همشهری آنلاین: مدیر کل حفاظت سازمان محیط زیست با اشاره به وضعیت ناخوشایند برداشت زالو از طبیعت گفت: سازمان حفاظت محیط زیست متولی قانونی صدور مجوز صادرات، واردات و پرورش زالو در کشور است.

هرگونه برداشت زالو باید با اجازه محیط زیست انجام شود

به گزارش مهر، علی تیموری با اشاره به وضعیت ناخوشایند برداشت زالو از طبیعت با هدف روش‌های سنتی درمان بیماری‌ها و همچنین صادرات این حیوان به سایر کشورها گفت: زالو یک نوع کرم حلقوی آبزی بوده که گونه‌های بومی ایران با نام‌های علمی Hirudo orientallis و Hirudo medicinalis شناخته می‌شوند.

وی افزود: یکی از کاربردهای زالو در طب سنتی، خارج کردن خون آلوده یا اضافی از مویرگ‌های برخی نقاط بدن از طریق مکیدن آن توسط این حیوان است که در حال حاضر به اهدافی از جمله اشتغال‌زایی و کسب درآمد و جایگزینی طب سنتی به جای علم پزشکی تخصصی، بسیار مورد توجه قرار گرفته است.

تیموری با اشاره به این که هر روزه بر تعداد علاقه‌مندان به کسب درآمد از زالو افزوده می‌شود، گفت: البته کشف کاربردهای جدید از این جانور که عموماً در کشورهای دیگر شناخته شده‌اند را نباید از قلم انداخت.

  • زالو مشمول مقررات حفاظت از گونه‌های حیات وحش

مدیر کل حفاظت و مدیریت شکار و صید سازمان حفاظت محیط زیست یادآور شد: نکته حایز اهمیت شناخت و به عبارت صحیح‌تر یادآوری جایگاه زالو در مقررات حفاظتی است.

تیموری با بیان این که زالو در اصل متعلق به زمین‌ها و نقاط بسیار مرطوب و از ابتدای خلقت آن تاکنون محل زیستش طبیعت بوده است و یک حیوان وحشی محسوب می‌شود، اظهار داشت: طبق نص صریح ماده یک قانون حفاظت و بهسازی محیط زیست که بیان می‌دارد حفاظت و بهبود و بهسازی و پیشگیری و ممانعت از هرنوع آلودگی و هر اقدام مخربی که به موجب برهم خوردن تعادل و تناسب محیط زیست می‌شود، همچنین کلیه امور مربوط به جانوران وحشی و آبزیان آب‌های داخلی از وظایف سازمان حفاظت محیط زیست است.

وی تاکید کرد: علاوه بر آن زالوی بومی ایران جزء ضمائم سایتیس (CITES) یا همان کنوانسیون تجارت بین‌المللی گونه‌های جانوران و گیاهان وحشی در معرض خطر انقراض و نابودی بوده که به منظور ورود و خروج آنها، مستلزم موافقت سازمان محیط زیست و نماینده اجرایی کنوانسیون مذکور مستقر در این سازمان است.

مدیر کل حفاظت و مدیریت شکار و صید سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: بر اساس موارد یاد شده که تنها بخشی از ضوابط مورد استناد است، سازمان حفاظت محیط زیست متولی قانونی صدور مجوز صادرات و واردات و همچنین احداث واحدهای تکثیر و پرورش زالوی طبی در کشور می‌باشد و هرگونه برداشت این جانور از طبیعت با هر هدف و یا ایجاد مراکز تکثیر می‌بایست با اجازه سازمان حفاظت محیط زیست انجام شود.

وی افزود: علاوه بر آن برای واردکنندگان و خارج‌کنندگان جانوران وحشی علاوه بر شامل شدن مجازات قوانین و مقررات محیط زیستی، به مجازات‌های بیان شده در قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز نیز محکوم خواهند شد.

  • مردم در صورت مشاهده اعمال غیر قانونی به نزدیک‌ترین واحد حفاظت محیط زیست اطلاع‌رسانی کنند

تیموری در ادامه به دیگر صدمات برداشت غیرحرفه‌ای و غیرکارشناسانه و فعالیت غیراصولی در رابطه با تکثیر زالو اشاره کرد و گفت: تخریب زیستگاه‌های طبیعی در اثر کاوش‌های افراد برای صید آنها، انتقال ژن این گونه از یک منطقه به منطقه‌ای دیگر در اثر رهاسازی غیراصولی و همچنین از بین بردن چرخه اکولوژیک زیست بوم‌ها را در اثر برداشت بی‌رویه از طبیعت از جمله صدمات برداشت غیرحرفه‌ای و تکثیر زالو است.

وی با اشاره به ارزش درمانی و بهداشتی استفاده از زالو گفت: به همه هم‌میهنان ارجمند توصیه می‌شود در صورت مشاهده اعمال غیرقانونی همچون برداشت زالو از طبیعت، خرید و فروش، نقل و انتقال آنها و تکثیر و پرورش این جانور، مراتب را به نزدیک‌ترین واحد حفاظت محیط زیست اطلاع‌رسانی کنند.

سازمان حفاظت محیط زیست در صورت درخواست متقاضیان مبنی بر تکثیر و پرورش زالو، در اسرع وقت نسبت به بررسی و صدور مجوزهای لازم اقدام می‌کند.

کد خبر 404961

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha