چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: فیلمساز فرانسوی برنده اسکار با انتقاد از «برانگیختگی همگانی» و «دورویی» در ماجرای جنبش مبارزه با تبعیض و فساد علیه زنان، از آکادمی علوم و هنرهای سینمایی آمریکا به دلیل لغو عضویت خود شکایت کرد.

رومن پولانسکی

به گزارش همشهري آنلاين به نقل از لس‌آنجلس‌تايمز، رومن پولانسكي كه هفته گذشته همراه با بيل كازبي از جمع اعضاي آكادمي اسكار كنار گذاشته شد، راي آكادمي را ناعادلانه مي‌داند و معتقد است برخلاف قوانين داخلي آكادمي اسكار و ايالت كاليفرنيا فرصت دفاع از خود را نيافته است. هارلند براون، وكيل پولانسكي در نامه‌اي سرگشاده خواستار رسيدگي به اعتراض و شكايت موكل سرشناس خود شد.

پولانسكي 84 ساله كه حالا ديگر عضو آكادمي اسكار نيست، سال 2003 با راي همين اعضا برنده اسكار بهترين كارگردان براي «پيانيست» شد. او كه فيلم تحسين‌شده و جنجالي «بچه رزمري» را هم در كارنامه دارد، از چند دهه پيش متهم به هتك حرمت يك دختر نوجوان است و به همين دليل سال‌هاست اجازه ندارد وارد خاك آمريكا شود. كازبي 80 ساله هم به خاطر اتهام‌هاي مشابه پولانسكي ديگر جايي در آكادمي اسكار ندارد.

فيلمساز فرانسوي/لهستاني اندكي پيش از انتشار خبر اخراج خود از آكادمي اسكار در گفتگو با يك رسانه لهستاني به شدت از جنبش #من_هم انتقاد و آن را يك برانگيختگي همگاني و دورويي آشكار توصيف كرد. پولانسكي به نسخه لهستاني نيوزويك گفت: «جنبش‌هاي مشابه اين چند سال يكبار اتفاق مي‌افتد؛ گاهي خونبار است و گاهي عادي. تقريبا همه هم از روي ترس از اين جنبش‌ها حمايت مي‌كنند كه به نظرم دورويي مطلق است.»

پولانسكي كه همزمان شهروند لهستان و فرانسه است، به اتهام تجاوز سال 1977 به سامانتا گيمر 13 ساله سال‌هاست تحت تعقيب پليس آمريكا قرار گرفته و همچنان نمي‌تواند وارد اين كشور شود. اين در حالي است كه گيمر 54 ساله چند سال پيش اعلام كرد پولانسكي را بخشيده و هفته گذشته هم به شدت از «راي ظالمانه و زشت آكادمي اسكار صرفا براي حفظ ظاهر» انتقاد كرد.

کد خبر 405035

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha