پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۰۳:۰۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: فرماندار محمودآباد گفت: موضوع دپوی موقت زباله در محمودآباد و در سرخ‌رود باید به طور جدی پیگیری شود.

درماندگی محمودآبادی‌ها برای چال کردن زباله‌ها

به گزارش ايسنا، یحیی یوسف‌پور موضوع زباله در شهرستان را از دغدغه‌های اساسی خود دانست و یادآور شد: استاندار در بحث تفکیک زباله بسیار تاکید کردند؛ موضوع مهمی که در بحث زباله مطرح است ایجاد فرهنگ‌سازی برای تفکیک زباله است؛ ما باید ذهنیت مردم را به سویی ببریم که در این زمینه به ما کمک کنند.

فرماندار محمودآباد خاطرنشان کرد: وضعیت محمودآباد وضعیت خاصی دارد. حدود 262 کیلومتر وسعت بین دریا و جنگل با روستاهای بسیار متراکم باعث شده نتوان یک زمین مناسب برای دپو پیدا کرد؛ چند نقطه تاکنون مشخص شده که با همکاری اداره محیط زیست در حال بررسی این موقعیت‌ها هستیم تا ایستگاهی موقت برای دپو زباله فراهم شود.

وی با اشاره به این که همراهی و همکاری همه نهادها باعث می‌شود تا گام‌های بهتری در استان برداشته شود، اظهار کرد: استاندار مازندران بحث‌های خوبی را در بدو ورود در مسائلی همچون گردشگری، زیرساختی و سرمایه‌گذاری در استان مطرح کرد که با کمک همه جریان‌ها می‌توانیم شاهد اتفاقات خوبی در دوره دوازدهم در مازندران باشیم.

وی، وجود شهرک صنعتی در محمودآباد را یکی از ویژگی‌های صنعت مطلوب دانست و عنوان کرد: در حوزه صنعت در سطح شهرستان، یکی از ویژگی‌های محمودآباد داشتن شهرک صنعتی تشبندان بوده که به نسبت سایر شهرک های صنعتی در استان از وضعیت مطلوبی برخوردار است. در مجموع 83 شرکت فعال و ۲۲ شرکت غیرفعال در شهرک صنعتی محمودآباد وجود دارد.

این مقام مسئول با اشاره به این که در سال گذشته به ارزش حدود 48 میلیارد تومان صادرات محصولات صنعتی در محمودآباد انجام شد، خاطرنشان کرد: ۱۳ شرکت فعال صادرکننده در شهرستان وجود دارد که با توجه به نشست‌هایی که با این 13 شرکت داشتیم، خواستار توسعه فعالیت آن‌ها به ویژه در سطح کشورهای "CIS" شدیم.

وی تصریح کرد: در حوزه صنعت با توجه به ارزیابی‌های انجام شده، تراکنش مالی شهرک‌های صنعتی بر اساس فروش آن‌ها بیش از 350 میلیارد تومان است و این نشان‌دهنده این بوده که چرخه حمایتی اقتصادی شرایط خوبی در محمودآباد دارد.

  • 60 هکتار به زمین‌های شهرک صنعتی محمودآباد اضافه می‌شود

یوسف‌پور در ادامه بیان کرد: با توجه به ارتباطی که با حوزه صنعت و جهاد کشاورزی استان برقرار کردیم مقرر شد حدود 60 هکتار از زمین‌هایی که در کنار شهرک صنعتی بوده به مجموعه 118 هزار هکتاری شهرک‌های صنعتی محمودآباد اضافه شود تا در آینده توسعه بیشتری داشته باشد.

وی گفت: در سال 95 از محل بسته رونق تولید با مبلغی حدود 15 میلیارد و 100 میلیون تومان به 13 شرکت تسهیلات اعطا شد. از سال 96 تاکنون نیز مبلغ سه میلیارد و 900 میلیون تومان تسهیلات به شرکت‌ها داده شده و در مجموع حدود 165 نفر مشغول به کار شدند.

این مسئول خاطرنشان کرد: کماکان شرکت‌های صنعتی محمودآباد با توجه به رونق بازار و کمک‌های مالی تقاضا دارند سود تسهیلات داده شده کمتر شود تا بتوانند فضا برای تراکنش مالی بهتری داشته باشند. تلاش ما بر این است مشکلات صنایع را به مراجع بالاتر اطلاع‌رسانی کنیم تا چرخ اقتصادی در سال حمایت از کالای ایرانی به خوبی بچرخد و همراه با کیفیت بالاتر باشد.

  • محمودآباد دومین شهر مازندران بوده که وضعیت اشتغال آن شیب ملایم دارد

فرماندار محمودآباد تصریح کرد: وضعیت اشتغال در محمودآباد به نسبت شهرستان‌های دیگر و کشور که 12.1 درصد است؛ 9.6 دهم درصد بوده و بعد از آمل دومین شهری هستیم که از لحاظ شیب اشتغال وضعیت ملایم‌تری داریم.

وی گفت: جمعیت فعال شهرستان محمودآباد بالغ بر 32 هزار نفر بوده است. با توجه به این آمار حدود 3127 نفر نیروی آماده به کار در این شهرستان وجود دارد که باید برای آن برنامه‌ریزی دقیق کاری داشته باشیم. در سال گذشته سهم محمودآباد در سامانه رصد 1162 نفر بود که تاکنون 1073 نفر مشغول به کار شدند.

وی با بیان این که از محل تبصره 16 در سال 96 بیش از دو میلیارد و نیم برای افراد تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد در راستای اشتغال پایدار اعتبار اختصاص یافته است، گفت: هر کدام از این‌ها در راستای اشتغال خود با توجه به سهم در نظر گرفته شده مشغول به کار شده است.

فرماندار محمودآباد یادآور شد: در مشاغل خانگی نیز در سال 96 برای نخستین بار با توجه به اختصاص بودجه کارهای انجام شده، چندین نفر نیز برای دریافت تسهیلات به بانک معرفی شدند.

این مسئول خاطرنشان کرد: در بحث اشتغال، 1600 نفر در شهرک‌های صنعتی مشغول به کار بوده و در جمع‌بندی با ارائه تسهیلات به 53 شرکت در بخش صنعت و کشاورزی میزان 26 میلیارد و 263 میلیون تومان در سال 95 برای اشتغال‌زایی تخصیص داده شد و 224 نفرتسهیلات دریافت کردند. در سال گذشته، 19 شرکت از بخش صنعت و کشاورزی به میزان هشت میلیارد و 525 میلیون تومان تسهیلات دریافت کرده و 40 نفر مشغول به کار شدند؛ در بخش تعاون در زمان فعالیت دولت تدبیر و امید حدود 112 شرکت تعاونی در شهرستان ثبت شده و فعالیت می‌کنند.

  • تخصیص سهم اعتبار هفت میلیارد تومانی محمودآباد از سفر ریاست جمهوری

یوسف‌پور با اشاره به این که در سفر ریاست جمهوری به مازندران، اعتبار تخصیص یافته به محمودآباد حدود هفت میلیارد تومان بود، افزود: از این میزان پنج میلیارد تومان برای احداث سد لاستیکی سرخ‌رود در نظر گرفته شد که عملیات اجرایی آن آغاز شده و یک میلیارد و 800 میلیون تومان هم برای لایروبی نهرها و آبندان‌ها، معابر و خیابان‌های شهر محمودآباد تخصیص داده شد.

وی با اشاره به این که ظرفیت قابل توجهی در حوزه کشاورزی و کسب و کار در این زمینه وجود دارد، گفت: بیش از ۱۲ هزار بهره‌بردار کشاورزی در این شهرستان وجود دارد و 20 هکتار از اراضی شهرستان کشاورزی و حدود 17 هزار هکتار زیر کشت برنج است.

فرماندار محمودآباد یادآور شد: در حوزه شیلات ایستگاه پشتیبانی صیادی برای محمودآباد در نظر گرفته شده که امیدواریم مسئولان ذیربط کمک کرده تا کار اجرایی آن فراهم شود.

  • وجود 16 درصد از پره‌های صیادی استان مازندران در محمودآباد

وی افزود: در طراحی این ایستگاه حدود 16 کلونی پرورش ماهی در قفس دیده شده است؛ 16 درصد از پره‌های صیادی استان در محمودآباد و حدود هفت درصد از ماهیان صید شده از دریا در 33 کیلومتر از ساحل محمودآباد صورت می‌گیرد. محمودآباد حدود 85 آبندان دارد که می‌تواند فرصت خوبی برای پرورش ماهیان گرمابی و سردآبی باشد.

  • رتبه نخست محمودآباد در تولید گیاهان شاخه بریده در مازندران

یوسف‌پور یادآور شد: از لحاظ حوزه گل و گیاه، در تولید گیاهان شاخه بریده رتبه اول و در تولید گل‌های زینتی رتبه دوم را در استان داریم، 600 نفر در این زمینه فعالیت کرده و بیش از 90 هکتار از اراضی شهرستان به مرکزیت شهر سرخ رود در روستای وازیک و اورطشت برای پرورش گل و گیاهان در نظر گرفته شده است.

  • راه‌اندازی سد هراز و حل بحران آب در محمودآباد

وی با اشاره به بحران آب در مازندران گفت: می‌توان با استفاده از مشاوره کارشناسان و نصب کنتورهای هوشمند مدیریت درست در زمینه آب داشته باشیم. اگر در توزیع آب به عدالت رفتار کنیم می‌توان این بحران را پشت سر بگذاریم؛ فعالیت‌های ما زمانی به نتیجه می‌رسد که سد هراز راه‌اندازی شود تا هم آب شرب و هم آب بخش کشاورزی تامین گردد.

کد خبر 404986

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha