چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۰۷:۲۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: کارمندان شرکت‌های مختلف گاه از نظارت شدید و وسواس‌گونه مدیران بر عملکرد خود ابراز نارضایتی می‌کنند.

چین

براساس گزارش فيوچريزم، خواندن افكار كارمندان نام طرحي است كه مدتهاست گريبان كارمندان و كارگران چين را گرفته‌است. سيستم تجسس احساسات به سرپرستان كارگاه‌ها و شركت‌ها اجازه مي‌دهد تا امواج مغزي كارمندان را براي يافتن نشانه‌هاي ناراحتي و اضطراب مورد بررسي قرار دهند. اين فناوري حاصل پروژه‌اي است كه دولت پشتيباني مالي آن را به عهده دارد.

در اين سيستم حسگرهاي ظريفي به كلاه يا كلاه‌هاي ايمني كارگران يا كارمندان نصب مي‌شوند كه به صورت بي‌سيم امواج مغزي آنها را به رايانه‌اي منتقل مي‌كند، چيزي شبيه به موج‌نگار مغزي يا EEG؛ سپس الگوريتم هوش مصنوعي در اين داده‌ها به دنبال نشانه‌هايي از نارضايتي يا خشم خواهد گشت.

برخي از سازمان‌ها از اين حسگرها طي ساعات كاري استفاده مي‌كنند،‌درحالي كه برخي ديگر آنها را به هدست‌هاي واقعيت مجازي وصل كرده‌اند تا احساسات كارگران را در دوره‌هاي تمريني مورد بررسي قرار دهند.

هنوز مشخص نيست چه تعداد كارگر در اين سيستم تجسسي مورد بررسي قرار گرفته‌است، اما رسانه‌هاي داخلي چين گزارش داده‌اند اين فناوري در مقياسي بي‌سابقه به كار گرفته شده‌است. دست‌كم ده‌ها كارخانه و شركت از اين سيستم براي نظارت بر احساسات كارمندان خود استفاده كرده‌اند.

براي مثال شركت هانگ‌ژو الكتريك از اين سيستم براي كنترل كارمندان خط توليد استفاده مي‌كند، درحالي كه شركت برق دولتي ژي‌جيانگ از آن در نظارت بر كارمندان بخش توليد برق بهره مي‌برد. ارتش چين، شركت‌هاي حمل و نقل عمومي، و شركت‌هاي تجاري دولتي مختلفي در سرتاسر چين نيز به اين سيستم مجهز شده‌اند.

ايده اوليه آن است كه شركت‌ها بتوانند پيش از بروز مشكل در اثر ناراحتي روحي، رفتار كارمندان خود را اصلاح كنند. زماني كه اين سيستم نسبت به احساسات فردي هشدار مي‌دهد، مدير از آن كارمند مي‌خواهد كه يك روز به مرخصي برود. 

برخي از شركت‌هاي چيني استفاده از اين سيستم را نوعي مزيت اقتصادي مي‌دانند زيرا به گفته آنها از سال 2014 كه استفاده از سيستم نظارت بر احساسات در چين رايج شده‌است، سود دريافتي اين شركت‌ها نيز افزايش پيدا كرده‌است.

کد خبر 404285

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فناوری‌

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha