همشهری آنلاین: مطالعه بیش از دو میلیون عنوان کتاب نشان می‌دهد آثار نویسندگان مرد بهتر قیمت‌گذاری می‌شود و میانگین بهای کتاب نویسندگان زن حدود ۴۵ درصد پایین‌تر از مردان است.

نویسندگان زن و مرد

به گزارش همشهري آنلاين به نقل از گاردين، دانا بت واينبرگ، جامعه‌شناس و آدام كاپلنر، رياضيدان از دانشگاه كويينز با مطالعه دو ميليون عنوان كتاب منتشرشده بين سال‌هاي 2202 تا 2012 در منطقه آمريكاي شمالي قيمت، گونه (ژانر) و انتشارات كتاب را بر اساس نام نويسندگان (زن يا مرد بودن بر اساس فهرست نام‌هاي زنان و مردان) بررسي كردند. آنها به اين نتيجه رسيدند كه حتي اگر كتاب‌هاي زنان در نشرهاي معتبر هم منتشر شده باشد، قيمت آنها 45 درصد كمتر از كتاب‌هاي مشابه مردان است.

اين دو چهره دانشگاهي در مقاله‌اي كه با عنوان «مقايسه تبعيض و نابرابري جنسيتي در بنگاه‌هاي نشر مستقل و سنتي) در پايگاه پلاس وان منتشر شده، بر اين يافته تاكيد كردند كه حتي در گونه‌هايي چون رمان عاشقانه با تعداد نويسندگان زن بيش از مردان قيمت كتاب به نسبت كمتر از كتاب‌هاي گونه علمي با تعداد نويسندگان عمدتا مرد است. نكته جالب اينكه حتي با در نظر گرفتن اين تفاوت‌ها هم صرفا آمدن نام يك نويسنده زن روي جلد قيمت آن را حدود 9 درصد كمتر از نويسندگان مرد مي‌كند.

در حوزه كتاب‌هايي كه خود نويسندگان منتشر مي‌كنند يا آثاري كه از سوي بنگاه‌هاي نشر مستقل روانه بازار مي‌كنند، اين نابرابري در قيمت‌گذاري كمتر از بنگاه‌هاي بزرگ است اما همچنان وجود دارد. به اين ترتيب كه وقتي نويسنده خودش بهاي كتاب را انتخاب مي‌كند، تفاوت ميان قيمت آثار نويسندگان زن و مرد فقط هفت درصد است. وقتي پاي موضوع كتاب به ميان مي‌آيد، قيمت كتاب‌هاي نشر سنتي چهار درصد با كتاب‌هاي خودانتشار تفاوت دارد.

واكنش نويسندگان هم به اين يافته‌هاي علمي در نوع خود جالب توجه است. فرانچسكا سيگال، نويسنده برنده جايزه معتبر كاستا مي‌گويد در حوزه نشر و كتاب هم زنان براي انجام دادن كار مشابه با مردان دستمزدي كمتر مي‌گيرند و اين او را سرخورده و عصباني مي‌كند. سامانتا شانن هم معتقد است با اينكه انتظار چنين نتايجي را داشته اما در عين حال با خواندن گزارش حسابي نوميد شده است.

کد خبر 404370

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha