۳ پیام‌رسان از میان ۷ پیام رسان داخلی هر کدام ۵ میلیارد تومان از دولت وام گرفته‌اند اما این پول چقدر در کارایی آنها می‌تواند تأثیر داشته باشد؟

پیام رسان

3پیام رسان داخلی 15میلیارد تومان تسهیلات مالی در قالب وام دریافت کرده‌اند تا بتوانند خودشان را در رقابت با اپلیکیشن‌های مشابه خارجی بالا بکشند و کاربران بیشتری جذب کنند. این خبر را روز گذشته، رسول سراییان، معاون وزیر ارتباطات و دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات ایران اعلام کرد.

او گفت: 4پیام‌رسان در صف دریافت تسهیلات بودند که از آن تعداد 3 پیام‌رسان - هر کدام 5میلیارد تومان- دریافت کرده‌اند. برخی گزارش‌ها نشان می‌دهد3پیام‌رسان سروش، بیسفون و گپ وام خود را دریافت کرده‌اند. حمایت از پیام‌رسان‌های داخلی، از همان آغاز کار، یعنی چند‌ماه قبل که تلگرام موقتا از دسترس خارج شده بود، رنگ و بوی پول داشت.

ابوالحسن فیروزآبادی، رئیس مرکز ملی فضای مجازی ایران جزو نخستین کسانی بود که ‌از پرداخت این وام برای حذف انحصار تلگرام خبر داد. بسیاری از کارشناسان می‌گویند پول چاره کار انحصارزدایی نیست، ممکن است شرط لازم باشد اما ملزومات اصلی برای پیشرفت تمام استارتاپ‌ها - ازجمله پیام‌رسان‌ها- از جنس پول نیستند.

  • اکوسیستم نباید نفتی شود

سورنا ستاری، معاون علم و فناوری رئیس‌جمهور یکی از کسانی است که به‌شدت با تزریق پول نفت و وام دادن به پلتفرم‌هایی که ماهیت استارتاپی دارند و باید روی پای خودشان بایستند مخالف است. جان کلام ستاری این بود که تزریق پول نفت در تمام این سال‌ها بسیاری از بخش‌ها را نازپرورده کرده و این‌بار اگر چنین رفتاری با استارتاپ‌ها صورت بگیرد، آنها را از حالت یک مجموعه استارتاپی - جایی که عمدتا حالت خصوصی دارد و از اقتصاد دولتی به دور است، ‌خارج می‌کند.او آنچنان محکم سر موضعش ایستاده که حتی وام دادن به استارتاپ‌ها را خیانت می‌داند.

  • اعتماد، ‌مهم‌ترین نیاز کاربران است

کارشناسان علوم اجتماعی و کسانی که رفتار کاربران را در شبکه‌های اجتماعی می‌سنجند، با تزریق پول به شبکه‌های اجتماعی و ساختارهایی که ثروت‌اندوزی‌شان وابسته به «جذب مخاطب» است، چندان موافق به‌نظر نمی‌رسند. طاها یاسری، استادیار علوم اجتماعی رایانشی در انستیتو اینترنت آکسفورد درباره نیازهای واقعی یک پیام‌رسان به همشهری می‌گوید:

«اگر کسی عضو تلگرام می‌شود و حاضر به ترک آن نیست، ‌به این دلیل است که نیازهایش در این شبکه برطرف شده یعنی می‌تواند با آدم‌های مختلفی که به آنها نیاز دارد، ارتباط گرفته، خرید و فروش کند و بدون دغدغه حفظ حریم شخصی و... پیامش را با دیگران به اشتراک بگذارد. اینکه ثروت شخصی دوروف یا میزان سرمایه‌گذاری‌اش در تلگرام چقدر است نیز برای کاربر مهم نیست؛ اینکه یکسری سرویس‌های پرکاربرد در یک بستر ایمن فراهم شده، برای کاربر جذاب است. جلب اعتماد، مسئله‌ای است که ما در آن ضعیف عمل کرده‌ایم و با پول کلان به‌دست نمی‌آید.»

  • با پول نمی‌شود «تصمیم اجتماعی» را خرید

فراهم کردن امکانات ویژه، بخش مهمی از مزیت رقابتی هر اپلیکیشن پیام‌رسان یا شبکه اجتماعی در دنیاست. طاها یاسری که امکانات پیام‌رسان‌های داخلی را بررسی کرده، می‌گوید: «این اپ‌ها امکانات خوبی دارند که می‌تواند برای کاربر ایرانی جذاب باشد. ساختارشان هم خوب است. تمام این امکانات می‌تواند در جلب نظر مخاطب مؤثر باشد،

به شرط اینکه اعتماد کاربران جلب شود.» به گفته او، در نهایت اینکه کسی به استفاده از یک اپ «اجتماعی» ترغیب بشود یا نه، بستگی به تصمیم «اجتماع» دارد: «وقتی کسی وارد شبکه‌ای می‌شود و دوستانش را در آن نمی‌بیند، هرقدر هم که سرویس خوب و امنی بگیرد، چون سرویس اصلی یعنی ارتباط گرفتن با دوستان به او ارائه نشده، کنار می‌کشد. دور هم جمع شدن دوستان اجتماعی، اتفاقی است که فراهم کردن امکانات ویژه می‌تواند در آن تا حدودی مؤثر باشد اما عامل اصلی نیست.»

  • آفت انحصار پیام‌رسان ‌ها

رسول سراییان، رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران در گفت‌وگو با همشهری، درباره اینکه پشتیبانی ویژه از پیام‌رسان‌های داخلی به معنای حذف تلگرام خواهد بود، گفت: «همان‌طور که رئیس‌جمهور اعلام کرد، بحث ما رفع انحصار از هر پیام‌رسانی است؛ ضمن اینکه باید پیام‌رسان های بومی در کشور رشد کنند.

رویکرد ما این است که بگذاریم پیام‌رسان‌های داخلی توانمند شده و بتوانند سهم بازارشان را در اختیار بگیرند. همه باید کمک کنیم که پیام‌رسان‌ها در یک فضای رقابتی سالم بتوانند فعالیت کنند. در کنار آنها پیام‌رسان خارجی هم باشد که رقابت برقرار شود. چون می‌دانیم انحصار در هر پیام‌رسان داخلی یا خارجی به مثابه آفت است.»

او در همین گفت‌وگو از لزوم توجه به کسب و کارهای تلگرامی و رفع دغدغه‌های اجتماعی و فنی مردم درباره پیام‌رسان‌های داخلی صحبت و تاکید کرد: «در مرکز ملی فضای مجازی در حال اجرای برنامه‌هایی برای محافظت از کسب و کارهای تلگرامی و انتقال آنها به پیام‌رسان‌های داخلی هستیم. عمده دغدغه‌های مردم عمدتا در زمینه اعتماد عمومی و پایداری سرویس پیام‌رسان‌های داخلی است. فتوای اخیر مقام معظم رهبری درباره حفظ حریم کاربران بسیار کارگشا بوده و بر همین اساس، لایحه‌ای برای حفاظت از داده‌ها به مجلس می‌بریم که هدفش برطرف کردن همین دغدغه‌هاست.»

کد خبر 404377

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha