همشهری آنلاین: انتشارات کتاب آبی با دو اثر جدید از زنده‌یاد قیصر امین‌پور در سی و یکمین دوره نمایشگاه کتاب تهران حضور دارد.

ادبیات

به گزارش تسنيم، انتشارات کتاب آبی که به تازگی کار خود را آغاز کرده با دو کتاب جدید درباره زنده‌یاد قیصر امین‌پور در نمایشگاه کتاب تهران حضور دارد. کتاب «گفت‌وگوهای بی‌گفت‌وگو و چند یادداشت دیگر» از جمله جدیدترین آثار به چاپ رسیده از سوی این ناشر است که شامل نامه‌ها و یادداشت‌های زنده‌یاد امین‌پور است.

مجموعه کامل اشعار سید حسن حسینی از دیگر آثاری است که به تازگی از سوی نشر آبی منتشر شده و در اختیار علاقه‌مندان به حوزه شعر معاصر قرار گرفته است.

«این ترانه بوی نان نمی‌دهد» عنوان سومین کتاب این ناشر تازه‌کار است که به قلم مهدی فیروزیان حاجی نوشته شده است و در ماه‌های پایانی سال گذشته روانه بازار کتاب شد. مؤلف در این اثر تلاش دارد تا به ترانه‌های امین‌پور و تأثیر او بر جریان ترانه‌سرایی روزگار ما بپردازد.

 کتاب در هشت فصل تقسیم شده است، نویسنده ابتدا نیم‌نگاهی دارد به ترانه‌سرایی پیش از امین‌پور و در ادامه به زندگی، ترانه‌ها و سبک او در این قالب شعری می‌پردازد. در ابتدا شیوه‌ای از شاعری بزرگانی چون بهار، گل‌ گلاب، رهی معیری، معینی کرمانشاهی، شیدا، عارف و ... یاد می‌شود و در ادامه، با ارائه ترانه‌هایی از امین‌پور سبک، اندیشه و جهان‌بینی، موسیقی شعری و صورخیال در آثار او مورد بررسی قرار می‌گیرد.

فیروزیان حاجی درباره تأثیری که قیصر بر ترانه‌سرایی پس از انقلاب گذاشته است، معتقد است عامه مردم امین‌پور را به واسطه ترانه‌هایش به ویژه در آلبوم «نیلوفرانه» می‌شناسند. او ادامه می‌دهد: امین‌پور با کارنامه کم‌برگ اما گرانسنگ هشت سال ترانه‌سرایی(1374-1381) در پیشرفت هنر ترانه‌سرایی نقشی برجسته داشت و در میان سرایندگان روزگار دارای جایگاهی والاست. با این همه تاکنون ترانه‌های او گردآوری و بررسی نشده است.

علاقه‌مندان برای تهیه آثار نشر آبی می‌توانند به غرفه انتشارات مروارید واقع در شبستان مصلی، راهرو 25 مراجعه کنند.

سی و یکمین دوره نمایشگاه کتاب تهران از روز دوازدهم اردیبهشت‌ماه به مدت 10 روز میزبان علاقه‌مندان به کتاب و کتابخوانی در مصلی امام خمینی(ره) است.

کد خبر 404579

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha