همشهری‌آنلاین: مردم مالزی چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت در حالی پای صندوق‌های رای رفتند تا نخست وزیر جدید خود را انتخاب کنند که رقابت اصلی میان نجیب رزاق، از حزب حاکم و ماهاتیر محمد، رهبر سابق این کشور در جریان است.

حوزه‌های رای‌گیری در ساعت ۸ صبح به وقت محلی در مالزی باز شده و صفوف طولانی در برخی از حوزه‌های رای‌گیری در کوآلالامپور و سایر شهرها دیده می‌شود.

مقام‌های انتخاباتی در حوزه‌های رای‌گیری حضور دارند و رای‌دهندگان در یک مدرسه در کوآلالامپور با جوهر بنفش روی برگه‌های رای علامت می‌گذارند.

به گزارش ایسنا به نقل از آسوشیتدپرس، تحلیلگران می‌گویند، حزب حاکم جبهه ملی که از زمان استقلال مالزی از انگلیس در سال ۱۹۵۷ روی کار است احتمال دارد آرای مردمی خود را از دست دهد اما همچنان می‌تواند براساس سیستم انتخاباتی که اختیار بیشتری را به مالایی‌های روستایی داده اکثریت کرسی‌های پارلمان را به دست بیاورد.

یکی از کارشناسان جنوب شرق آسیا در مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌الملل در آمریکا درباره انتخابات پارلمانی مالزی گفت: اگر نجیب رزاق، نخست‌وزیر کنونی مالزی با اقلیت حمایت مردمی اما اکثریت آرا انتخاباتی در پارلمان پیروز شود و علتش هم تقلب در سیستم است، فکر می‌کنم که مالزی با مشکلات طولانی مدت مواجه می‌شود و این نشانه‌ای از زوال دموکراتیک در منطقه است.

ماهاتیر محمد که ۲۲ سال و تا ۲۰۰۳ نخست‌وزیر مالزی بود حالا دست از بازنشستگی سیاسی کشیده و به جریان اپوزیسیونی پیوسته که تلاش می‌کند نجیب رزاق را که اخیرا با رسوایی مالی روبرو شده از میدان به در کند.

وزارت دادگستری آمریکا می‌گوید، رسوایی مالی مرتبط با وابستگان نجیب رزاق از صندوق مالی تاسیس شده توسط او در بازه زمانی ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۴، ۴.۵ میلیارد دلار است که ۷۰۰ میلیون دلار آن در یکی از حساب‌های بانکی نجیب رزاق محفوظ است.

این در حالی است که نخست‌وزیر کنونی مالزی اتهام‌هاي وارده را رد می‌کند.

همچنین افزایش مالیات بر خدمات و کالاها که توسط رزاق و در ۲۰۱۵ اعمال شد بر عدم محبوبیت او افزود.

نجیب رزاق در وعده‌های پیش از انتخابات گفته بود اگر ائتلافش در این انتخابات پیروز شود معافیت‌های مالیاتی را برای جوانان و در تعطیلات رسمی اعمال می‌کند.

ماهاتیر محمد نیز شعارهای کمپین خود را درباره رهایی بخشی مالزی از فساد در میان سیاستمداران و مقام‌های عالی رتبه این کشور تکرار کرد و پس از رای دادن گفت: مردم برای مردم کار می‌کنند.

در انتخابات امروز پارلمانی مالزی ۱۵ میلیون تن واجد شرایط رای دادن اعلام شده‌اند و کمیسیون انتخاباتی این کشور پیش‌بینی کرده که میزان حضور و شرکت در این انتخابات ۸۵ درصد است.

حوزه‌های رای گیری در ساعت ۱۷ به وقت محلی بسته می‌شوند و  انتظار می‌رود نتایج آنکه تا عصر امروز اعلام شود.

گروه‌های اپوزیسیون و ناظران انتخاباتی می‌گویند، تصمیم کمیسیون انتخابات برای برگزاری آن در اواسط هفته احتمال کاهش میزان شرکت‌کنندگان را به وجود می‌آورد چراکه بسیاری از رای‌دهندگان باید برای رای دادن به شهرهای محل تولد خود رفته و این به نفع حزب حاکم است.

کد خبر 404970

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha