جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: ایوت کاپرسمیت برای کشیدن پرتره خودش برنده چک ۱۰۰ هزار دلاری جایزه آرچیبالد شد که امسال ۷۹۴ نفر در آن شرکت کرده و ۵۷ نقاشی به مرحله نهایی راه یافته بودند.

جایزه آرچیبالد

به گزارش همشهري آنلاين به نقل از گاردين، هنرمند ساكن استراليا و دانش‌آموخته ويكتورين كالج در رشته نقاشي تابلوي خود را به شيوه جورج لمبرت، نقاش واقعگراي استراليا كشيده و منبع الهام او براي خلق اين اثر، جاسيندا آردرن، نخست‌وزير نيوزيلند بوده است. كاپرسميت كه پيش از اين پنج مرتبه به مرحله نهايي جايزه آرچيبالد راه يافته بود، ابتدا مي‌خواست پرتره خانم نخست‌وزير را بكشد اما وقتي دسترسي به آردرن ميسر نشد، چهره خودش را خلق كرد.

پس از آنكه نام كاپرسميت به عنوان برنده جايزه 100 هزار دلاري آرچيبالد 2018 اعلام شد، نخست‌وزير نيوزيلند با او تماس گرفت و با تبريك كسب اين جايزه معتبر گفت: «اين يك پيروزي استثنايي و كار تو يك پديده است. اگر موافقت مي‌كردم نقاشي من را بكشي، شايد كاري به اين زيبايي خلق نمي‌شد. بنابراين، همه چيز دست به دست هم داد تا با چهره خودت برنده جايزه شوي.» يكي از نقاشان هم پرتره گاي پيرس، بازيگر سرشناس استراليايي را كشيده بود.

جايزه آرچيبالد در بخش پرتره از سال 1921 اهدا مي‌شود و كاپرسميت دهمين بانوي نقاش است كه اين جايزه را از آن خود مي‌كند. گاي ماستري و نيكلاس هاردينگ، دو برنده پيشين اين جايزه و دل كاترين بارتن كه دو جايزه آرچيبالد در كارنامه دارد، در فهرست 57 برگزيده نهايي حضور داشتند. تابلوي كارتل يالتانگي هم پنجاه و هشتمين كار در فهرست نهايي بود كه هفته گذشته از اين رقابت كنار كشيد.

کد خبر 405137

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha