا با مضاف شدن دیگر مشکلات چون بی‌آبی و گرد و غبار، محدودیت‌های نوظهور اجتماعی و فرهنگی و گاه سیاسی فرصت بروز و ظهور پیدا کرده است.

عضو فراکسیون امید با بیان اینکه برجسته شدن گلایه‌های مردمی در 8 استان مورد نظر معلول کاستی‌های اقتصادی و نبود زیرساخت‌های لازم برای رفع آنهاست تأکید کرد: مدیریت صحیح این کاستی‌ها به‌دور از پیش داوری و ذهنیت‌های سیاسی می‌تواند مؤثر واقع شود و اعتماد مردم به مسئولان را ترمیم کند. در کنار توضیحات کلی نجفی درباره چرایی ظهور و بروز این اعتراض‌ها در استان‌های مذکور در حاشیه جلسه علنی دیروز بهارستان به سراغ نمایندگان استان‌های مذکور رفتیم و از آنها درباره چرایی برجسته شدن نارضایتی اجتماعی در استان‌هایشان پرسیدیم.

جدول

  • نماینده پیرانشهر: کولبران نا‌امیدند

رسول خضری، نماینده پیرانشهر و سردشت با بیان اینکه بیکاری 70تا 75هزار کولبر به‌خاطر انسداد مرزهای کولبری یکی از مشکلات جدی حوزه انتخابیه من است و سبب شده که امرار معاش برای خانواده‌های این افراد با دشواری و مشکلات جدی روبه‌رو شود، گفت: بستن مرزها علاوه بر بیکاری کولبران سبب شده که بازارهای مرزی نیز از رونق بیفتند و در پی آن بازاریان و جماعتی که از حضور گردشگران مرزی امرار معاش می‌کردند نیز با مشکلات جدید معیشتی روبه‌رو شوند به همین دلیل مشکل کولبران به درد مسری بازاریان و حوزه گردشگری استان تبدیل شده است.

عضو مجمع نمایندگان آذربایجان غربی در گفت‌وگو با همشهری افزود: متأسفانه مشکلات ایجاد شده کاسه صبر مردم منطقه را لبریز کرده و آنچه مردم را بیشتر آزار می‌دهد این است که مردم در اخبار می‌بینند اختلاس چند هزار میلیاردی در کشور صورت می‌گیرد و می‌بینند که فساد سیستماتیکی در کشور شکل گرفته و این فضا سبب می‌شود آنها ناامید ‌شوند و امیدی به بهبود شرایطشان نداشته باشند.

در کنار تأکید خضری، محسن بیگلری نماینده سقز و بانه هم در انتقاد به بی‌توجهی وزارت کشور برای حل مشکل کولبران دیروز طرح استیضاح وزیر کشور را امضا کرد و خواستار توجه جدی مسئولان ذیربط به مشکلات غرب کشور به‌ویژه کولبران شد.

  • نماینده شاهین شهر: نجابت مردم حدی دارد

حسینعلی حاجی دلیگانی، نماینده شاهین‌شهر وعضو مجمع نمایندگان استان اصفهان با بیان اینکه بحث بی‌آبی مشکل ملی است اما در مورد اصفهان بحران آب در این استان جدی‌تر و محسوس‌تر است، گفت: براساس بر آورد کارشناسان مردم اصفهان برای تامین آب شرب‌شان امسال 13متر مکعب بر ثانیه کسری آب دارند که این رقم با توجه به جمعیت 5میلیونی استان اصفهان رقم بسیار بزرگ و قابل توجهی خواهد شد.

این نماینده اصولگرای مجلس افزود: در کنار مشکل تامین آب شرب اصفهان، کشاورزان اصفهانی هم برای تامین آب زمین و درختانشان که اغلب بالغ بر 20سال سن دارند مشکل جدی دارند آنچنان که عملا کشاورزی برای آنها میسر نیست و آنها که خود زمانی زکات می‌داده‌اند الان به روزگاری افتاده‌اند که نیازمند شده‌اند و باید زکات بگیرند. همین امر هم موجی از سرخوردگی و نارضایتی را به آنها تحمیل کرده است. او ادامه داد: اگر مسئولان تدبیر جدی و عملی برای رسیدگی به این معضل نیندیشند نجابت و صبوری آنها هم پایان می‌یابد و شاهد و بروز انتقادات جدی آنها خواهیم بود.

  • تجری: بحران کرمانشاه دامن جامعه را می‌گیرد

فرهاد تجری، نماینده سر پل ذهاب بی‌توجهی به مردم زلزله زده و عدم‌تحقق وعده‌های دولت را برای اسکان دائم آنها سبب نارضایتی و نا امیدی مردم زلزله زده کرمانشاه دانست و به همشهری گفت: تشدید نارضایتی مردم مناطق زلزله زده کرمانشاه به‌دلیل فقدان امکانات اولیه برای گذران روزها از یک سو و تهدید سلامتی آنها به‌دلیل بیمارهای واگیردار و نبود امکانات بهداشتی و مشکلات امرار معاش از سوی دیگر هشدار‌دهنده شکل‌گیری بحرانی است که یا دامن منطقه و جامعه را می‌گیرد و یا ابعاد امنیتی ایجاد می‌کند.

  • نماینده مشهد: در جریان نیستم

به‌رغم اینکه نمایندگان استان‌های اصفهان، آذربایجان غربی و کردستان نارضایتی مردم حوزه‌های انتخابیه‌شان را حق آنها می‌دانند و توجه جدی مسئولان را به این نارضایتی‌ها تقاضا می‌کنند اما نصرالله پژمانفر نماینده مشهد و عضو مجمع نمایندگان استان خراسان رضوی در پاسخ به سؤال همشهری مبنی بر لغو مجوز برخی کنسرت‌ها و برنامه‌های فرهنگی در خراسان رضوی و حتی حاشیه‌های یک برنامه قرعه‌کشی در یکی از برج‌های تجاری مشهد اظهار بی‌اطلاعی کرد.

او افزود: لغو مجوز کنسرت و چند برنامه فرهنگی درد مردم استان خراسان رضوی نیست بلکه مشکلات اقتصادی و معیشتی و اشتغال‌زایی اموری است که آنها دنبال آن هستند و اگر نارضایتی در مشهد و دیگر شهرهای خراسان رضوی وجود داشته باشد به‌دلیل امور اقتصادی و بی‌توجهی دولتمردان به آن است.

  • نماینده اهواز: حفظ اعتماد مردم جدی گرفته شود

پژمانفر در حالی از نارضایتی مردم نسبت به فضای فرهنگی ایجاد شده در خراسان رضوی اظهار بی‌اطلاعی کرد که مهدی مازنی دیگر عضو کمیسیون فرهنگی مجلس تبعیض اجرای قانون در مورد برگزاری کنسرت‌ها و دیگر امور فرهنگی و اجتماعی در مشهد را با سایر نقاط کشور امری عجیب و غیرقانونی تعبیر کرد و به همشهری گفت:

عدم‌ عدالت در اجرای قانون قطعا نارضایتی اجتماعی به‌دنبال می‌آورد؛ چرا که قانون فصل‌الخطاب است و مردمی که قانون در موردشان اعمال نشود هم به مسئولان و هم به نظام بی‌اعتماد می‌شوند. او تأکید کرد: من این ادعا را که مشهد حریم امام رضاست قبول ندارم چرا که به عقیده من کل کشور حریم امام رضاست.

در بحث مشکلات مردم خوزستان نیز همایون یوسفی نماینده اهواز، باوی، حمیدیه و عضو مجمع نمایندگان استان خوزستان عدم‌بکارگیری تدبیر مناسب و ارائه برنامه راهبردی و مدون را برای مسائل استان از موضوع گردو غبار گرفته تا مسائل قومی و مذهبی در این استان ریشه نارضایتی اجتماعی شکل گرفته در خوزستان دانست و به همشهری گفت:

هم دولت و هم مجلس موظف به ارائه خدمت به مردم هستند، برای رفع دغدغه‌های پیش آمده باید تدبیر جدی اندیشیده شود. او تأکید کرد که مردم بزرگ‌ترین پشتوانه نظام هستند و حفظ اعتماد مردم به نظام باید جدی‌تر گرفته شود.

در کنار نارضایتی که در خوزستان به‌دلیل مشکلات جوی و قومیتی که ایجاد شده است، دیگر زمزمه نارضایتی مردم که در روزهای اخیر خبر ساز شده، انتقاد کازرونی‌ها به جدی شدن پیشنهاد تقسیم شدن این شهرستان به دو شهرستان جدید در کمیته تقسیمات کشور وزارت کشور است که در هفته گذشته اعتراضات مستمر کازرونی‌ها را در مخالفت با این پیشنهاد به‌دنبال داشته است و آنها با تعطیلی بازار کازرون، تجمع مقابل فرمانداری، راهپیمایی و حضور اعتراضی در نمازجمعه به تقسیم شهرستانشان اعتراض کرده‌اند و همچنان منتظر نقض این پیشنهاد از سوی وزارت کشورند. نماینده شهرستان کازرون برای پاسخگویی درباره پیشنهادی که خود مطرح کرده است در دسترس نیست.

تقدیر نیکنام

کد خبر 403541

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha