همشهری آنلاین: یک دانشمند تیزبین فرانسوی به نسخه‌ای نادر از قرآن کریم دست‌نویس مربوط به قرن دوم هجری (هشتم میلادی) دست یافته که در لایه‌های زیرین آن بخش‌هایی از کتاب مقدس به چشم می‌خورد.

قرآن دست نویس

به گزارش همشهري آنلاين به نقل از گاردين، دكتر النور سلار در حال مطالعه تصاوير مربوط به برگي از نسخه دست‌نويس قرآن بود كه حدود يك دهه پيش در حراجي كريستيز فروخته شده بود. وقتي او به حروف قبطي رنگ و رو رفته در لايه‌هاي زيرين واژه‌هاي عربي برخورد، با مديران كريستيز تماس گرفت. نتيجه پژوهش‌هاي بعدي اين بود كه متن لايه زيرين قرآن دست‌نويس مربوط به بخش‌هايي از تورات و انجيل عهد عتيق است.

دكتر سلار درباره كشف تازه خود مي‌گويد: «اين كشفي بسيار مهم براي تاريخ قرآن و صدر اسلام است. ما اينجا شاهد تعامل فرهنگي ميان مذاهب و جوامع مختلف هستيم.» رومن گونانو، كارشناس كريستيز هم بر اين باور است كه قرار گرفتن متن عربي قرآن روي متني غيرعربي تقريبا در تاريخ سابقه نداشته است. او مي‌گويد: «كشف چنين متني نشان مي‌دهد جوامع مختلف در نخستين سده پس از ظهور اسلام چگونه با هم ارتباط داشتند.»

اين متن كمياب و بي‌نظير كه روز پنجشنبه با بهاي پايه 80 تا 120 هزار پوند در حراجي كريستيز عرضه مي‌شود، به باور كارشناسان در مصر توليد شده است؛ كشوري كه در دوران سلطه اعراب در سده‌هاي ابتدايي پس از هجرت سرزمين قبطي‌ها بوده است. شيوه نگارش قرآن آن را به اواخر قرن هشتم يا اوايل قرن نهم ميلادي منتسب مي‌كند اما به نظر مي‌رسد حروف قبطي متعلق به قرن هفتم باشد. آزمايش كربن 14 هم مربوط به تعيين قدمت مواد است نه خط.

کد خبر 403749

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha