همشهری آنلاین: به دلیل اختلاف در زمان اوج مهاجرت پرندگان در کشورهای مختلف، برای هماهنگی جهانی، ۹ و ۱۰ می ( ۱۹ و ۲۰ اردیبهشت) به نام روز جهانی پرنده مهاجر نامگذاری شده است.

همصدا با هم برای حفاظت از پرندگان حضور پرندگان

به گزارش مهر، ایده‌ روز جهانی پرنده‌ مهاجر در سال ۱۹۹۳ در مرکز تماشای پرنده‌های مهاجر آمریکا ایجاد شد و از سال ۱۹۹۵ تا ۲۰۰۶، این برنامه توسط بنیاد ملی حیات وحش ایالات متحده هدایت می‌شد.

در سال ۲۰۰۷، سازمان غیرانتفاعی محیط زیست برای آمریکا (EFTA یا Environment For The Americas)، تصمیم گرفت از طریق آموزش، مردم را به شناخت پرندگان و حفاظت از آنها تشویق و ترغیب کند و از آن سال به بعد، EFTA تمام فعالیت‌های مربوط به روز جهانی پرنده‌ مهاجر (World Migratory Bird Day یا WMBD) را انجام داده است.

در طول سال‌ها، کمپین‌های آموزشی زیادی با موضوعاتی که شامل پرندگان، حفاظت از زیستگاه‌های آن‌ها و خدمات اکوسیستمی، تاثیر تغییرات آب و هوایی بر روی پرندگان، قوانین، اقدامات و کنوانسیون‌های حفاظت از پرندگان (مانند قانون پیمان‌نامه برای پرندگان مهاجر، قانون گونه‌های در معرض خطر و کنوانسیون‌های تنوع زیستی) می‌شود، به برنامه‌ها و رویدادهای این روز پیوسته‌اند.

روز جهانی پرنده‌ مهاجر (WMBD)، یک برنامه‌ تبلیغاتی سالانه است که بر ضرورت حفاظت از پرندگان مهاجر و زیستگاه آنها تأکید دارد. این برنامه، روشی موثر برای کمک به افزایش سطح آگاهی جهانی از تهدیداتی است که پرنده‌های مهاجر با آنها مواجه هستند و نیز اهمیتی که از منظر محیط زیستی دارند و به همین دلیل برای حفظ آنها، باید به‌صورت بین‌المللی تلاش شود.

WMBD در واقع به عنوان یک پلت فرم جدید جهانی، با استفاده از آموزش و آگاهی‌رسانی، تلاش‌های بین‌المللی را برای حفاظت از پرندگان مهاجر و زیستگاه‌های آنها در همه‌ سطوح، همسو و هماهنگ می‌کند.

سال ۲۰۱۸ یک دوره‌ مهم گذار در تاریخ روز جهانی پرنده‌ مهاجر است زیرا مجریان برنامه سعی دارند با کمک همه‌ کشورها، مسیرهای طولانی و اصلی پرواز پرندگان مهاجر در سیاره‌ زمین از آفریقا، اروپا، آسیا، استرالیا و آمریکا را که شناسایی شده‌اند، برای پرواز آنها امن کنند.

EFTA به هماهنگی رویدادها، برنامه‌ها و فعالیت‌ها در کانادا، ایالات متحده، مکزیک، آمریکای مرکزی و جنوبی و کارائیب در مناطق حفاظت شده، پناهگاه‌ها، پارک‌ها، موزه‌ها، مدارس، باغ وحش و غیره ادامه می‌دهد.

این برنامه‌ها هر سال، ۷۰۰ فعالیت را شامل می‌شود که راه‌های حفاظت از پرندگان مهاجر را به مردم آموزش می‌دهد. امسال تمرکز تلاش‌های خود را بر مسیرهای پروازی پرندگان مهاجر در آمریکا، از کانادا تا آرژانتین به سمت کارائیب قرار داده است.

مردم همه ساله در سراسر جهان به‌ مناسبت این روز، فعالیت‌هایی مانند جشنواره‌های پرنده‌شناسی، برنامه‌های آموزشی، نمایشگاه‌ها و به ویژه گشت و گذارهای تماشای پرنده (BIRD WATHING) را سازماندهی می‌کنند.

به دلیل اختلاف در زمان اوج مهاجرت پرندگان در کشورهای مختلف، این فعالیت‌ها را می‌توان در هر زمان از سال انجام داد، اما برای هماهنگی جهانی، ۹ و ۱۰ می (۱۹ و ۲۰ اردیبهشت) به نام روز جهانی پرنده مهاجر نامگذاری شده است.

در ۲۶ اکتبر سال ۲۰۱۷ در حاشیه‌ کنوانسیون گونه‌های مهاجر (CMS) در مانیل، EFTA به همراه آژانس حفاظت از پرندگان مهاجر آب‌های آفریقایی- اوراسیایی (AEWA)، برای افزایش آگاهی از وضعیت دشوار پرندگان مهاجر در سراسر جهان، یک همکاری ابتکاری بوجود آوردند. این شراکت جدید به طور رسمی، تمام برنامه‌های بین‌المللی برای پرندگان مهاجر و نیاز فوری به حفظ آنها را متحد کرد و از امسال (۲۰۱۸) به بعد، کمپین مشترک جدیدی با نام "روز جهانی پرنده‌ مهاجر" بوجود آمد که رویدادهای مهم برای جشن گرفتن این روز، دو بار در سال در ماه می و اکتبر برگزار می‌شود.

کد خبر 404982

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha