چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۶:۵۳
۰ نفر

بهروز کمال‌وندی - سخنگوی سازمان انرژی اتمی: شب گذشته ترامپ نشان داد که علاوه برنقض تعهد و بی‌اعتنایی به مسئولیت‌های مبتنی بر اصول شناخته‌شده وفای به عهد تعهدات بین‌المللی دولت، فاقد تدبیرکافی برای شناخت راه درست حفاظت از منافع کشورش است.

بهروز کمال‌وندی|

هیچ تردیدی وجود ندارد که این تصمیم آمریکا نهایتا به زیان این کشور بوده و مسیر اجرای سیاست‌های استکباری این ابرقدرت رو به افول را سخت‌تر از پیش خواهد کرد. ترامپ عملا پیش از اعلام خروج از برجام، بی‌اعتباری دولت خود را اعلام کرد. واکنش‌های فوری کشورها و مقامات مختلف دنیا به‌ویژه اتحادیه اروپا نادرستی سیاست دولت آمریکا که تحت نفوذ رژیم صهیونیستی اتخاذ شده است را به اثبات رساند.

ترامپ از نقاط ضعف برجام برای منافع کشورش سخن گفت لیکن اشاره به این نکات ضعف درون خود اعتراف به قدرت دیپلماسی و چانه زنی سیاسی کشوری بود که تا چند دهه قبل مجری بی‌چون و چرای سیاست‌های توسعه طلبانه این ابر قدرت بود. جمهوری اسلامی ایران براساس تجربیات چند‌ده‌ساله به‌خصوص تجربیات برگرفته ازعدم‌اجرای تعهدات برجامی آمریکا، خود را برای سناریو‌های مختلف آماده نموده است و در این بین سازمان انرژی اتمی ایران براساس رهنمود‌های مقام معظم رهبری و تدابیر ریاست محترم جمهوری خود را آماده نموده است تا با اشاره مقامات ارشد کشور فعالیت‌های هسته‌ای خود را بدون هیچ‌گونه محدودیتی با سرعت حیرت انگیز دنبال نماید.

از آنجایی‌که به گواهی 10گزارش دوره‌ای آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، ایران همه تعهدات برجامی خود را انجام داده است جایگاه سیاسی بین‌المللی ایران برخلاف آمریکا در بهترین شرایط خود قرار دارد. ایران با اجرای تعهدات خود حجت را برای دیگر کشورهای طرف قرارداد خود تمام نموده و حال این برعهده کشورهای مذکور است که با اتخاذ سیاست‌ها و تدابیر و مواضع محکم در مقابل آمریکا مانع از زیاده خواهی‌های این کشور شده و به‌عبارتی از کیان و اعتبار خود حفاظت نموده و بدین‌ترتیب راه را بر سیاست‌های یکجانبه‌گرایانه و زورگویانه این مظهر استکبار ببندند.

تردیدی نیست که این تصمیم ترامپ اشتباه بزرگ راهبردی بوده که به‌زودی با دیدن نخستین آثار منفی آن باید خود و رژیم صهیونیستی را ملامت نماید. این اشتباه بزرگ راهبردی آثار خود را بر بسیاری از مسائل و موضوعات مهم بین‌الملل ازجمله مذاکرات این کشور با کره‌شمالی، مسائل تعرفه‌های تجاری آمریکا با اروپا و چین، تغییرات آب و هوایی و بسیاری از مسائل دیگر خواهد گذاشت. به‌نظر می‌رسد که این اشتباه راهبردی ناشی از دو ادراک غلط، یکی دست برتر دانستن خود در شرایط فعلی و دیگری دست‌کم گرفتن طرف مقابل به‌وجود آمده است.

البته رژیم صهیونیستی که به‌دنبال بحران آفرینی مداوم در منطقه است و القائات منافقین بی‌تأثیر در این بی‌تدبیری نبوده است. ایران اسلامی در طول چهار دهه گذشته دوره‌های بسیار سخت‌تر از شرایط فعلی را به‌خوبی و بسلامت پشت سرگذاشته است.

این در حالی است که در حال حاضر ایران در بهترین شرایط داخلی، منطقه‌ای و جهانی خود قرار دارد. توان هسته‌ای ایران به‌ویژه غنی‌سازی‌ که به یمن برجام و قطعنامه 2231حفظ شده و اعتبار بین‌المللی نیز یافته است در کنار تحقیق و توسعه ماشین‌های سانتریفیوژ نسل جدید، کارخانه و رآکتور آب سنگین و دستاوردهای متعدد حاصل تلاش دانشمندان و متخصصین این صنعت به‌خصوص شهدای هسته‌ای که گوشه‌ای از آن در بیستم فروردین روز ملی فناوری هسته‌ای رونمایی و ارائه گردید می‌تواند برای کشور اقتدار آفرین و عزت آفرین بوده و مایه افتخار نسل‌های آینده باشد.

ایران درآماده‌ترین شرایط برای دفاع از کیان و عزت خود است و سازمان انرژی اتمی ایران آماده است که در دفاع از دستاوردهای حاصل از مقاومت این ملت شریف قله‌های علم، فناوری و صنعت را یکی پس از دیگری فتح نماید. این سازمان به برکت دعای ملت و خون شهدا به‌خصوص شهدای هسته‌ای آماده‌تر از همیشه گوش به فرمان مسئولین کشور است.

کد خبر 405061

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha