همشهری آنلاین: مدیرکل مولفه‌های سلامت وزارت بهداشت گفت: ما به عنوان متولیان سلامت، اگر بخواهیم سلامت را به شکل مطلوب و همه‌جانبه فراهم کنیم باید در جهت تحقق مشارکت سایر وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها و مردم گام برداریم.

مدیر کل مولفه‌های سلامت وزارت بهداشت

 محمد مهدي گلمكاني در گفت‌و‌گو با همشهری آنلاین افزود: امروزه مفهوم سلامت، ابعاد گسترده‌اي را در بر مي‌گيرد. به عبارت ديگر، تعريف سلامت از تعريف صرف پزشكي فراتر رفته و ساير ابعاد مختلف اجتماعي، اقتصادي، محيطي و رواني را هم شامل شده است. به بيان ديگر، سلامت ديگر تنها به معني بيمار نبودن نيست بلكه به رفاه كامل تمام ابعاد اطلاق مي‌‌شود.

مديركل مولفه‌هاي سلامت وزارت بهداشت خاطر نشان كرد: 80 درصد عوامل موثر بر سلامت را ابعاد اجتماعي سلامت تشكيل مي‌دهند. با توجه به اين امر، ما به عنوان متوليان سلامت، اگر بخواهيم سلامت را به شكل مطلوب و همه جانبه، فراهم كنيم، بايد در جهت تحقق مشاركت ساير نهادها، وزارتخانه‌ها و ارگان‌ها گام برداريم چرا كه بسياري از ابزارها براي تحقق سلامت به معناي واقعي آن، خارج از حيطه وزارت بهداشت است اين به اين معناست كه اگر وزارت بهداشت با توان 100 درصدي خود نيز فعاليت كند، باز فقط مي‌تواند پاسخگوي 20 درصد از نيازهاي مردم باشد. 80 درصد از عوامل براي تحقق سلامت در اختيار وزارت بهدشت نيست.

  • رويكرد اجتماعي شدن سلامت

گلمكاني اظهارداشت: براي اينكه بتوانيم به سلامت همگاني دست يابيم و شعار سازمان جهاني بهداشت كه پوشش همگاني سلامت است را محقق كنيم، نياز به جلب مشاركت ساير سازمان‌ها، نهادها و وزراتخانه‌ها و همچنين مردم داريم. وزارت بهداشت براي اينكه بتواند چنين اقدامي را انجام دهد، رويكرد اجتماعي شدن سلامت را بكار گرفت. 

  • عدالت در سلامت

او تاكيد كرد: هدف از اتخاذ چنين رويكردي، مشاركت ساختار‌مند مردم، همراهي، همكاري و مشاركت تمام سازمان‌ها و نهادهاي حاكميتي است تا بدين وسيله بتوان با محوريت عدالت در بخش دسترسي و تحقق منابع، عدالت در سلامت را در جامعه اجرا كنيم. به همين منظور در اواخر دولت دهم، معاونت اجتماعي در وزارت بهداشت ايجاد شد. اين معاونت در راستاي تحقق رويكرد اجتماعي شدن سلامت فعاليت مي‌كند. اين معاونت بخش‌هاي مختلفي دارد. يكي از اين بخش‌ها كه براي تحقق مشاركت مردم در سلامت ايجاد شد، اداره كل مولفه‌هاي سلامت است. هدف اصلي ما توسعه واقعي و حقيقي سلامت است. رويكرد ما رويكرد سلامت محوري است.

  • ايجاد خانه‌هاي سلامت محله

مديركل مولفه‌هاي سلامت وزارت بهداشت افزود: با توجه به توصيه‌ها و سياست‌هاي ابلاغي مقام معظم رهبري، بند 11 سياست‌هاي كلي سلامت وعلاوه برآن، توصيه‌هاي سازمان جهاني بهداشت جهاني، موضوع مشاركت ساختارمند مردم در حوزه سلامت را در دستور كار قرار داديم. به همين منظور، سيستمي را طراحي كرديم كه بتوانيم با محوريت محله و از طريق ايجاد خانه‌هاي سلامت محله، مشاركت مردم را در محلات نهادينه و فراهم كنيم.

  • ايجاد كانون‌هاي محلات؛ نقطه شروع

او افزود: كانون‌هاي محلات، نوعي از مشاركت مردم در حوزه سلامت است كه با هويت محلي تشكيل مي‌شود و به اعتقاد من، اولين نقطه شروع مشاركت‌هاي ساختارمند مردم در سلامت است. اين كانون‌ها، اهداف، وظايف و ماموريت‌هاي گوناگون دارند كه از جمله آن افزايش مشاركت مردم در ارتقاي سلامت، هدايت ظرفيت‌هاي مردم براي پاسخگويي به معضلات و مشكلات در محلات، ارتقاي سطح مهارت‌پذيري مردم براي پذيرش مسئوليت، مطالبه‌گري، آشنايي با حقوق شهروندي و ارتباط با ساير بخش‌ها و نهادهاي مسئول در محله است. اين كانون‌ها از طريق مجمع سلامت محله در جهت توسعه محله مشاركت مي‌كنند.

گلمكاني گفت: تلاش خواهيم كرد و اميدواريم با اتخاذ رويكرد سلامت محوري، سلامت را به معناي واقعي آن براي مردم در كل ايران محقق كنيم.

کد خبر 405150

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha