همشهری آنلاین: رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم گفت: حلاوت طرح تحول سلامت را با ندادن اعتبار مورد نیاز به کام مردم تلخ نکنید.

طرح تحول سلامت

دکتر ابوالفضل ایرانی‌خواه در گفتگو با وبدا با اشاره به موضوع هفته سلامت امسال که پوشش همگانی سلامت اعلام شده است، تاکید کرد: از سازمان برنامه و بودجه انتظار داریم مصوبات مجلس در مورد تخصیص منابع به طرح تحول سلامت را اجرایی کند و از مجلس نیز می‌خواهیم در مصوبات و تعیین بودجه‌ها، تغییرات لازم را ایجاد کند تا حلاوت و شیرینی طرح تحول سلامت که رضایتمندی مردم را در پی داشته است، خدشه‌دار نشود و مدیران با طیب خاطر بیشتری، خدمات ارائه کنند.

وي با اشاره به شعار «منابع پایدار، جامعه سالم» که عنوان آخرین روز از هفته سلامت نامگذاری شده است، بر لزوم تخصیص اعتبارات مالی کامل به نظام سلامت تاکید کرد و افزود: مهمترین چالش طرح تحول سلامت به اذعان مسئولان و در راس آن، دکتر لاریجانی، رییس مجلس شورای اسلامی، ضرورت تعریف، تبیین و تثبیت منابع پایدار و از سوی دیگر ضرورت تداوم این طرح است که وزیر بهداشت، نمایندگان مجلس، مسئولان و مردم به کرات در مورد اهمیت آن صحبت کرده اند.

وی گفت در حالی که نمایندگان مجلس همراه طرح تحول سلامت هستند، اما منابعی که تاکنون تخصیص داده شده، ناقص است و انتظار داریم این منابع به طور کامل محقق شود، در غیر این صورت، بر اساس منابع موجود، برنامه ریزی خواهیم کرد و شرمنده مردمی خواهیم شد که به دستاوردهای طرح تحول سلامت دل بسته اند.

  • حمایت از فقرا در دسترسی به خدمات سلامت

دکتر ایرانی‌خواه در بخش دیگری از صحبت‌های خود با تاکید بر لزوم توجه به قشر آسیب پذیر افزود: در قم پایگاه و مراکز بهداشتی ایجاد کردیم و در حال تشکیل پرونده سلامت در قم برای بیش از یک میلیون و 300 هزار نفر هستیم که دو سوم آن تشکیل شده است.

وی افزود: پرونده سلامت مقدمه کار است و زمانی عملیاتی می‌شود که اجرا شود تا اقشار محروم بتوانند از خدمات بهداشتی بهره مند شوند. چنانچه منابعی اختصاص پیدا نکند، قشرهای محروم اصلی‌ترین گروهی خواهند بود که دچار مشکل می‌شوند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم در خصوص سازمان‌های بیمه‌گر نیز بیان داشت: در حوزه درمان بحث بیمه‌ها باید حل شود. درست است که در مورد مصرف منابع و چگونگی هزینه کردها باید با بیمه‌ها همراه باشیم و بیمه‌ها نیز باید با ما همرا باشند، ولی نظام بیمه هم باید اصلاح شود. نظام بیمه کشور، نظام سازمان یافته ای نیست و مهم است یکپارچه شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم با اشاره به ساخت یک بیمارستان جدیدالاحداث در یکی از نقاط محروم قم اظهار کرد: این منطقه محروم 450 هزار نفر جمعیت دارد و این بیمارستان چندی پیش با حضور رییس مجلس و وزیر بهداشت افتتاح شد، اما بیمه‌ها گفتند حاضر به عقد قرارداد با بیمارستان جدید نیستند و اینها چالش‌هایی است که پاشنه آشیل‌اش در گرو تامین و تثبیت منابع پایدار است.

دکتر ایرانی خواه با انتقاد از برخی اظهارنظرها گفت: به وزیر بهداشت می‌گویند با همین اعتباری که داده ایم، نظام سلامت را مدیریت کنید. مشخص است که ایشان به اندازه بودجه ای که در اختیارش قرار داده شده است، می‌تواند امور حوزه سلامت را ساماندهی کند. طرح تحول سلامت در بین مردم توقع ایجاد کرده است، حال چطور می‌توانیم از اجابت این توقعات عقب نشینی کنیم؟ اگر می‌توانند، خودشان بیایند و پاسخ مردم را بدهند. دکتر هاشمی گفت: این برنامه من است، این حق و حقوق مردم است و این قدر هم بودجه نیاز دارد. بسم الله کار کنید.

وی با تاکید بر این که با مقطعی کردن نمی‌توان امور حوزه سلامت را ساماندهی کرد، افزود: با مقطعی کار کردن مشکل حل نمی‌شود. من تندی نمی‌کنم، اما غصه می‌خورم عده ای در حوزه سلامت دور هم جمع شدند تا خدمت ارائه کنند، اما با انواع و اقسام مشکلات روبرو هستند. مقام معظم رهبری سیاستهای کلی را تایید و ابلاغ کردند و ما هم به عنوان مجری اجرا کردیم. رییس مجلس، که بارها گفته اند طرح تحول سلامت منابع پایدار می‌خواهد، تامین اعتبار که در اختیار دکتر هاشمی نیست، دست مجلس و دولت است. از دولت هم انتظار داریم به این مساله توجه کند. منصفانه نیست در بدنه دولت، چند وزیر در تقابل با دکتر هاشمی قرار گیرند، دولت باید از حوزه سلامت حمایت کند.

کد خبر 403870

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha