سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۷:۱۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: تمل کاراملا اوغلو رهبر حزب اسلامگرای سعادت نامزد انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری ترکیه شد.

تمل کاراملا

به گزارش ایرنا، تصمیم ماه گذشته میلادی دولت ترکیه مبنی بر برگزاری انتخابات زودهنگام مجلس و ریاست جمهوری در تاریخ 24 ژوئن سال جاری میلادی (3 تیرماه 1397) به تحرکات احزاب در ساماندهی تشکل خود و معرفی نامزدهای انتخاباتی منجر شد.

سران احزاب مخالف ترکیه بلافاصله دیدارهایی را به منظور ایجاد یک ائتلاف قدرتمند علیه حزب حاکم انجام دادند به طوری که نامزدی عبدالله گل رییس جمهوری پیشین ترکیه از سوی احزاب مخالف به شدت قوت گرفت اما وی در نهایت از ورود به انتخابات و رویارویی با اردوغان انصراف داد.

بنا بر اعلام رسانه‌های ترکیه، تمل کارا ملااوغلو که در مذاکرات برای ترغیب عبدالله گل به نامزدی در انتخابات و تشکیل ائتلاف علیه حزب حاکم نقش فعالی داشت در نهایت با انصراف عبدالله گل، صبح امروز همزمان با آغاز فرایند قانونی ثبت نام از کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری ترکیه، نامزدی خود را برای رقابت در انتخابات ریاست جمهوری اعلام کرد.

وی در هفته و ماه‌های اخیر به منتقد سرسخت حزب حاکم ترکیه تبدیل شد به طوری که در اکثر اظهارات خود انتقادات جدی در خصوص عملکرد اقتصادی، سیاسی و اجتماعی دولت و شخص اردوغان ابراز کرد.

وی اواخر ماه مارس سال جاری در نشست گروهی با اعضای حزب سعادت به انتقاد از شرایط حاکم ترکیه پرداخت و اظهار کرد: در کشوری که عدالت و برابری حاکم نباشد، صلح و ثبات نیز هم وجود ندارد و مردم آن جامعه شاد نخواهند بود.

وی بیان کرد: امروز گفتمان خطرناکی در کشور حاکم شده که هر کسی را که مانند آنها فکر نکند، وطن فروش و خائن معرفی معرفی می‌کند اما توصیه من به آنها این است که دست از این روش نامطلوب بردارند و گر نه روزی همین وضعیت ناگوار بر آنها حاکم خواهد شد.

وی روند جاری در دادگاه‌های ترکیه را نامطلوب توصیف کرد و افزود: امروز قضات دادگاه‌های ترکیه پس از صدور رای، نگران آینده خود هستند که مبادا رای صادره موجب تضعیف جایگاهشان شده باشد که این شرایط حاکم در دادگاه موجب شده 85 درصد مردم ترکیه اعتمادی به مراجع قضایی نداشته باشند.

وی اواخر اسفند ماه 96 با شرکت در کنگره استانی حزب سعادت در کارامان اظهار کرد: در اطراف کشورمان جنگ و خونریزی جریان دارد و چهار طرف ما را آتش فرا گرفته است.

وی بیان کرد: واکنش هر دولتی نسبت به تهدیدات خارجی علیه امنیت ملی و مرزهایش طبیعی است و مقابله با تهدیدات حق آن کشور است اما نباید این موضوع را به اهرمی در سیاست داخلی تبدیل کند.

وی به موضوع ائتلاف انتخاباتی در ترکیه اشاره و اظهار کرد: 'می‌گویند بیایید به ائتلاف جمهور بپیوندید، اما مگر من دیوانه هستم که زیر بار چنین مسئولیتی بروم.'

حزب اسلامگرای سعادت ترکیه که ادامه دهنده راه حزب رفاه نجم الدین اربکان محسوب می‌شود، در دوره‌های گذشته انتخابات از یاران حزب حاکم عدالت و توسعه ترکیه بوده است.

این حزب به علت کسب نکردن حدنصاب 10 درصدی از کرسی‌های 550 نفری مجلس ترکیه، در نهاد قانون گذاری ترکیه حضور ندارد.

بر اساس اصلاحیه تغییرات قانون اساسی ترکیه که در همه پرسی یکسال پیش به تایید مردم این کشور رسید، قرار بود که انتخابات بعدی ریاست جمهوری و مجلس در 3 نوامبر 2019 (12 آبان 1398) برگزار شود.

پیش از این رجب طیب اردوغان رییس جمهوری، بینالی یلدریم نخست وزیر، بکیر بوزداغ معاون نخست وزیر و سخنگوی دولت ترکیه بارها برگزاری زودهنگام انتخابات در این کشور را رد کرده بودند ولی با ارائه طرح اخیر مقامات این کشور اعلام کردند که انتخابات مجلس و ریاست جمهوری این کشور 17 ماه زودتر از موعد مقرر برگزار می‌شود.

کد خبر 404302

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha