یک‌ماه جست‌وجوی امدادگران برای نجات گردشگر گمشده در کویر مرنجاب با پیدا شدن جسد بی‌جان او پایان یافت. این مرد برای نجات از دل کویر ۸۰ کیلومتر پیاده رفت تا به منبع نوری برسد که در دوردست‌ها قابل مشاهده بود اما هرگز به آن نرسید.

حوادث کویر

حوالی ساعت 15جمعه، 2شتربان که حوالی شهر قم درحال عبور از کویر بودند متوجه جسم مشکوکی شدند که روی زمین افتاده بود. آنها که از مدت‌ها قبل در جریان گم‌شدن یک گردشگر در کویر قرار گرفته و حتی برای پیدا کردن او به کمک امدادگران هلال‌احمر نیز رفته بودند، به سمت جسم مشکوک رفتند و لحظاتی بعد خود را در برابر جسد مرد جوانی دیدند که به‌نظر می‌رسید مدت زیادی از مرگ او گذشته است.

آنها حدس زدند که جسد متعلق به همان گردشگر گمشده است و ماجرا را به هلال‌احمر گزارش کردند. طولی نکشید که امدادگران راهی کویر شدند و پس از انتقال جسد به پزشکی قانونی، بررسی‌ها برای شناسایی هویت او شروع شد؛ بررسی‌هایی که به گفته فرماندار آران و بیدگل، نتیجه داد و خانواده این گردشگر هویت او را تأیید کردند و قرار است پس از بررسی‌های کارشناسی درباره مشخص شدن علت اصلی مرگ، جسد او به آنها تحویل داده شود.

  • یک‌ماه قبل

12فروردین امسال بود که سیروس 34ساله به همراه 2زن جوان، سوار بر یک خودروی اف‌جی کروز از تهران راهی کویر مرنجاب شدند. آنها بعد از ظهر همان روز و پس از تفریح و گشت‌و‌گذار در کویر قصد بازگشت داشتند اما در بین مسیر تصمیم خود را تغییر داده و راهی دریاچه نمک شدند. هیچ راهنمایی همراه آنها نبود و خودروی اف‌جی‌کروز در دریاچه پیش می‌رفت تا اینکه از مسیر اصلی منحرف شد و کمی بعد در باتلاق گیر کرد.

سرنشینان خودرو هر چه تلاش کردند موفق نشدند آن را از باتلاق بیرون بکشند و این در حالی بود که به‌خاطر قرار گرفتن در نقطه کور، موبایل آنها آنتن نمی‌داد. پس از آن، 2زن جوان به سمت کاروانسرای مخروبه‌ای رفتند که در آن حوالی بود و سیروس از آنها جدا شد تا کمک بیاورد ولی راه را گم کرد و ناپدید شد.

روز بعد 2زن جوان توسط راننده‌های معدن نمک که در حال عبور از آن حوالی بودند پیدا شدند و وقتی خبر به هلال‌‌احمر رسید، جست‌وجو برای پیدا کردن مرد 34ساله شروع شد. هر چند در روزهای نخست بیش از 100نفر از امدادگران هلال‌احمر، راهنمایان محلی، اعضای تیم‌های آفرود و موتورسواران کراس به همراه بالگرد و پهپادهای سپاه جست‌وجوی گسترده‌ای را برای یافتن این مرد شروع کردند اما این تلاش‌ها به نتیجه نرسید.

حتی پیدا شدن ردپاها و کفش‌های سیروس در باتلاق هم نتوانست به پیدا کردن او کمکی کند و به این ترتیب عملیات جست‌وجو متوقف شد و پس از آن جست‌وجوگران محلی، ساربان‌ها و راهنمایان تورهای کویرنوردی بودند که هنگام انجام کارهای روزانه خود به گشتزنی در کویر نیز می‌پرداختند تا شاید ردی از مرد گمشده پیدا کنند.

  • 15کیلومتر تا نجات

تقی رحمتی، معاون امداد و نجات هلال‌احمر آران و بیدگل به همشهری می‌گوید: در این مدت ما بیکار ننشستیم و با کمک گرفتن از نیروهای بخش خصوصی به‌دنبال گردشگر گمشده می‌گشتیم تا اینکه حوالی ساعت 3بعدازظهر جمعه 2شتربان موفق شدند جسد او را پیدا کنند. وی ادامه می‌دهد: جسد جایی در 80کیلومتری محلی پیدا شد که خودروی این مرد در باتلاق گیر کرده بود؛

یعنی او 80کیلومتر در کویر پیاده رفته بود تا خودش را به پالایشگاه قم برساند چرا که جسد حوالی پالایشگاه قم پیدا شده و این مرد احتمالا با دیدن نور چراغ‌های پالایشگاه تصمیم گرفته بود خود را به آنجا برساند تا نجات پیدا کند که متأسفانه موفق نشده بود.

او ادامه می‌دهد: به‌نظر می‌رسید گردشگر 34ساله با توجه به جثه ورزشکاری و توان بدنی خوبی که داشته، توانسته تا چند روز بدون آب و غذا سر کرده و این مسیر طولانی را طی کند اما در نهایت به مقصد نرسیده و جانش را از دست داده است.

کد خبر 404736

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha