همشهری آنلاین: فرمانده حفاظت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اعلام کرد: در ۳۹سال گذشته کمترین حادثه تروریستی را در حوزه حفاظت از شخصیت های مهم نظام مقدس جمهوری اسلامی داشته ایم.

علی نصیری

به گزارش ایرنا، سردار سرتیپ دوم پاسدار علی نصیری روز شنبه در نشست خبری سالروز تاسیس سپاه حفاظت انصار المهدی (عج) به فرمان تاریخی حضرت امام خمینی (ره) در 15 اردیبهشت 58 این مطلب را عنوان کرد.

وی در ادامه به چگونگی شکل گیری سپاه حفاظت انصار المهدی(عج) جهت حفاظت از شخصیت های مهم نظام و اماکن حساس بعد از وقوع ترورها پرداخت و گفت: پس از ترور شهید مطهری و آیت الله هاشمی رفسنجانی به فرمان تاریخی حضرت امام خمینی(ره) وظیفه حفاظت از شخصیت ها به انصار المهدی، واگذار شد.

فرمانده حفاظت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ادامه داد: در مجموعه سپاه انصار بیش از 300 شهید داریم که تعداد زیادی از آنان در عرصه دفاع مقدس حضور داشتند و به شهادت رسیدند. در سال گذشته نیز 4 شهید در مجموعه دفاع از حریم آل الله را داشتیم که در جبهه مقاومت حضور و به شهادت رسیدند و در حادثه تروریستی مجلس هم یک شهید پاسدار داشتیم.

سردار سرتیپ دوم پاسدار نصیری در پاسخ به این سوال که ویژگی های پاسداران شاغل در سپاه حفاظت انصار المهدی(عج) چیست، نیز گفت: سپاه مولود انقلاب است و با انقلاب معنا پیدا کرده سپاه برای اینکه پاسداری کند از انقلاب، آرمان های امام و ارزش های انقلاب شکل گرفت.

وی خاطرنشان کرد: هر کجا و در هر ماموریتی که حضور سپاه را ببینید به طور مثال دوران دفاع مقدس آنجا آرمان ها و اهداف و حفظ نظام و انقلاب مطرح بوده که سپاه به آن ماموریت ورود پیدا کرده است؛ در حوزه ماموریت حفاظت از شخصیت ها در ابتدای انقلاب وقتی که انقلاب با یک تهدید بسیار جدی مواجهه شد و آن هم ترور شخصیت های نظام بود و شخصیت های که برای نظام ارزش داشتند، آنجا بود که حضرت امام(ره) با صراحت این ماموریت را به سپاه واگذار می کنند، تا از تهدید شخصیت های که برای نظام ارزش معنای بودند، جلوگیری شود.

فرمانده حفاظت سپاه در ادامه اظهار داشت: سپاه یک مجموعه و نهاد انقلابی است و افرادی که در این حوزه ورود پیدا می کنند،آنچه که برای شان مهم است ادای تکلیف و آن معیارهای است که سپاه را معنی داده است، فردی که در مجموعه حفاظت از شخصیت ها قرار می گیرد، باید فردی باشد که دارای ارزش های والای انقلابی و معنوی باشد تا بتواند در اجرای ماموریت های خود و رویا رویی با چالش های مختلف یک نگاه تکلیف محور داشته باشد.

سردار سرتیپ دوم پاسدار نصیری در ادامه در پاسخ به این سوال که در خصوص دست آوردهای سپاه حفاظت انصار المهدی (عج) در خصوص امر حفاظت از شخصیت و اماکن حساس نیز توضیح بفرمائید، گفت: این مجموعه در سال 58 شکل گرفت در حالیکه هیچگونه سابقه، آشنایی و آمادگی لازم در سپاه وجود نداشت اما یکی از مهم ترین موضوعاتی که ما پس از پیروزی انقلاب تجربه کردیم این بود که هر کجا که نیاز دیدیم و احساس ضرورت کردیم به دنبال علم آن رفتیم که به حمدالله عزیزانی که در مجموعه حفاظت انصار المهدی(عج) این مسئوولیت و این ماموریت را عهده دار شدند بعد از اینکه در این عرصه ورود جدی داشتند آنچه را که نیاز و الزامات این ماموریت بود را به خوبی درک کردند.

وی در ادامه اظهار داشت: در بحث حفاظت از هواپیماها، از سال 63 که این ماموریت به سپاه واگذار شد، 15 مورد اقدام به هواپیماربایی شد که 11 مورد با اقدامات عملیاتی خنثی شد و 4 مورد هم بدون اقدامات فیزیکی خنثی شد؛ البته دو مورد هواپیماربایی موفق هم داشتیم که این دو هواپیما تحت نظارت حفاظت سپاه نبودند؛ یک هواپیما مربوط به هواپیمایی ساها و دیگری جت فالکن نظامی بود.

فرمانده سپاه حفاظت گفت: بعد از حادثه تروریستی مجلس که سال گذشته روی داد، بر آن شدیم که یک‌ سری اقدامات پیشگیرانه انجام دهیم. دشمن همواره درصدد آسیب رساندن به نظام است؛ از این رو یک سری اقدامات توسط سپاه و ناجا پیش بینی شده تا شاهد تکرار حوادث مشابه حمله تروریستی به مجلس و حرم امام نباشیم.

سردار سرتیپ دوم پاسدار نصیری تصریح کرد: تفاوتی که در بحث حفاظت از شخصیت ‌ها در کشور ما با دیگر کشورها وجود دارد؛ این است که شخصیت‌های کشورمان خواهان داشتن ارتباط و تعامل با مردم هستند. از این رو بعضی از شخصیت‌ها مایل به داشتن تیم حفاظتی نیستند اما بنا به فرمان امام حتی اگر افرادی مایل به داشتن تیم حفاظتی نیستند باز هم سپاه ماموریت خود را به رغم میل باطنی آن‌ها انجام می‌دهد؛ البته در بعضی جاها ممکن است فاصله‌ای بین مردم و مسئولین ایجاد شود که این امری اجتناب‌ناپذیر است.

فرمانده حفاظت سپاه در پاسخ به سوال خبرنگار دفاعی ایرنا در خصوص اینکه آینده حفاظت را چگونه پیش بینی می کنید، اظهار داشت: برابر قوانین جاری نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران وظیفه حفاظت از مرکز حساس و حیاتی به سپاه حفاظت واگذار شده و هر تصمیمی که در این خصوص گرفته شود به سپاه ابلاغ می شود و ما هم آن ماموریت را انجام می‌دهیم و متناسب با تهدیدها به ارتقاء وضعیت توانمندی خود مبادرت می‌کنیم.

کد خبر 404570

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دفاع-امنیت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha