همشهری آنلاین: کشور چین با روش‌های کاهش آلودگی هوا نه فقط به لحاظ زیست‌محیطی بلکه به لحاظ مالی نیز سود می‌‎برد.

تمهیدات زیست‌محیطی چین در کاهش آلودگی هوا و سود حاصل از آن

به گزارش ایسنا، تحقیق جدید MIT نشان داد اگر چین میزان انتشار دی‌اکسیدکربن را چهار درصد در سال کاهش دهد این کشور تا سال ۲۰۳۰ حدود ۳۳۹ میلیارد دلار صرفه‌جویی در مصرف انرژی خواهد داشت. این رقم تقریبا چهار برابر هزینه‌های کشور چین در دستیابی به اهداف اقلیمی است. به عبارت دیگر سیاست کاهش آلودگی هوا در کشور چین بیش از هر چیز دیگر برای اقتصاد کشورش سودمند است.

کاهش انتشار کربن تاثیرات بهداشتی برای شهروندان چینی دارد. بهبود کیفیت هوا می‌تواند میزان قابل توجه مرگ و میر ناشی از آلودگی هوا در هر استان چین را از بین ببرد و بر اساس گزارش MIT یک دلار هزینه سود ۳۳۹ میلیارد دلاری برای چین به همراه دارد.

نوئل اوکلی سلین - دانشیار دانشکده MIT - اظهار کرد: کشور چین مزایای مالی و سلامت همراه با بهبود کیفیت هوا را کسب می‌کند و این عامل انگیزشی برای کشورهای درگیر در سیاست جهانی آب و هوا نیز خواهد بود.

محققان مدل‌سازی ارزیابی کیفیت هوا و سلامت منطقه را با مدل اقتصادی انرژی و مدل شیمیایی اتمسفر ترکیب کردند. آنان با نمونه اقتصادی انرژی سیاست‌های آب‌وهوایی خاص و تغییر فعالیت اقتصادی، مصرف انرژی، انتشار دی‌اکسیدکربن و آلاینده‌های هوا را بر اقتصاد بررسی کردند.

این شبیه‌سازی‌ها تحت چهار طرح با هدف کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای اجرا شد سپس نتایج به صورت مدل شیمی جوی و غلظت ذرات معلق در استان‌ها برای کمک به محاسبه آلودگی جوامع در معرض خطر قرار گرفت.

ادبیات اپیدمیولوژیک برای درک تعداد مرگ و میر نیز به آنان کمک کرد. آن‌ها ارزش اقتصادی بر میزان مرگ و میر را با کل هزینه اجرای یک طرح سیاسی مقایسه کردند.

در طرح بدون سیاست‌های کاهش آلودگی هوا تا سال ۲۰۳۰ بیش از ۲.۳ میلیون مرگ‌ومیر ناشی از آلودگی پیش از موعد وجود خواهد داشت و با طرح‌های سه، چهار یا پنج درصد کاهش از میزان ۳۶ هزار، ۹۴ هزار و ۱۶۰ هزار مرگ پیش از موعد جلوگیری خواهد شد. پس‌انداز به دست آمده از مزایای سلامت نیز به ترتیب برابر با ۱۳۸.۴ میلیارد دلار، ۳۳۹.۶ میلیارد دلار و ۵۳۴.۸ میلیارد دلار خواهد بود.

کد خبر 403701

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha