مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۰۶:۳۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: ناسا جدید‌ترین ماموریت خود به سوی مریخ را آغاز کرد،‌ماموریتی به نام InSight که قرار است برای اولین‌بار تمرکز خود را تنها بر ساختار داخلی سیاره سرخ قرار دهد.

مریخ

براساس گزارش BBC، فرودگر InSight (به معني بينش) كه قرار است در ماه نوامبر بر سياره سرخ فرود بيايد، براي رصد مريخ‌لرزه‌ها قرار است تجهيزات لرزه‌نگاري روي مريخ نصب كند.

اين لرزه‌ها مي‌توانند شكل لايه‌بندي سنگ‌هاي زيرين مريخ را آشكار سازند، اطلاعاتي كه مقايسه آنها با داده‌هاي زميني مي‌تواند پرده از راز چگونگي شكل‌گيري سياره‌ها در 4.6 ميليارد سال پيش بردارد.

به گفته بروس بانرد محقق ارشد اين پروژه، با عبور امواج لرزه‌اي از ميان سنگ‌هاي مريخ، تجهيزات لرزه‌نگاري داده‌هاي آنها را ثبت كرده و بس از استخراج اطلاعات مورد نياز و كاربردي، چشم‌اندازي سه‌بعدي از ساختار داخلي مريخ به دست خواهد آمد.

وجود مه غليظ در هوا نتوانست زمان پرتاب راكت اطلس را از پايگاه هوايي وندنبرگ در كاليفرنيا به تاخير بياندازد. ناسا بار قبل در ماموريت وايكينگ و در دهه 1970 تعدادي لرزه‌نگار به مريخ ارسال كرد اما به دليل قرار‌گيري لرزه‌نگارها در داخل كاو.مريخ‌نوردها، مريخ‌لرزه‌ها ثبت نشدند.

لرزه‌نگارها در اين ماموريت قرار است مستقيم روي خاك مريخ نصب شوند. تعداد مريخ‌لرزه‌هايي كه قرار است در طول يگ‌سال رخ دهد مشخص نيست اما براساس تخمين‌هاي موجود در طول اين مدت چند‌ده مريخ‌لرزه رخ خواهد داد. اين مريخ‌لرزه‌ها كم‌شدت، يعني كوچكتر از سه ريشتر خواهند بود.

با اين‌همه حتي همين لرزه‌هاي خفيف نيز اطلاعاتي قابل توجه درباره مريخ به همراه دارند كه به دانشمندان امكان مي‌دهند براساس آنها مدلي سه‌بعدي از اعماق و ساختار مريخ ايجاد كنند. مريخ بايد از هسته‌اي فلزي برخوردار باشد، هسته‌اي متراكم با پوسته‌اي سبك‌تر. 

لرزه‌نگارهاي اين ماموريت محصول دست اروپايي‌ها است. اروپايي‌ها حسگرهاي پهن‌باندي ابداع كرده‌اند كه مي‌تواند ارتعاشات با فركانس پايين را از اعماق رديابي كنند. اين سيستم‌هاي فرانسوي -بريتانيايي مي‌توانند منشا لرزه‌ها را از اعماق چند‌صد كيلومتري رديابي كنند.

محققان باور دارند مريخ زماني هسته‌اي مايع داشته‌است، اما مشخص نيست اين ويژگي مريخ هنوز پابرجا باشد و ماموريت InSight قرار است آن را با استفاده از تجهيزات راديويي و در زمان چرخش محوري مريخ، مورد آزمايش قرار دهد. فرودگر InSight تا پيش از فرودش در 26 نوامبر 2018 راه طولاني در پيش دارد و 6 ماه در فضا پرواز خواهد كرد.

کد خبر 404645

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha