همشهری آنلاین: رئیس دانشگاه عالی دفاع ملی اعلام کرد: در عمان سیاست صحیح و مدبرانه ای حاکم است و بر اساس آن نوع روابط ایران و عمان الگویی برای دوستی و ارتباطات حسنه برای کشورهای همجوار در منطقه است.

 احمد وحیدی

به گزارش ایرنا ، سردار احمد وحیدی رئیس دانشگاه عالی دفاع ملی در حاشیه دیدار با هیات عالی رتبه نظامی عمان در جمع خبرنگاران گفت: ایران و عمان دارای روابط صمیمی و نزدیک در همه حوزه ها از جمله مسائل نظامی هستند.

وحیدی در عین حال افزود: کشور عمان توانسته یک الگوی خوب از سیاسیت های مدبرانه را پیش گیرد که می تواند الگوی خوبی برای تقویت صلح در سطح منطقه باشد.

وی در ادامه گفت: روابط نظامی دو کشور دوست ایران و عمان بسیار خوب و سازنده است و در این رابطه برنامه آموزشی و رزمایش های مشترک برگزار می شود که می تواند به تحکیم روابط دو‌جانبه کمک بیشتری کند. کمسیون های مشترکی نیز شکل گرفته که در این کمسیون ها پیرامون مسائل مورد علاقه دو طرف گفت و گو می شود.

چهاردهمین نشست پنج روزه کمیته نظامی ایران و عمان از پانزدهم اردیبهشت در تهران آغاز به کار کرد.

وحیدی از جمله برنامه چهاردهمین نشست گفت: رزمایش مشترک دریایی ایران و عمان به میزبانی ایران و در آب های خلیج فارس برگزار می شود و ما امروز در دانشگاه عالی دفاع ملی میزبان هیات عالی ربته عمانی در نشست دوره ای بودیم که در این دیدار در خصوص مسائل کلان منطقه صحبت و تبادل نظر شد.

رئیس دانشگاه عالی دفاع ملی در ادامه خاطر نشان کرد: در حوزهای پژوهشی و علمی مذاکراتی انجام شد و امیدواریم توافق هایی که در این حوزه گفت و گو شد به خوبی اجرایی شود.

وی در خصوص رزمایش مشترک دریایی ایران و عمان و دلیل اینکه در این زمان برگزار می شود، گفت: موقعیت ژئوپلوتیک ایران بسیار مهم است و همکاری های دو کشور برای تامین امنیت تنگه هرمز بسیار راهبردی و مهم است.

این رزمایش شرایط مناسبی است تا دو کشور نشان دهند می توانند در مسالمت، صلح و امنیت منطقه را بدون دخالت دیگران تامین کنند.

وحیدی افزود: انتخاب این زمان به دلیل شرایط مساعد و مناسب موجود است و می تواند به افزایش همکاری های دو جانبه کمک کند.

رئییس دانشگاه عالی دفاعی در پاسخ به سوالی مبنی بر پیام این رزمایش برای کشورهای حاشیه خلیج فارس و منطقه گفت: مواضع جمهوری اسلامی در مسائل منطقه کاملا روشن و واضح است و از سویی دیگر شاهد همکاری های روشن تروریست ها، رژیم صهیونیستی و عربستان در کشتار مسلمانان هستیم.

وی در این باره افزود: در سوریه تروریست های مورد حمایت آمریکا و رژیم سعودی در حال کشتار مردم هستند و در فلسطین اشغالی، رژیم صهیونیستی چنین کشتاری می کند و در یمن نیز عربستان با هواپیماهای آمریکایی به کشتار مردم بی گناه می پردازد.

وحیدی گفت: در حالی که این رژیم ها با حمایت آمریکا در حال کشتار مردم مظلوم هستند دو کشور ایران و عمان وقتی رزمایش مشترک انجام می دهند، می خواهند درسی به کشورهای دیگر بدهند که لازم نیست به این شکل با رژیم کودک کش صهیونیستی و گروهای تروریستی و آمریکا در کشتار مسلمنان همدست شوند بلکه کشورها می توانند با هم همکاری داشته باشند و صلح و امنیت را به منطقه بازگردانند.

وحیدی با اشاره به فتنه انگیزی های عربستان سعودی و برخی کشورهای دیگر در منطقه، اظهار داشت: برخی از کشورها به قصد سلطه جویی و ضمیمه کردن مناطقی از کشورهای همسایه به خاک خودشان حرکت می کنند باید از این اقدامات دست بردارند و به یک الگوی مبتنی بر همکاری های سازنده در منطقه باز گردنند.

کد خبر 404685

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دفاع-امنیت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha