همشهری آنلاین: نیکلاس هاپتون با بیان این‌که توافق هسته‌ای بهترین توافق برای تمام طرف‌ها شامل ایران و آمریکاست گفت: اگر آمریکا از برجام خارج شود این یک اشتباه خواهد بود و متعاقبا خروج ایران از برجام در واکنش به این اقدام آمریکا نیز یک اشتباه است.

سفیر انگلیس در تهران

ایسنا نوشت: سفیر انگلیس در تهران در آخرین نشست خبری خود در ایران با خبرگزاری‌های ایسنا، مهر و روزنامه تهران تایمز به سوالات خبرنگاران درباره تحولات سوریه، یمن، برجام و روابط ایران و انگلیس پاسخ داد.

نیکلاس هاپتون اولین سفیر انگلیس در ایران است که بعد از گشایش روابط تهران ـ لندن به ایران آمد و به زودی تهران را ترک خواهد کرد و راب مکیر سفیر جدید این کشور جانشینش در سفارت انگلیس در تهران خواهد شد.

وی در پاسخ به سوالی درباره موضع انگلیس در مورد برجام و این‌که این کشور می‌گوید این یک توافق مثبت است و راه را برای بهبود روابط دو کشور هموار و باز کرده است با این حال رییس جمهور آمریکا تهدید به خروج از این توافق می‌کند پاسخ انگلیس به خروج احتمالی آمریکا از این توافق چیست؟ گفت: موضع دولت انگلیس کاملا روشن است. ترزا می، نخست‌ وزیر ما به علاوه بوریس جانسون وزیر خارجه علنی و آشکار گفته‌اند ما به پایبندی کامل به اجرای موفقیت‌آمیز توافق تا زمانی که ایران به طور کامل به تعهداتش در این توافق عمل می‌کند، ادامه می‌دهیم.

سفیر انگلیس در تهران در پاسخ به این پرسش که ایران گفته است اگر آمریکا از توافق خارج شود تهران نیز از آن خارج می‌شود در آن صورت موضع شما چیست؟ اظهار کرد: من فکر می‌کنم خروج ایران از توافق اشتباه است چرا که این توافق بهترین توافق برای تمام طرف‌ها شامل ایران و آمریکاست. هم‌چنین اگر آمریکا از توافق خارج شود یک اشتباه خواهد بود. این تصمیمی است که این دولت‌ها باید بگیرند. موضع دولت انگلیس کاملا روشن است ما با تمام طرف‌ها گفت‌وگوهایی داشته‌ایم و تلاش کردیم این توافق کارساز باشد و اطمینان یابیم تمام طرف‌ها به تعهداتشان پایبند هستند و این‌که جامعه بین‌الملل و ایران از منافع توافق بهره‌ ببرند، چرا که این توافق تضمین می‌کند ایران به دنبال سلاح هسته‌ای نمی‌رود. از طرف دیگر ایران و مردم این کشور می‌توانند به طور کامل از رفع تحریم‌ها در پی اجرای برجام بهره‌ ببرند.

هاپتون در پاسخ به پرسشی درباره تلاش اروپایی‌ها برای متقاعد کردن رییس‌جمهور آمریکا به ماندن در توافق و ادامه تمدید تعلیق تحریم‌های ایران گفت: دولت انگلیس و متحدان اروپایی ما تمام تلاش خود را به کار گرفتند تا برجام موفقیت‌آمیز باشد. من از موضع رییس‌جمهور آمریکا در قبال برجام و این‌که تهدید به خروج از برجام می‌کند مطلع هستم. وی اخیرا گفته است که آن را یک توافق بد می‌داند و آمریکا می‌خواهد از آن خارج شود. ما به همتایان آمریکایی خود توضیح داده‌ایم که ادامه توافق هسته‌ای در راستای منافع تمام طرف‌هاست. این یک توافق بسیار مهم دیپلماتیک است و ادامه اجرای آن به نفع همه است. انگلیس و اروپا نقشی قوی در همکاری با همتایان خود ایفا کرده‌اند و موضع ما کاملا روشن است.

وی در پاسخ به این سوالی درباره پیامدهای احتمال خروج آمریکا از برجام و بازگشت تحریم‌ها و تاثیر این اقدام بر روابط سیاسی تهران و لندن گفت: قبل از هر چیز امیدوارم که آمریکا از توافق هسته‌ای خارج نشود. انگلیس تمام تلاش خود را کرده است تا به شرکای آمریکایی توضیح دهد که چرا توافق هسته‌ای بخش مهمی از امنیت بین‌الملل و منطقه‌ای است و باید حفظ شود. همانطور که گفتم موضع انگلیس بسیار واضح است. ما به طور کامل به توافق عمل می‌کنیم تا موفقیت آمیز باشد.

سفیر انگلیس در تهران هم‌چنین در پاسخ به این‌ سوال که انگلیس تا چه اندازه برای حل بحران یمن اقداماتی در راستای صلح و حل این مساله انجام داده است؟ اظهار کرد: دولت انگلیس هر کار ممکن را برای یافتن راه حل برای بازگرداندن جامعه بین‌الملل به روند سیاسی در چارچوب سازمان انجام می‌دهد که منجر به ایجاد یک یمن با ثبات و آرام‌تر خواهد شد. این تلاش شامل گفت‌وگوبا بازیگران دیگر در منطقه است، ما به طور کامل از تلاش‌های نماینده ویژه دبیر کل سازمان ملل در یمن حمایت می‌کنیم.

وی در همین زمینه با بیان این‌که «گفت‌وگو با بازیگران اصلی شروعی قوی داشته است» ابراز عقیده کرد: کشورهای زیادی در یمن نقش ایفا می‌کنند. به ویژه ایران که از نظر من نقشی مهم دارد و می‌تواند از نفوذ خود بر حوثی‌ها برای توقف حملات موشکی آن‌ها به عربستان سعودی استفاده کند. اقدامی که طبق قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل غیر قانونی است و من دیگر نمایندگان انگلیس با همتایان ایرانی‌مان در این باره رایزنی داشته‌ایم. من فکر می‌کنم که یک سری بازیگران دیگر وجود دارند که باید در مسیر بازگشت به روند سیاسی گام بردارند.

سفیر انگلیس در پاسخ به سوالی درباره حمله انگلیس به سوریه و این‌که قانونگذاران انگلیسی نخست‌وزیر خود را درباره مشروعیت این حمله مورد سوال قرار داده‌اند، مدعی شد: اقدام انگلیس، آمریکا و فرانسه برای حمله به سه سایت در سوریه قانونی و مناسب بود که تنها تاسیسات تسلیحات هسته‌ای بشار اسد رییس‌جمهور سوریه را هدف قرار داد. مقامات سوری از تسلیحات شیمیایی پیش از چهار بار استفاده کرده‌اند.

وی ادامه داد: سازمان منع تسلیحات شیمیایی که به طور مستقل بر استفاده از این سلاح‌ها نظارت می‌کند، تائید کرده که چهار بار در سوریه از سلاح شیمیایی استفاده شده است. دولت انگلیس احساس کرد که به دلایل انسانی باید دست به اقدام بزند و با استفاده از تسلیحات شیمیایی توسط بشار اسد مقابله کند. کاری که طبق حقوق بین‌الملل غیرقانونی است بنابراین، ما به تاسیسات تسلیحات شیمیایی حمله کردیم و این قابل دفاع است. متاسفانه به شورای امنیت سازمان ملل رفتیم و با وتوی شش قطعنامه در خصوص اقدامات اسد علیه مردمش از سوی روسیه مواجه شده‌ایم. ما طبق قوانین حقوق بین‌الملل و به طور قانونی عمل کردیم و دست به این حمله درست زدیم تا به رنج مردم سوریه پایان دهیم. انتظار می‌رود که اسد دیگر از سلاح شیمیایی استفاده نکند که جرمی وحشتناک علیه مردم این کشور است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا زمینه مشترکی میان ایران و انگلیس در خصوص سوریه وجود دارد؟ گفت: باعث خرسندی است که مقامات ایران همواره به وضوح مشخص کرده‌اند که آن‌ها نیز استفاده از تسلیحات شیمیایی را محکوم می‌کنند. من می‌دانم که ایرانی‌ها در جنگ عراق چه اندازه از سلاح‌های شیمیایی رنج بردند. از نظر من این موضع مهمی است که ایران در قبال تسلیحات شیمیایی اتخاذ می‌کند. ما می‌خواهیم شاهد بازگشت روند سیاسی به سوریه و پایان جنگ و خونریزی در این کشور و رنج مردم بی‌گناه شامل کودکانی باشیم که در حمله شیمیایی به دوما جان خود را از دست دادند. این وضعیت بسیار وحشتناکی بود. از نظر من، ایران به عنوان یک متحد اسد در همکاری با روسیه به علاوه دیگر بازیگران بین‌المللی نقشی مهم برای ایفا کردن در سوریه و برقراری صلح در این کشور دارند.

نیکلاس هاپتون در پاسخ به این سوال که بسیاری از کشورها از جمله آلمان درباره حمله به سوریه تردید داشتند و معتقد بودند که به زمان بیشتری نیاز دارد و سازمان منع تسلیحات شیمیایی نیز تاکنون رای نهایی خود درباره استفاده از تسلیحات شیمیایی در دوما را ارائه نداده است، اما شما بسیار درباره حمله شیمیایی اسد به دوما مطمئن هستید. چگونه تا این حد مطمئن درباره حمله مشروع خود به سوریه صحبت می‌کنید در حالی‌که حتی سازمان ملل حمله شیمیایی به دوما را تایید نکرده است؟ بیان کرد: حمله ما قانونی بود چرا که در پاسخ به نقض قوانین بین‌المللی از سوی بشار اسد صورت گرفت. انگلیس و متحدان ما دست به این اقدام زدند زیرا می‌خواستند از وقوع یک فاجعه انسانی دیگر در آینده جلوگیری کنند. ما باید به اسد نشان می‌دادیم که نباید از تسلیحات شیمیایی علیه مردم خود استفاده کند. ما این کار را به شکلی مناسب و محدود انجام دادیم که روی تاسیسات سلاح‌های شیمیایی متمرکز بود تا ظرفیت تسلیحات شیمیایی اسد را از بین ببریم. ما اطمینان داریم که اسد از سلاح شیمیایی علیه مردم خود استفاده کرده است. تصمیم ما برای استفاده از فشار برای مقابله با استفاده از تسلیحات شیمیایی کاملا مطابق با رویه‌های پارلمان بود.

این دیپلمات ارشد انگلیسی در پاسخ به سوالی مبنی بر مقایسه این حمله با حمله آمریکا به عراق به بهانه از بین بردن تسلیحات شیمیایی در این کشور در حالیکه بعدها ثابت شد هیچ سلاح شیمیایی کشتار جمعی در عراق وجود نداشته است، با بیان این‌که «سازمان منع تسلیحات شیمیایی راستی آزمایی کرده است که اسد تاکنون چهار بار از سال 2013 از سلاح شیمیایی استفاده کرده است» ابراز عقیده کرد: ؛ بنابراین تردیدی وجود ندارد که اسد از تعهدات خود برای از بین بردن سلاح‌های شیمیایی‌اش پیروی نکرده است. وی هنوز این تسلیحات را در اختیار دارد و از آن‌ها علیه مردمش بهره می‌برد. از نظر من هیچ قرابتی میان این دو موقعیت وجود ندارد.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که آیا انگلیس سندی دارد که ثابت کند بشار اسد از سلاح شیمیایی استفاده کرده است؟، باز هم مدعی شد که سازمان منع تسلیحات شیمیایی در گذشته تحقیقاتی را در این باره در سوریه انجام داده است که نشان دهنده استفاده از این تسلیحات است. بشار اسد از سلاح شیمیایی در سال 2013 استفاده کرد. پس از آن روسیه به مذاکره برای از بین بردن تسلیحات شیمیایی در سوریه کمک کرد اما این اتفاق نیفتاد. سلاح شیمیایی هنوز در سوریه وجود دارد.

هاپتون در پاسخ به سوالی درباره موضع مقامات اروپایی و ایرانی مبنی بر این‌که جایگزینی برای برجام وجود ندارد و توافق قابل تغییر نیست، هر چند که رییس‌جمهور آمریکا برای گنجاندن محدودیت‌های دیگر در برجام تلاش می‌کند، گفت: موضع انگلیس مشخص است. ما بر این باوریم که برجام توافقی مهم است. از نظرهای دیگر نیز این توافق به گونه‌ای است که از یک طرف ایران، در آن متعهد شده تا هر تمایلی برای دست یافتن به سلاح هسته‌ای را متوقف کند و به دیگر معاهدات هسته‌ای پایبند شده است و از طرفی دیگر، جامعه بین‌الملل پذیرفت تا تحریم‌هایش علیه ایران، شامل تحریم‌های اروپا را لغو کند تا اجازه تجارت با ایران داده شود. تهران نیز به شکلی طبیعی به بخشی از اقتصاد جهانی تبدیل شد.

وی افزود: این‌ها موضوعاتی جداگانه هستند و توافق هسته‌ای انجام نشده است. موضع لندن مشخص است. به طور همزمان در گفت‌وگو با نمایندگان ایرانی تلاش کرده‌ایم تا به رفتارهای ایران در منطقه، شامل سوریه، یمن و در برخی موارد لبنان رسیدگی کنیم، رفتارهایی که مفید نبوده‌اند. نخست‌وزیر و وزیر امور خارجه نیز گفته‌اند که خواهان تغییر رفتار ایران به گونه‌ای سازنده‌تر در منطقه هستند و این برای امنیت، صلح و ثبات کشورهای دیگر منطقه و همچنین ایران بسیار مهم است، اما آن‌ها از برجام جدا هستند. ما این کار را به طور جداگانه انجام داده‌ایم.

وی با ادعای این‌که «برنامه موشکی ایران خلاف قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل است»، گفت: رویکرد ما این است که کاملا شفاف و صریح درباره این موضوعات به طور مکرر و منظم با همکاران ایرانی‌مان رایزنی کنیم. در هفته جاری ما گفت‌وگوهایی با مقامات ارشد ایران داشته‌ایم تا به آن‌ها توضیح دهیم که چه کارهایی با همتایان اروپایی خود برای حفظ برجام انجام می‌دهیم. این بخشی از روابط بالغانه میان انگلیس و ایران است.

سفیر انگلیس در پاسخ به این سوال که غرب سعی دارد از برجام به عنوان ابزاری برای فشار بر ایران به منظور تغییر رفتارش استفاده کند، اظهار داشت: همان‌طور که گفتم برجام توافقی است که از نظر ما کارساز بوده،‌ باید حفظ شود و می‌خواهیم که به برقراری ثبات در منطقه کمک کند و موجب بهره بردن ایران از منافع آن شود. به طور همزمان دولت انگلیس و همتایان اروپایی‌مان به وضوح می‌گویند که ایران باید برخی رفتارهایش در منطقه را که غیرسازنده است، تغییر دهد.

هاپتون در پاسخ به سوالی درباره پایان زود هنگام دوران کاری‌اش به عنوان سفیر انگلیس در ایران و گزارشاتی درباره وجود برخی تخلفات در روند صدور ویزا در سفارت انگلیس و چند کشور دیگر در تهران، خاطرنشان کرد: این یک روال معمول در قوانین انگلیس است که سفرا هر چند وقت یک بار تغییر می‌کنند و هیچ مساله خاصی درباره بازگشت من به کشورم وجود ندارد. من نزدیک به دو سال و نیم است که در ایران هستم و از زمان از سرگیری روابط دو کشور به عنوان سفیر فعالیت کرده‌ام . نفر بعدی من نیز به زودی به تهران خواهد آمد و این تغییر سفیر یک اتفاق معمول است. همان‌طور که می‌دانید روابط میان ایران و انگلیس بر مبنای یک تاریخ قدیمی است و ما تجربه‌های زیادی را با یکدیگر داشته‌ایم که برخی بهتر بوده‌اند. درباره موضوع صدور ویزا نیز باید بگویم که از هیچ تخلفی در این زمینه مطلع نیستم. ما این خدمات را به متقاضیان ایرانی ارائه داده و تلاش کرده‌ایم که بهترین خدمات ویزا را فراهم کنیم. ما خواهان ارائه خدمات بسیار بیشتر و گسترده‌تر هستیم و دولت ایران نیز باید برای بازگرداندن شهروندانش که به طور غیرقانونی در انگلیس هستند کمک کند. باید بگویم که بخش صدور ویزا و خدمات آن پیشرفت زیادی داشته است و امیدواریم که بهتر شود. من از گزارشاتی درباره تخلف در صدور ویزا در برخی سفارت‌های غربی دریافت کرده‌ام اما ما هر کاری می‌کنیم تا اطمینان دهیم روند صدور ویزا از سفارت‌مان عادلانه و درست است و اطمینان می‌دهم که صدور ویزا در چارچوب قانونی آن انجام می‌شود.

وی با بیان این‌که «تعداد ویزایی که در تهران در طول یک هفته صادر می‌شود در مقایسه با شش ماه قبل دو برابر شده است»، گفت: من امیدوارم که این روند افزایش یابد چرا که تعداد متقاضیان بسیار بالاست و این بخشی مهم در بهبود روابط دو کشور است.

وی با بیان این‌که «تعداد ویزای صادر شده در طول یک هفته در مقایسه با شش ماه قبل دو برابر شده است»، گفت: اما هنوز کار زیادی برای ارتقای بخش صدور ویزا وجود دارد که باید انجام شود.

سفیر انگلیس در تهران درباره دستاوردهایش در دوران فعالیت در تهران، تصریح کرد: از زمانی که من به ایران آمده‌ام دو اتفاق بسیار مورد اهمیت است؛ اول این‌که سفارت هر دو کشور هم در تهران و هم در لندن پس از قطع روابط دیپلماتیک میان دو کشور بازگشایی شد. حضور دیپلماتیک در تهران و لندن یک تغییر بزرگ در روابط دو کشور ایجاد کرد. همچنین ما شاهد پیشرفت‌هایی در روند اجرای برجام بوده‌ایم هر چند که مردم انتظارات بیشتری دارند. رفع تحریم‌ها نیز به افزایش روابط تجاری دو کشور کمک کرده است که در مقایسه با سال گذشته دو برابر شده است. من فکر می‌کنم که مردم ایران به طور روزافزون شاهد برخورداری از منافع حاصل از رفع تحریم‌ها خواهند بود. البته ما اختلاف نظرهایی به ویژه درباره مسائل منطقه، شامل سوریه و یمن داریم اما درباره آن گفت‌وگو می‌کنیم که پیشرفت‌هایی نیز داشته است.

وی در پاسخ به سوالی درباره مواضع بهبود روابط تهران و لندن، اظهار داشت: تعداد محدود ویزاهایی که برای متقاضیان صادر می‌شود سبب می‌شود تا مردم برای رفت و آمد مشکل داشته باشند. ما خواهان افزایش تعداد صدور ویزا هستیم. تجار انگلیسی زیادی ‌خواهان سفر به ایران هستند که این مساله کمک خواهد کرد. ما همچنین خواهان ارائه خدمات بانکداری بهتر از سوی ایران هستیم چرا که هنوز مشکلاتی در این زمینه وجود دارد. بانک‌های لندن هنوز نسبت به داد و ستد با ایران تردید دارند. بانک‌های اروپایی زیادی با ایران تعامل دارند اما این روند هنوز به روال عادی بازنگشته است. این مشکل در مسیر تجارت با ایران مانع ایجاد کرده است. دولت ایران نیز باید کارهای بیشتری انجام دهد به ویژه برای برقراری ثبات در منطقه از جمله در سوریه و یمن. ما خواهان تلاش بیشتری از سوی ایران هستیم.

 

کد خبر 403637

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha