سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: کمیسیون اروپا طرحی را برای حمایت ازافشاگران (Whistleblower) پیشنهاد کرده است. قرار است از کسانی که فریبکاری، تقلب و دیگر تخلف‌ها را برملا می‌کنند، در مقابل اقدام‌های تلافی‌‌جویانه محافظت شود.

طرح جدید برای حمایت از افشاگران در اروپا

به گزارش دويچه وله، رسوایی دستکاری موتورهای دیزلی توسط خودروسازان آلمانی، اسناد پاناما و ماجرای کمبریج آنالیتیکا و فیسبوک وقایع تازه‌ای هستند که نشان می‌دهند اگر افشاگران (Whistleblower) نبودند، پرده از روی فعالیت‌های غیرقانونی برخی دولت‌ها، شرکت‌ها و موسسات بزرگ و صاحب‌نام دنیا برداشته نمی‌شد. این نشان می‌دهد که افشاگران نقش مهمی در حفاظت از منافع عمومی و رفاه شهروندان و جامعه دارند.

به گزارش مرکز مطبوعاتی کمیسیون اتحادیه اروپا، این نهاد روز دوشنبه (۳ اردیبهشت / ۲۳ آوریل) لایحه‌ای را ارائه کرده که بر اساس آن عالی‌ترین سطح حمایت برای افشاگرانی که تخطی از قوانین اتحادیه اروپا را گزارش می‌دهند، در نظر گرفته شده است.

طرح جدید، برای گزارش کردن در درون یک سازمان یا بیرون آن یا گزارش موارد فریبکاری، تخلف، پول‌شویی و موارد دیگر به مقامات دولتی، کانال‌های امنی را پیشنهاد می‌کند.

لایحه جدید از افشاگران در مقابل اخراج، تنزل رتبه یا مقام و دیگر اقدام‌های تلافی‌جویانه محافظت می‌کند.

در این طرح درباره دوره‌های آموزشی برای مقامات در خصوص چگونگی برخورد با افشاگران اندیشیده شده است.

ساز و کارهایی نیز برای برخورد با گزارش‌ها‌ی نادرست و خصمانه در نظر گرفته شده است.

رویترز گزارش می‌دهد که در راستای حفاظت از حق آزادی بیان و آزادی مطبوعات در اروپا، در طرح مزبور از کسانی که به عنوان منبع به خبرنگاران تحقیقی اطلاعات می‌دهند نیز حمایت می‌شود.

این طرح برای اینکه به قانون تبدیل شود به تائید کشورهای عضو اتحادیه اروپا و پارلمان اروپا نیاز دارد. تاکنون ۱۰ کشور از ۲۸ عضو اتحادیه اروپا حمایت کامل خود از افشاگران را اعلام کرده‌اند.

کد خبر 403626

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha