هر کسی که با موبایل سر و کار دارد، حالا چند ماهی است که نام رجیستری موبایل را شنیده است. اما از اول اردیبهشت این طرح وارد آخرین فاز خود شد و تمام برندهای موبایل تحت پوشش رجیستری قرار گرفتند.

 رجیستری موبایل

به گزارش همشهری، گوشی‌های قاچاق جدید که در سامانه رجیستری یا همتا ثبت نشده‌اند فقط یک ‌ماه امکان فعالیت دارند و پس از این مدت با ارسال پیامک هشدار آنتن آنها با هر سیم‌کارت اپراتور داخلی که باشد، قطع می‌شود. اما چطور باید برای خرید گوشی جدید مشکلی نداشته و بدون نگرانی همیشه آنتن داشته باشید؟

در زمان خرید موبایل جدید از هر برندی روی جعبه موبایل مورد نظر به‌دنبال برچسب رجیستری (تحت عنوان رجیستر شده) بگردید و از وجود آن اطمینان حاصل کنید. به هیچ عنوان گول ارزان‌تر بودن گوشی‌های قاچاق را نخورید.

مفهوم رجستر کردن گوشی‌های تلفن همراه این است: ثبت گوشی‌های همراه در شبکه با هدف جلوگیری از قاچاق گوشی. پس قدم بعدی این است که برای اطمینان کد IMEI گوشی را استعلام کنید. IMEI یا شناسه جهانی تجهیزات موبایل شماره‌ای منحصر به فرد روی هر تلفن همراه است که قابلیت شناسایی آن را روی شبکه‌های تلفن همراه ممکن می‌کند. برای استعلام گوشی شماره IMEI را بدون هیچ نوع خط تیره یا کاراکتر دیگری به شماره ۷۷۷۷ پیامک کنید. برای این کار از کد 7777#* یا اپ سامانه همتا هم می‌توانید استفاده کنید اما در نهایت نتیجه کار یکی است.

پس از انجام استعلام، پیامکی با پیش‌شماره ۷۷۷۷ برایتان ارسال می‌شود که حاوی مدل و اطلاعات موبایلی است که در حال خرید آن هستید. این اطلاعات را با موبایلی که قصد خریدش را دارید، مقایسه کنید. اگر همه‌‌چیز یکی است با خیال راحت می‌تواند خرید گوشی‌تان را انجام دهید.

  • چطور رجیستر کنید؟

برای رجیستر‌کردن گوشی موبایل بر اساس شماره موبایل شما روش‌های مختلفی وجود دارد. همتا سامانه طرح ثبت تلفن‌های همراه است که از روش‌های مختلفی نظیر وب‌سایت این سامانه، کد ستوری USSD، پیامک و اپلیکیشن می‌توان از آن استفاده کرد.

با جست‌وجوی سامانه همراه در گوگل خیلی سریع آدرس سایت(hamta.ntsw.ir) را پیدا می‌کنید. اپ سامانه هم برای گوشی‌های اندروید از بازار یا گوگل‌پلی و برای گوشی‌های آیفون از سیب‌اپ قابل دانلود است. اما خیلی‌ها در زمان خرید استفاده از کد USSD را ترجیح می‌دهند چون به دسترسی اینترنت نیاز ندارد. برای رجیستر کردن گوشی و الحاق آن به شماره موبایل‌تان این مراحل را طی کنید:

۱- کد دستوری 7777#* را شماره‌گیری کنید.
۲- گزینه فعال‌سازی‌ (عدد ۲) را انتخاب کنید.
۳- شناسه ۱۵ رقمی IMEI را که قبلا نوشته‌اید بدون هیچ نقطه یا خط تیره وارد کنید.
۴- در این مرحله باید شماره سیم‌کارتی که در گوشی مورد نظر قرار گرفته را وارد کنید.
۵- در این مرحله باید کد فعالسازی خود را وارد کنید. این کد ۶ رقم است و شما باید آن را از فروشنده دریافت کرده باشید.
۶- موارد وارد شده دوباره به شما نشان داده می‌شوند. پس درصورت صحیح بودن تأیید کنید.
کار تمام شد، حالا باید پیامی مبنی بر موفقیت فعالسازی دریافت کنید. این پیغام به شما پیامک هم می‌شود.

  • برای گوشی‌های دو سیم‌کارت چه باید کرد؟

براساس اعلام مقام‌های طرح رجیستری درصورتی که گوشی قانونی وارد شده باشد، هنگام استعلام با ارسال یکی از کدهای IMEI، کد دیگر هم در جواب پیامک ارسال می‌شود. برای فعال‌سازی‌ هم کافی است یکی از سیم‌کارت‌ها را فعال کنید تا سیم کارت دوم هم به‌طور خودکار فعال شود. برخی گزارش‌ها درباره مشکلاتی در این رابطه وجود دارد. اگر به مشکل برخوردید 2 یا چند سیم‌کارت خود را همزمان در گوشی قرار دهید و هر کدام از آنها را به روش گفته شده به‌طور جداگانه فعال کنید.

  • فروش گوشی موبایل فقط با انتقال مالکیت

بر‌خلاف گذشته فروش موبایل مشمول طرح رجیستری بدون انتقال مالکیت ممکن نیست. باید بدانید اگر سیم‌کارتی که با آن موبایل‌تان را رجیستر کرده‌اید، تغییر کرد، از طریق سامانه همتا، مالکیت موبایل خود را تغییر دهید. از روش‌های مختلف سامانه همتا می‌توانید برای این کار استفاده کنید. در روش USSD کد دستوری 7777#* را شماره‌گیری و در میان گزینه‌های موجود «انتقال مالکیت» را انتخاب کنید. مشاهده خواهید کرد که کدهای IMEI دستگاه‌های ثبت و فعال شده سیم‌کارتتان نمایش داده می‌شوند.

این کدها مربوط به گوشی‌هایی می‌شوند که تحت مالکیت سیم‌کارت شما قرار دارند. در این مرحله باید عدد مربوط به شناسه گوشی که قصد انتقال مالکیت آن را دارید، وارد و ارسال کنید. در مرحله بعدی باید شماره موبایلی که قصد دارید مالکیت گوشی به آن انتقال داده شود را وارد کنید و گزینه ارسال یا Send را انتخاب کنید. مشخصات را یک‌بار دیگر مرور و تأیید کنید. بعد از این مرحله، پیامکی به شماره مالک جدید ارسال می‌شود. حالا مالک جدید باید فرایند رجیستری را با کد فعالسازی که برایش پیامک شده خودش انجام دهد.

  • رجیستر کردن موبایل‌های مسافرتی

ریجستری

اگر کسی برای سفر به کشور می‌آید با سیم‌کارت داخلی، گوشی ثبت نشده در شبکه، برای ۳۰ روز آنتن دارد و کار می‌کند. اگر کسی از کشور دیگری موبایلی برای استفاده شخصی خریده است، باید با ورود به خاک ایران، شناسه IMEI موبایل را در گمرک محل ثبت کرده و عوارض آن را هم بپردازد.

با این کار، کد فعال‌سازی‌ مورد نیاز برای رجیستر کردن موبایل در اختیار او قرار می‌گیرد و از آن پس می‌تواند با ورود به وبسایت سامانه همتا گجت‌هایش را رجیستر کند. یادتان باشد صرفا مسافرانی که در مهلت ۳۰ روزه بعد از ورود به کشور اقدام به ورود اطلاعات صحیح گوشی تلفن همراه خود می‌کنند، موبایل‌شان رجیستر می‌شود. براساس اطلاعات سامانه همتا، درصورت ‌رعایت نکردن این مهلت با وجود ورود اطلاعات و پرداخت عوارض گوشی تلفن همراه فعال‌سازی‌نشده یا رجیستری صورت نمی‌گیرد.

چطور کد IMEI را بفهمید؟

گوشی ریجستری

به دست آوردن کد IMEI کار خیلی راحتی است؛ فقط کافی است روی گوشی کد #06#* را بزنید و بعد کلید سبز یا شماره‌گیری. یادتان باشد هر گوشی تلفن همراه براساس تعداد سیم‌کارت IMEI دارد، یعنی گوشی‌های 2سیم‌کارت 2 شماره IMEI دارند که باید هر دوی آنها ثبت شود. این کد یا کدها را باید با IMEI درج شده روی جعبه گوشی مقایسه کنید تا مطمئن شوید جعبه اصالت دارد و متعلق به همان گوشی است که قصد خریدش را دارید.

کد خبر 403550

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha