همشهری آنلاین: درست است که بزرگ‌ترین عوامل خطر ابتلا به بیماری قلبی قطعاً غافلگیرکننده نیستند .

و شامل چاقی، ورزش ناکافی، سیگار کشیدن، فشارخون یا کلسترول بالا، رژیم غذایی نامناسب، سابقه خانوادگی قوی و استرس است؛ اما این‌ها تنها عواملی نیستند که می‌توانند خطر ابتلا به انسداد شریان‌ها را افزایش دهند. بیماری قلبی حتی ممکن است برآمده از فاکتورهای بی‌ضرر زندگی‌تان باشند

اگر بدویم و ورزش کنیم، مصرف نان‌های شیرین را محدود کنیم و هرگز سیگار نکشیم. بنابراین احتمالاً هرگز به بیماری قلبی مبتلا نخواهیم شد، درست است؟

پزشک: نه کاملاً!

درست است که بزرگ‌ترین عوامل خطر ابتلا به بیماری قلبی قطعاً غافلگیرکننده نیستند و شامل چاقی، ورزش ناکافی، سیگار کشیدن، فشارخون یا کلسترول بالا، رژیم غذایی نامناسب، سابقه خانوادگی قوی و استرس است. اما این‌ها تنها عواملی نیستند که می‌توانند خطر ابتلا به انسداد شریان‌ها را افزایش دهند. بیماری قلبی حتی ممکن است برآمده از فاکتورهای بی‌ضرر زندگی‌تان باشند، برای مثال اینکه شما دوران کودکی خود را چگونه گذرانده‌اید و حتی سنی که شما برای اولین بار دچار قاعدگی شدید خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

این بدان معنی است که اگر شما واقعاً می‌خواهید خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را پایین بیاورید، نه تنها باید به عوامل خطری " که همه می‌دانیم"، بلکه به عوامل مخفی و کمتر شناخته شده نیز توجه داشته باشید. (نمی‌خواهیم شما را بترسانیم اما باید بدانید که بیماری قلبی قاتل درجه یک زنان در جهان است: برای مثال در برخی کشورها در هر دقیقه، یکی از زنان از بیماری قلبی فوت می‌کند).
در اینجا، متخصصین قلب و عروق، عوامل خطر بیماری قلبی کمتر شناخته شده را با شما به اشتراک می‌گذارند:

  • 1. دوره قاعدگی‌تان قبل از 12 سالگی آغاز شده است

به گفته پزشکان، بلوغ زودرس، خطر ابتلا به مشکل قلبی را افزایش می‌دهد. اخیراً در آزمایشی مشاهده شد که احتمال خطر ابتلا به این بیماری در زنانی که پیش از 12 سالگی دچار قاعدگی شده‌اند حدود 10 درصد بیش‌تر از آن‌هایی است که برای اولین بار در سن 13 سالگی یا بالاتر آن را تجربه کرده‌اند. دلیل این موضوع این است که افزایش سطوح استروژن (هورمون ای که نقش مهمی در بلوغ ایفا می‌کند) می‌تواند خطر ابتلا به لخته‌های خون و سکته را در طی عمر افزایش دهد. در صورتی که در این باره نگرانی دارید، بهتر است برای داشتن یک زندگی سالم و کاهش خطر ابتلا به مشکلات قلبی با پزشک خود مشورت کنید.

  • 2. قرص‌های رژیمی مصرف می‌کنید

اکثر قرص‌های رژیمی هیچ اثری ندارند و حتی بدتر آنکه، می‌توانند شما را بکشند! اغلب قرص‌های دارای اثر محرک، از جمله بیشتر قرص‌های رژیمی، می‌توانند به قلب شما آسیب برسانند. این قرص‌ها فشارخون و ضربان قلب شما را افزایش می‌دهند که بر قلب شما تأثیر سوء می‌گذارد. اگر زیاد از آن‌ها استفاده کنید، می‌توانند آسیب دائمی ایجاد کنند.

باید به جای استفاده از این قرص‌ها، رژیم غذایی سالم و ورزش منظم را وارد برنامه روزانه خود کنید که هم به کاهش وزن هم به حفظ سلامت قلبتان کمک خواهند کرد.

  • 3. اخیراً آنفلوانزای سختی داشته‌اید

داشتن آنفلوانزا خطر ابتلا به حمله قلبی را حداقل تا یک سال پس از آلوده شدن 6 برابر افزایش می‌دهد. اگر در هنگام خواب دچار تنفس شدید شده و بعد از داشتن سرماخوردگی یا آنفلوانزا دچار تورم می‌شوید، بلافاصله خودتان را به بیمارستان برسانید. برخی از عفونت‌های باکتریایی و ویروسی می‌توانند به قلب شما انتقال پیدا کرده و باعث بیماری قلبی و حتی نارسایی قلبی شوند.

  • 4. تنها هستید

احساس تنها و انزوای اجتماعی، خطر ابتلا به بیماری قلبی را 30 درصد افزایش می‌دهد.
خوشبختانه، این یکی از عوامل خطر آفرین بیماری‌های قلبی است که نسبتاً ساده می‌باشد. توصیه می‌شود از رسانه‌های اجتماعی بیرون بیایید، به یک باشگاه یا گروه بپیوندید و وقت بیشتری با افراد در فضای حقیقی (نه مجازی) بگذرانید. با این کار می‌توانید خود را در برابر هرگونه بیماری قلبی ایمن نگه دارید.

  • 5. بارداری‌تان با مشکلاتی همراه بوده است

رشد کودک، بار بیشتری بر سیستم گردش خون شما می‌گذارد. در دوران بارداری حجم خون شما دو برابر شده و بنابراین قلبتان باید سخت کار کند. این مسئله به تنهایی نمی‌تواند خطر ابتلا به بیماری قلبی در آینده شما را افزایش دهد، اما اگر شما همچنین دچار دیابت حاملگی، پره اکلامپسی یا فشارخون بالا را در دوران بارداری خود شده باشید، در این صورت خطر ابتلا به مشکل قلبی در شما به میزان قابل توجهی افزایش می‌یابد، حتی پس از سال‌ها! آگاه باشید که همیشه هر شرایطی که در دوران بارداری دارید را به پزشک خود اطلاع دهید.

  • 6. قلبتان شکسته

مشکلات احساسی می‌تواند موجب مشکلات واقعی قلبی شود به همین دلیل است که در این مواقع اصطلاحاً می‌گوییم "قلبمان شکسته". حتی مشکلی به نام نیز وجود دارد به نام: سندروم قلب شکسته.

جلوگیری از شکسته شدن قلب واقعاً دشوار است چون اتفاقاتی مانند از دست دادن یک دوست، نارضایتی‌های مالی، جدایی و طلاق ممکن است بدون کنترل ما رخ دهد. بسیار مهم است که یاد بگیریم که چگونه با این احساسات سخت مبارزه کنیم. آموختن تکنیک‌های مقابله با این شرایط مانند ورزش، یوگا، مدیتیشن و گفتگو با یک روانشناس می‌تواند کمک کننده باشد.

  • 7. مشروبات الکلی مصرف می‌کنید

اطلاعات زیادی در مورد تأثیر الکل بر بیماری‌های قلبی وجود دارد اما می‌توان گفت که مصرف این نوشیدنی خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را افزایش می‌دهد. اگر واقعاً نگران قلبتان هستید، برای همیشه الکل را کنار بگذارید.

  • 8. به یک بیماری التهابی دچار شده‌اید

لوپوس و آرتریت روماتوئید دو وجه ترسناک دارند: بیشتر زنان را مبتلا می‌سازند و هر دو آن‌ها خطر ابتلا به بیماری قلبی را افزایش می‌دهند، به این دلیل که التهاب عروق خونی را سبب شده و موجب ایجاد پلاک می‌شوند.

  • 9. افسرده هستید

افسردگی نه تنها خطر ابتلا به بیماری قلبی را افزایش می‌دهد بلکه خطر ابتلا به این بیماری را دو برابر می‌کند. افرادی که افسرده هستند اغلب کورتیزول بالایی دارند، هورمون استرس به بیماری قلبی مرتبط است.

افسردگی می‌تواند موجب آن شود که فرد به کارهایی که باید برای جلوگیری از بیماری قلبی انجام شود، راغب نباشد. مانند مراجعه به پزشک، ورزش و مصرف دارو. احساس ناراحتی و افسردگی موجب تمایل به یک جا ماندن می‌شود.

  • 10. در کودکی مورد آزار قرار گرفته‌اید

صحبت کردن در مورد این موضوع هرچند نمک بر زخم پاشیدن است اما متأسفانه باید گفت زنانی که سه یا چند واقعه آسیب رسان را در دوران کودکی خود تجربه کرده‌اند مانند آزار و اذیت، شاهد آسیب رسیدن به دیگران و یا قربانی قلدری، در زمان بزرگسالی با احتمال بیشتری به بیماری قلبی مبتلا می‌شوند.

هرچند که هنوز نظریه محکمی در مورد این رابطه وجود ندارد اما یکی از اصلی‌ترین دلایل مبارزه با ضربه‌های عاطفی همین موضوع است.

  • 11. بیماری ADHD خود را درمان کرده‌اید

داروهایی که اغلب برای درمان ADHD (اختلال بیش فعالی همراه با اختلالات توجه به محرک‌ها) مصرف می‌شوند، محرک بوده و می‌توانند ضربان قلب و فشارخون شما را افزایش دهند و باعث تحمیل فشار بیشتری بر قلب شوند. در حالی که تحقیقات بیشتری در این زمینه باید انجام شود، استفاده طولانی مدت از داروهای ADHD خطر ابتلا به بیماری قلبی در کودکان را افزایش می‌دهد. با پزشک خود درباره خطرات احتمالی این داروها صحبت کنید.

کد خبر 403939

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha