مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۵
۰ نفر

شهرام فرهنگی - روزنامه‌نگار: شهر در آستانه هفته‌ای داغ قرار گرفته است. اینکه پس از تعطیلات، هوای تهران به سمتی می‌رود که دیگر ابری هوس بارش نکند و خورشید آنقدر وسط آسمان بنشیند که زیرش روی زمین داغ شود و آدم‌ها عرق‌ریزان و...

تهران

 اینها فقط احتمال‌هایی درباره وضعیت آب و هوای پایتخت ایران در هفته آینده هستند و رها از هوا، تهران قرار است روزهایی داغ‌تر از این توصیف‌ها را تجربه کند.

  • رئیس این شهر چه ‌کسی است؟

بعید است این تصور اشتباه باشد؛ اینکه هرگز انتخاب شهردار برای تهران تا این اندازه یادآور برگزاری انتخاب ریاست‌جمهوری در ایران نبوده است. نشان به آن نشان که رقابت نامزدهای پرتعداد انتخاب شهردار تهران توسط شورای شهر تهران بیش از یک‌ ماه است که صفحه‌های اول روزنامه‌ها را به‌خود اختصاص داده است.

پس از قطعی شدن جدایی محمدعلی‌نجفی از شهرداری، اعضای شورای شهر تهران شروع به برپایی نشست‌های غیرعلنی (هم‌اندیشی به زبان رایج در شورای شهر تهران) کردند و پس از آن نشست‌هایی با نماینده‌های مجلس و گروه‌های سیاسی و باز هم‌اندیشی با خویش و... در نهایت شورای شهر تهران نام 28نفر را به‌عنوان فهرست اولیه نامزدهای رسیدن به ریاست شهرداری تهران در اختیار رسانه‌ها قرار داد.

بعد این فهرست تعدادی ریزش داشت و تعدادی صعود نکرده به مرحله دوم که درنهایت تعداد نامزدها به 7نفر کاهش پیدا کرد. این 7نفر، سیدمحمدعلی افشانی، محمدابراهیم انصاری‌لاری، محمود حجتی، سیدمحمود حسینی، پیروز حناچی، سمیع‌الله حسینی‌مکارم و حجت‌الله میرزایی هستند که قرار است در هفته آینده داغ‌ترین روزهای خبری در تهران را در رقابت باهم خلق کنند.

این احتمال وجود دارد که درست مثل انتخابات ریاست جمهوری، در برنامه‌های تلویزیونی شاهد ارائه برنامه نامزدهای شهرداری تهران باشیم. به هر حال قرار است در هفته آینده این چهره‌ها به صحن شورای شهر تهران بروند و از خودشان طوری تعریف کنند که اعضای شورای شهر باور کنند در حال شنیدن حرف‌های مناسبت‌ترین شخص برای نشستن روی صندلی ریاست شهر تهران هستند. تهران در آستانه هفته‌ای قرار دارد که در آن انتخاب شهردار آینده‌اش به مرحله نهایی می‌رسد. تنها 2گزینه از میان 7چهره باقی‌می‌ماند که قرار است یکی از آنها شهردار آینده تهران باشد.

  • نشانی: تهران، شهرکتاب

از جذاب‌ترین اتفاق‌های هفته آینده در تهران، شروع به‌کار نمایشگاه کتاب است. مثل قبل‌ترها، نمایشگاه در مصلای تهران برپا می‌شود، نه در شهرآفتاب که این اواخر باب شده بود. این تصمیم یکی از تفاوت‌های تهران با شهر سال‌های گذشته است. پس از اعلام خبر برگزاری نمایشگاه کتاب امسال در مصلی، نقدهای متفاوتی از زبان کارشناس‌های حوزه شهر منتشر شد.

عده‌ای خوشحالند که برای تماشای کتاب‌های موجود در بازار نشر لازم نیست بار سفر ببندند و تا نزدیکی‌های محل اقامت ساکنان دیار باقی بروند و نرسیده به آنجا بپیچند به سمت شهرآفتاب و... از سوی دیگر گروه قابل توجهی هم هستند که تصور می‌کنند همان شهرآفتاب بهتر بود چون مصلی در مرکز تهران قرار دارد و همینطور بدون برپایی نمایشگاه شلوغ است و پرازدحام.

بااین حال شهرداری تهران برنامه‌های حمل‌ونقلی گسترده‌ای برای پوشش ترددها به سمت نمایشگاه کتاب درنظر گرفته و هدف این است که نشان دهند - برخلاف نظر کارشناس‌های منفی‌باف - اتفاقا برگزاری نمایشگاه در مرکز پایتخت باعث ایجاد نشاط در شهر می‌شود. گذشته از این حرف‌های اداری اما پرسه زدن در نمایشگاه کتاب همیشه جذاب است. آدم اگر نخرد هم همین که کلی کتاب می‌بیند و بعضی‌هایشان را ورق می‌زند و نزدیک دماغ می‌آورد و بو می‌کشد... از زاویه دید کتاب‌بازها، تهران بدون تردید در آستانه هفته‌ای رؤیایی قرار دارد.

  • هوای آینده شاید بهتر باشد

از اتفاق‌های جالب تقویم است که در این هفته پرخبر، طرح ترافیک جدید هم به شکل رسمی بر خیابان‌های تهران حاکم می‌شود. این نخستین سالی است که دارنده‌های طرح‌های سال گذشته، یک‌ماه از سال جدید را هم با همان طرح‌ها در محدوده تردد کردند.

ماجرا از این قرار بود که شهرداری تهران پس از پایان دوره قالیباف تصمیم گرفت روشی جدید را برای مدیریت ترافیک و همچنین کنترل آلودگی هوای تهران ارائه دهد. درنهایت طرحی آماده شد که به لحاظ قوانین و هزینه‌ها تفاوت‌هایی آشکار با طرح قدیمی دارد. مثل تمام تغییرات، این روش جدید هم مخالفت‌هایی در پی داشت.

بااین حال موضوع این است که طرح جدید هنوز عملیاتی نشده و هفته آینده زمانی است که برآورد واقعی از میزان تأثیرگذاری طرح ترافیک جدید بر پایتخت ایران امکان‌پذیر می‌شود. ممکن است این طرح در روزهای ابتدایی اجرا هم با مشکلاتی همراه باشد ولی متولی‌های این طرح می‌گویند اجرایش تأثیر قابل توجهی در کاهش ازدحام شهر، رونق حمل‌ونقل عمومی و البته مهم‌تر از همه، بهبود وضعیت هوای تهران دارد. همین آخری می‌ارزد که آدم یک سال به طرح جدید زمان بدهد. شاید آینده‌ای بهتر برای هوای تهران در پیش باشد.

کد خبر 404359

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha