پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۰۱:۰۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: «کیت بلانشت» رئیس هیات داوران بخش رقابتی کن گفت: ملاک انتخاب فیلم‌ها باید بر اساس سطح کیفی باشد نه جنسیت کارگردان.

سینما

به گزارش ایسنا به نقل از گاردین، این بازیگر استرالیایی برنده اسکار در نشست خبری داوران هفتادویکمین جشنواره فیلم کن از حضور چشمگیر زنان در میان اعضای هیات داوران رقابتی و همچنین افزایش زنان در هیات انتخاب جشنواره به عنوان نشانه‌ای از تعهد جشنواره کن در لحاظ کردن همه سلیقه‌ها و نگاه‌ها یاد کرد اما اشاره‌ای داشت مبنی بر اینکه فرآیند انتخاب فیلم برای جشنواره باید بر اساس شایستگی باشد نه برابری جنسیتی.

وی ادامه داد: اکنون فیلم‌های چند کارگردان زن در بخش رقابتی کن پذیرفته شده اما این فیلم‌ها تنها به خاطر جنسیت کارگردانشان اینجا نیستند بلکه ملاک سطح کیفی است و ما نیز همه را به عنوان فیلمساز مورد ارزیابی قرار می‌دهیم.

جشنواره کن برای انتخاب تنها ۳ فیلم از کارگردانان زن در میان ۲۱ فیلم بخش رقابتی در چند مدت اخیر با انتقادات شدیدی رو به رو بوده است و در تاریخ ۷۰ ساله این رویداد سینمایی «جین کمپیون» کارگردان نیوزلندی همچنان تنها برنده زن نخل طلاست.

«بلانشت» اذعان کرد جشنواره کن در پی پرداختن به موضوع نابرابری جنسیتی بوده و چند سال پیش تنها دو فیلم از کارگردانان زن در بخش رقابتی حضور داشتند اما اکنون کمیته انتخاب فیلم نسبت به گذشته از اعضای زن بیشتری بهره‌ می‌برد که مطمئنا در انتخاب فیلم‌های موثر هستند اما این چیزها قرار نیست یک شبه اتفاق بیافتد. مطمئنا من تمایل دارم زنان بیشتری در بخش رقابتی ببینم و امیدوارم این اتفاق در آینده روی دهد.

وی با اشاره به حرکت گسترده‌تر در صنعت فیلم برای برابری جنسیتی در سینما گفت: تغییرات عمده در این باره در راستای اقدامات خاص روی ‌می‌دهد و نه کلی‌گرایی و پیروی از تعصبات. این مربوط به خلاء جنسیتی، تنوع نژادی، کیفیت و روشی است که ما فیلم می‌سازیم.

«تیری فرمئو» دبیر جشنواره کن نیز در کنفرانس خبری چند روز پیش صحبت‌های خود مبنی بر این که فیلم‌ها باید بر اساس کیفیت انتخاب شوند را تکرار کرده و گفته است؛ جشنواره در تلاش است در آینده فیلم‌های بیشتری از زنان در جشنواره انتخاب کند و زن حضور پررنگ‌تری در کمیته انتخاب فیلم داشته‌ باشند. سینما همواره در دستان مردان بوده است. زنان بیشتر و بیشتری در آینده خواهیم داشت. این تنها جشنواره کن نیست که قرار است تغییر کند، کل دنیا تغییر کرده است.

«کیت بلانشت» در نشست خبری هیات داوران کن ۲۰۱۸ در پاسخ به سوالی درباره این که آیا این احتمال وجود دارد شرایط سیاسی جعفر پناهی و «کیریل سربرنیکوف» فیلمساز روس که نتوانستند در جشنواره حاضر شوند بر نحوه قضاوت فیلم‌هایشان تاثیر داشته باشد توضیح داد: فکر نمی‌کنم کن یک جشنواره سیاسی باشد و فکر می‌کنم ساخت این فیلم ‌ها اساسا سیاسی نبوده است اما نحوه‌ای که این فیلم‌ها پس از جشنواره در سینما هضم می‌شوند، می‌تواند با دلالت‌های سیاسی برای مردم همراه باشد. این جایزه صلح نوبل نیست بلکه جایزه نخل طلاست و کاربرد اندکی متفاوت دارد.

کد خبر 405009

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha