مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۶:۵۱
۰ نفر

بهناز شوهانی - خبرنگار: ۲ کاندیدای نهایی تصدی پست شهرداری تهران بعد از ظهر دیروز به کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر رفتند تا ضمن ارائه برنامه‌های خود در این حوزه پاسخگوی سؤالات اعضا و روشن‌سازی برخی از موضوعات مطرح شوند.

شهرداری

بر این اساس ابتدا به مرور سؤالات و اظهارنظرهای اعضای کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورا به‌صورت خلاصه می‌پردازیم و سپس مطالب کاندیداها را مرور می‌کنیم. در جلسه‌ای که سمیع‌الله حسینی مکارم حضور پیدا کرد، اعضای شورا موضوعات زیر را مطرح کردند:

محمدجواد حق‌شناس: یکی از محورهای مورد توجه دوره پنجم شورای شهر تهران، رویکرد مشارکت‌جویانه اعضای شوراست. انتخاب آقایان مکارم و افشانی نشان از تعهد به عمل و عهد شورا و پاسداشت رأی و اعتماد مردم بود. امروز از کارشناسان کمیسیون هم دعوت کردیم که در جلسه حضور داشته باشند. آقای نجفی 2هفته یک‌بار با اعضای شورا جلسه داشتند. پیشنهاد می‌کنم شما نیز درصورتی‌که شهردار شدید، همین روند را ادامه دهید و با کمیسیون‌های شورا نیز این جلسات برگزار شود.

احمد مسجدجامعی: تهران فقط پایتخت سیاسی نیست. ایران کشور نخست منطقه است و تهران پایتخت فرهنگی منطقه محسوب می‌شود. باید به این‌ جایگاه در مدیریت تهران اهمیت داده شود. نکته دوم‌ اینکه هرچه به اقتصاد بیشتر اهمیت بدهیم، حوزه فرهنگی و اجتماعی تحت‌الشعاع قرار می‌گیرد. ما سرمایه‌های فرهنگی و اجتماعی را به چوب حراج گذاشته‌ایم و باید سیاستی اتخاذ کنیم که فضاهای فرهنگی تحت‌تأثیر قرار بگیرد.

حسن خلیل‌آبادی: مسئله میراث فرهنگی و مسئله ری، 2موضوع مهم و مورد نظر من هستند. رسیدگی به این‌ دو موضوع در برنامه‌های آتی شهردار تهران حائز اهمیت است.

الهام فخاری: موضوع فرهنگ نباید به‌ کالای لوکس تبدیل شود. فرهنگ پولی شده است. اگر بخواهیم شهروند خلاق داشته باشیم و اگر از منظر عدالت اجتماعی هم به موضوع نگاه کنیم، باید در راستای فراگیر شدن فرهنگ اقدام کنیم. اگرچه این موضوع شاید وظیفه شهرداری نباشد، اما باید از نمونه‌های موفق مثل فعالیت‌های کانون پرورش فکری استفاده کرد.

سمیع‌الله حسینی‌مکارم اما در جلسه ابتدا راجع به اولویت‌های شهر توضیحاتی را ارائه داد و سپس به بحث‌های فرهنگی- اجتماعی پرداخت. این کاندیدای شهرداری پایتخت گفت: «اولویت اول من موضوع حمل‌ونقل است که برای شهر تهران یک نیاز اساسی به‌حساب می‌آید.

اولویت دوم محیط‌زیست و آلودگی هوا و اولویت سوم مسائل فرهنگی و اجتماعی است.» حسینی مکارم افزود: «تهران شهری تاریخی است و ما باید مشخصات فرهنگی - تاریخی داشته باشیم. بسیاری از ساختمان‌ها و محوطه‌های تاریخی از بین رفته‌اند و باید احیا شوند. منطقه۱۲ قابلیت تبدیل شدن به منطقه حفاظت شده تاریخی را دارد. روددره‌ها را اگر بتوانیم پهنه اقتصادی کنیم و سپس بهره‌برداری فرهنگی داشته باشیم، بسیار عالی است.»

به‌گفته او، آسیب‌های اجتماعی یکی از اولویت‌های اساسی به‌حساب می‌آید و در این راه باید نظر دیگر دستگاه‌ها را هم برای همکاری جلب کنند. حسینی مکارم گفت: «مال‌ها در تهران، زندگی مردم را به هم ریخته‌اند. به‌عنوان یک کانسپت اگر بیاییم و بتوانیم از باغچه‌های تهران درآمدزایی کنیم، بسیار عالی است. در مجموع اقتصاد خلاق و پویایی در برنامه‌های من قرار دارد.»

  • فرهنگ؛ محرکه اقتصاد

همانطور که گفته شد دیگر جلسه دیروز کمیسیون فرهنگی- اجتماعی شورای شهر تهران با حضور سیدمحمدعلی افشانی برگزار شد.

در این جلسه اعضای این کمیسیون هم موارد زیر را بیان کردند:

محمدجواد حق‌شناس: در دوره‌ای که آقای نجفی شهردار بود 2رویکرد مثبت صورت پذیرفت: اول نشست دائمی نجفی با اعضای شورای شهر بود و دوم ایجاد فرصت‌های ساعتی برای اینکه اعضا دغدغه‌های خود را بیان کنند به همین جهت یک فرصت دیالوگی ایجاد می‌شد. خوشحالیم که آقای افشانی معاون وزیر کشور را در جمع خود داریم.

حجت نظری: در خصوص حمایت آقای وکیلی ، آقای صفدر حسینی‌ و آقای تاجگردون از شما سول کنم که آیا واقعیت دارد؟

حسن خلیل‌آبادی: من 2دغدغه مهم دارم؛ اول موضوع میراث فرهنگی و گردشگری است.تهران یکی از ابر شهرهایی است که فرصت‌های گردشگری خوبی دارد. تهران میراث فرهنگی و تاریخی غنی‌ای دارد. تهران اکنون معبر است. درصورتی که جاذبه‌های طبیعی، تاریخی و گردشگری تهران را از زیر این بتن آرمه‌ها بیرون بیاوریم، موجب درآمد‌زایی و رونق صنعت توریسم می‌شود.

الهام فخاری: در تهران آیا ما سرمایه‌های شهر را می‌شناسیم؟ در طرح‌ بین‌ الحرمین شیراز‌ اتفاقی افتاد که بخشی از بافت تاریخی شهر از بین رفت و موجب نارضایتی مردم شد. امثال این اتفاق‌‌ها در تهران رخ خواهد داد؟ این نگرانی من است.

پس از این سیدمحمدعلی افشانی پاسخگوی سؤالات شد. او ابتدا از سلامت جسمانی خود خبر داد و گفت: «در بحث گردشگری، به‌صورت مکتوب، برنامه‌ام را ارائه کرده‌ام و می‌دانم فرهنگ، محرکه اقتصاد است.در خصوص ارتباط با آقایان وکیلی، تاجگردون و حسینی، هیچ ارتباطی با این عزیزان غیر از آقای وکیلی آن هم‌ صرفا بر اساس ارتباط شغلی و کاری نداشتم. من قصد دارم نقطه نظرات کمیسیون‌ها را در نظر داشته باشم و هر ماه با توجه به زمان بررسی و عملکرد تعریف شود.کارشناسان باید بدانند ما باید بدنبال توسعه پایدار باشیم اما بدون فداکردن حقوق نسلهای آینده.» اوافزود: «من یک عنصر کاملا فرهنگی هستم معتقدم باید با انقلاب فرهنگی همراه شد، مشکلاتش را باید دید و برایش راهکار ایجاد کرد .حلقه اتصال همه مسائل فرهنگ است.

باید همه با هم جامعه را بسازیم. سرمایه های اجتماعی بالاترین سرمایه و بالاترین شاخص سرمایه اجتماعی عدالت است. فرهنگ را باید از هر سه بعد اسلامی، ایرانی و صنعتی به صورت توامان نگاه کنیم. اعتماد مردم را از راه عملکرد مطلوب بازسازی می‌کنیم. اعتماد با درست رفتار کردن حاصل می شود.»

افشانی گفت: «من معتقدم مردم از ما بهتر می‌فهمند. اگر ما درست عمل کرده و نیازهایشان را برآورده کنیم آنها خودشان شهرشان را می سازند.باید با مردم صادقانه رفتار کرد. قانون، رعایت حقوق انسان ها و تعامل منهای تحمیل ۳ اصل کاری من است. هیچ مزیتی برای مسئول نیست غیر از عدالت. اینکه هر فردی سر جای خودش باشد و به جای طناب با پله بالا بیاید عدالت برقرار می‌شود. بدترین خیانت این است که به آدمی بی تجربه بخشش بی‌مورد شود.

دو مدل می‌توانیم با کمیسیون‌ها کار کنیم. جلساتی با کل اعضای کمیسیون‌ها بگذاریم یا جلساتی با روسای کمیسیون‌ها که برآیند نظرات اعضای کمیسیون را ارائه می‌دهند، تشکیل دهیم.»

کد خبر 405053

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha