همشهری آنلاین: مجید مجیدی که این روزها فیلم سینمایی «آن سوی ابرها» را در هندوستان روی پرده دارد، دلیل اصلی فیلم ساختن در بالیوود را تلاش‌های هشت ساله تهیه‌کنندگان هندی و البته علاقه خود به فرهنگ و سینمای سرزمین ۷۲ ملت عنوان کرد.

مجید مجیدی

به گزارش همشهري آنلاين به نقل از اينديا وست، گرچه آمار فروش و گيشه «آن سوي ابرها» در نخستين هفته اكران در بمبئي و ديگر شهرهاي هند چندان چنگي به دل نزده اما منتقدان تا حدودي از آن استقبال كرده‌اند. ضمن اينكه رسانه‌اي اين كشور هم همچنان با اشتياق سراغ فيلمساز ايراني مي‌روند و با او درباره تجربه كار در باليوود به گفتگو مي‌نشينند.

«آن سوي ابرها» حدود يك هفته پيش در افتتاحيه جشنواره جهاني فيلم فجر در تهران به نمايش درآمد و قرار است در آينده نزديك در سينماهاي ايران اكران شود. خبرنگار اينديا وست با اشاره به مكالمه پنج دقيقه‌اي خود با مجيد مجيدي، دليل اين اتفاق را آشنا نبودن فيلمساز نامزد اسكار با زبان انگليسي و حضور يك مترجم همزمان اعلام كرده است.

  • چه شد كه تصميم گرفتيد فيلمي به زبان هندي بسازيد؟ آيا با ارزش‌هاي اخلاقي جامعه هند آشنايي داشتيد؟

من هندي نمي‌دانم اما مي‌دانم فرهنگ‌هاي ايراني و هندي بسيار به هم شباهت دارند و نزديكند. ضمن اينكه ما ارتباط‌هايي قوي با زبان اردو داريم. البته كه چند دليل ديگر هم براي فيلم ساختن در هند داشتم؛ از جمله سينماي ساتياجيت راي كه به شدت تحت تاثير آن بودم و مي‌توانم بگويم «پاتر پانچالي» او را بيش از 50 بار ديده‌ام.

  • چرا سراغ اين موضوع خاص رفتيد؟

چون يك دنياي نمايشي و البته واقعگرايانه است. ما 70 تا 80 صحنه را در محل‌هاي واقعي گرفتيم؛ در ميان زاغه‌نشين‌هاي بخش‌هاي مركزي بمبئي.

  • تجربه كار كردن در منطقه ورلي چطور بود؟

مي‌توانم بگويم واقعا شگفتزده شدم، بيشتر از اين نظر كه منطقه‌اي منحصر به فرد است؛ مردم آنجا با وجود مشكل‌هايي كه دارند، همچنان به زندگي ادامه مي‌دهند. اين همان چيزي است كه هند را به سرزمين عجايب تبديل كرده است؛ اينكه هر لايه جامعه چگونه با ديگر لايه‌ها و با اجزاي خود همكاري مي‌كند. اين اتفاقي شگفت‌انگيز است كه مشابه آن در هيچ‌جاي ديگر دنيا ديده نمي‌شود.

  • پس اين همه آن چيزي بود كه شما را به فيلم ساختن در هند ترغيب كرد؟

دوست داشتم شاهد ماجراهايي باشم كه در داستان و سر صحنه رخ مي‌داد. همين چيزها به من روحيه داد. دليل آخر هم تهيه‌كنندگان هندي بودند كه هشت سال دنبال من گشتند و در تمام اين سال‌ها تشويق و حمايتم مي‌كردند.

  • با بازيگران چطور به توافق رسيديد؛ به ويژه با بازيگران اصلي؟

هيچ‌يك از آنها را از قبل نمي‌شناختم يا اينكه اصلا شناخته‌شده و محبوب هستند يا نه. دستياران من ايشان خاطر و مالويكا موهانان را از روي عكس‌هايشان انتخاب كردند.

  • اصلا خبر داريد كه در مجامع سينمايي هند چقدر شناخته‌شده و محبوب هستيد؟

راستش پيش زا اين خبر نداشتم. اگر فيلم‌هاي من را ببينيد، متوجه مي‌شويد كه درباره طبقه زيرمتوسط جامعه هستند؛ گروهي كه هرگز فرصت ابراز مسائل خود را نداشته‌اند و به واسطه فيلم و سينما من اين امكان را برايشان فراهم كرده‌ام. الان هم خوشحالم كه اينجا در هند مرا مي‌شناسند.

  • فيلم هندي (باليوودي) ديده‌ايد؟

تا امروز كه تقريبا هيچ. از اين پس دوست دارم ببينم.

  • در اكران «آن سوي ابرها» گيشه هم براي شما اهميت دارد؟

براي تهيه‌كنندگان چرا اما فروش همه چيز نيست. فيلم بايد خوب باشد.

  • دوست داريد باز هم فيلم هندي بسازيد؟

بله اما در حال حاضر برنامه‌اي ندارم.

  • دوست داريد فيلم‌هاي ايراني‌تان را اينجا در هند به نمايش بگذاريد؟

البته كه بله!

کد خبر 404003

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha