دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: همزمان با آغاز به کار نمایشگاه عکس علی شکری در نگارخانه مژده، از کتاب «مصائب درختان» با حضور استادان عکاسی و هنرهای تجسمی رونمایی شد. این کتاب حاصل ۱۳ سال عکاسی هنرمند از درختان بدون برگ در ایران است.

علی شکری

به گزارش هنرآنلاین، مجموعه عکس مصائب درختان نگاه ویژه هنرمند ۳۶ ساله به مساله مهم درخت در طبیعت ایران است؛ موجودی که گرچه زنده است و نماد زندگی ولی مثل بسیاری از زوایای آشکار و نهان تمدن ما در حاشیه زندگی روزمره در حال نابودی است. برپایی نمایشگاهی با حال و هوای انزوا و خشکی درختان در روزهای اردیبهشت شاید تضادی تفکربرانگیز باشد. كتاب اين آثار سال گذشته ميلادي از سوی انتشارات ماتادور انگلستان منتشر شده است.

شکری درباره توجه خاص به درخت به خاطرات دوران کودکی خود اشاره مي‌كند و مي‌گويد: «یاد دارم پدرم همیشه در حال کاشتن درخت بود و هر بار خانه عوض می‌کردیم، در حیاط آن چیزی می‌کاشت. از این نظر درخت برای من نماد زندگی و چیزی مانند انسان است. فکر می‌کنم درخت‌ها روح دارند و ما تبر به دست مثل داعش با درخت‌ها رفتار می‌کنیم. زمستان و برف را از اين رو دوست دارم كه درخت‌ها در آن مناسب کارهای مفهومی هستند.» او درخت را در سرزمین ایران نماد زندگی مي‌داند و مي‌افزايد: «احساس می‌کنم این همه غم و بیماری تاوانی است که برای نابودی درخت‌ها می‌دهیم.

افشین شاهرودی، عکاس پیشکسوت در حاشیه رونمایی از كتاب «مصائب درختان» تصاویر شکری را از دیدي متفاوت بررسی و فراتر از مسائل طبیعی و زیست‌محیطی، به تاثیر شرایط اجتماعی بر ناخودآگاه هنرمند اشاره مي‌كند. او مي‌گويد: «سوال من این است که چرا عکاس موضوع درخت را انتخاب کرده و کارکرد آن در ذهن او چیست. تصویری که شکری از درخت به ما می‌دهد کاملا انسانی است. او دارد درباره انسان حرف می‌زند و به نظر می‌آید عکاس آنقدر با موضوع درگیر شده که اصل قضیه را فراموش می‌کند. گویا گرفتار ترکیب‌بندی‌های کارش می‌شود.»

هادی سیف، پژوهشگر هنرهای مردمی هم از زاویه‌اي دیگر آثار نمایشگاه را بررسی مي‌كند و مي‌گويد: «من عنوان این کتاب و نمایشگاه را قبول ندارم. وقتی با یک مجموعه‌عکس غرق در شاعرانگی و شعف مواجه می‌شوی، واژه مصائب دقیق نیست. معتقدم این کتاب یک دیوان عاشقانه و درخت بهانه‌ای است که عکاس با آن درباره خلوت و جلوت حرف بزند. به دلیل ویژگی‌های اقلیمی، درخت در سرزمین ایران کم است و برای همین جایگاهي مهم و حیاتی در فرهنگ ایران دارد.»

وي با اشاره به اينكه درخت و انبوهی آن یکی از سه عنصر اساسی نگارگری ایرانی است، مي‌افزايد: «به ويژه در نیم قرن اخیر ما در زمینه عکاسی با چهره‌های به شدت متفاوت در کشور مواجه شدیم. عکاسی ما تبدیل به یک جریان شده است. کارهای شاکری ثبت خاطره نیست بلکه شاید تنهایی مردم در زمانه خود را بازتاب می‌دهد. عکاس ما امروز یک نگارگر است که به جای قلم‌م،و دوربین در دست دارد.»

نمایشگاه «مصائب درختان» تا ۲۱ اردیبهشت در نگارخانه مژده برپا خواهد بود و علاقمندان می‌توانند هر روز جز شنبه‌ها از آن ديدن كنند. نگارخانه مژده در سعادت‌آباد، خیابان علامه شمالی، هجدهم شرقی، شماره 27 واقع شده است.

کد خبر 404830

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha