همشهری آنلاین: سیزدهمین همایش روابط عمومی الکترونیک با موضوع روابط عمومی شبکه‌ای ۲۲ اردیبهشت‌ با تجلیل از فریدون وردی‌نژاد، مشاور رسانه‌ای رییس دفتر رییس جمهور در هتل المپیک برگزار شد.

 فریدون وردی‌نژاد

در این مراسم محمد سلطانی‌فر، معاون امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، علی متقیان مدیرعامل خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، حمیدرضا ضیایی‌پرور مدیرکل دفتر مطالعات رسانه، غلامرضا کاظمی دینان رییس شورای سیاست‌گذاری همایش روابط عمومی، یونس شکرخواه استاد روزنامه‌نگاری و ارتباطات، پروفسور سعیدرضا عاملی استاد ارتباطات، حسن بشیر استاد ارتباطات، قاسم انصاری استاد مدیریت، شاهو صبار استاد ارتباطات، محمدتقی روغنی‌ها مدیرمسؤول موسسه مطبوعاتی ایران، پرویز اسماعیلی معاون ارتباطات و اطلاع‌رسانی دفتر رییس جمهور، سیدکاظم سجادی سفیر ایران در ارمنستان، محسن میرزایی مورخ و استاد پیشکسوت روزنامه‌نگاری، پروفسور بیان پژوهشگر ارتباطات، میرزابابا مطهرنیا رییس انجمن روابط عمومی ایران، مجتبی نظری معاون ارتباطات سایپا، امیرعباس تقی‌پور مدیر روابط عمومی تأمین اجتماعی و عضو شورای سیاستگذاری این همایش، ناصر رزاق‌منش مدیرکل روابط عمومی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای و جمعی از اصحاب رسانه، فعالان روابط عمومی و اساتید رسانه حضور داشتند.

  • از وردی‌نژاد مدیریت رسانه را بیاموزیم

در ابتدای مراسم یونس شکرخواه با اشاره به آشنایی خود با فریدون وردی‌نژاد اظهار کرد: اواخر دهه ۶۰ و اوایل دهه ۷۰ بود که اولین بار آقای وردی‌نژاد را در خبرگزاری ایرنا دیدم. برای مصاحبه‌ای پیش او رفته بودم اما ساعت‌ها با هم صحبت کردیم. نمی‌دانم کوتاهی از اوست یا از ما. امروز از او تجلیل می‌کنیم در حالی که آثار علمی او مدون نشده است. امروز که از الگاریتم‌ها حرف زدیم نشان از تجربیات افرادی دارد که با این رویه زندگی کردند. از آقای وردی‌نژاد باید مدیریت رسانه را بیاموزیم به دلیل اینکه مدیریت خوانده و در رسانه فعالیت داشته است. ایشان بر آموزش تأکید بسیار داشتند و به همین دلیل هم دانشگاه خبر توانست رشد کند و می‌دانستند که اگر حمایت آموزشی نباشد خبرگزاری هم وجود نخواهد داشت و خبرگزاری در این فضا نمی‌تواند نفس بکشد. او روزنامه ایران را ایجاد کرد و زمانی که احساس کرد در فضای بین‌المللی حضور ندارد الوفاق را منتشر کرد.

این استاد ارتباطات با اشاره به دو فاکتور مهمی که در مدیریت رسانه وجود دارد، اظهار کرد: در مدیریت رسانه مسئله‌یابی و دیدن افق‌های استراتژیک اهمیت دارد و به همین دلیل امروز نود و چهار شاخه و زیر رشته در دنیا برای مدیریت رسانه وجود دارد و فریدون وردی‌نژاد نیز این دو بال مسئله‌یابی و دیدن افق‌های استراتژیک را دارد. هر تحریریه‌ای مسئله خاص خود را دارد که پیدا کردن آن به همان سازمان واگذار شده است اما درباره افق‌های استراتژیک باید بدانیم که فاقد ابزار سنجش رشد هستیم و لذا دچار رکود در سازمان هستیم. ما هنوز نیروی متخصص به آن شکل که باید وجود داشته باشد، نداریم؛ ما درد خلا نیروی انسانی داریم که در تکنولوژی پیدا نمی‌شود و بنابراین جای افرادی مانند وردی‌نژاد بسیار خالی است.

  • وردی‌نژاد سیاست و ارتباطات را پیوند زد

پرویز اسماعیلی معاون ارتباطات و اطلاع‌رسانی دفتر ریاست جمهوری همدر ادامه مراسم گفت: ما امثال آقای وردی‌نژاد را از نظر شخصیت رسانه‌ای در فضای عمومی کشور کم داریم و افرادی که مدیریت اجرایی در حوزه کلان داشته باشند و همچنین در حوزه رسانه ساختاری را ایجاد کرده باشند، شاگردانی را تربیت و روشی پایه‌گذاری کرده باشند را کم داریم. آقای وردی‌نژاد سردمدار این رویه است و کارهای زیادی را برای کشور انجام داده است.

او ادامه داد: وردی‌نژاد به جهت کارهای سیاسی که انجام داده و می‌دهد می‌گویند که هم اصلاح‌طلب و هم اصولگرا است. به این دلیل این حرف را می‌زنند چون زمانی که پای ایران و ایرانی به میان می‌آید به این دو متعهد است و هیچ میلی به سلیقه‌های سیاسی دیگر ندارد. او در عرصه‌های مدیریت سیاسی هم نگرش ارتباطی داشته است. به این معنا که ایشان در دوره مدیریت خود همه نوع افرادی را به عنوان همکار در کنار خود داشته است. او به خوبی در کشور ما سیاست و ارتباطات را پیوند زد.

  • بزرگترین خدمت وردی‌نژاد تأسیس روزنامه ایران بود

محسن میرزایی، استاد پیشکسوت روزنامه‌نگاری و مورخ در ادامه مراسم با بیان خاطره‌ای در این راستا اظهار کرد:‌ می‌خواهم چند دقیقه‌ای را صحبت کنم تا در تاریخ مطبوعات ثبت شود. به عقیده من بزرگترین خدمت آقای وردی‌نژاد تأسیس روزنامه ایران بود. من بعد از ۱۴ سال که به ایران برگشتم و به دلیل تجربه روزنامه‌نگاری که داشتم آقای حسین الهامی که سردبیر روزنامه ایران بود با من تماس گرفت و خواست که در روزنامه‌ ایران که قرار بود تازه تأسیس شود همکاری کند. در ابتدا جواب من مثبت نبود اما فکر کردم و با ایشان تماس گرفتم و گفتم مگر ما در روزنامه اطلاعات با عوامل آن‌ها همفکر بودیم؛ بنابراین کار را شروع کردیم. در آن زمان بودجه‌ای نبود و یک ساختمان متروکه برای روزنامه ایران در نظر گرفته شده بود. رئیس جمهور آن زمان نیز گفته بودند که باید تبلیغات ما ایرانی، اسلامی و مدرن باشد. بنابراین ما این روزنامه را ایجاد کردیم و با تمام افرادی که در این حرفه حضور داشتند کار کردیم. فریدون وردی‌نژاد با فکر و بزرگ‌منشی که داشتند روزنامه ایران را شکل دادند و تمام تعصبات خود را کنار گذاشتند. ایشان حتی آقای منصور تاراجی را با اینکه فکر متفاوتی داشتند به عنوان همکار خواستند و حتی بارها پشتش ایستادند و نگذاشتند به ضرر مملکت کاری انجام دهد. بنابراین روزنامه ایران با وردی‌نژاد به یک روزنامه درجه یک تبدیل شد و این مساله آسان نبود به دلیل اینکه روزنامه‌های رقیب در اوج بودند. ایشان با مدیریت درست، راستی و صحت عمل روزنامه ایران را اداره کردند.

  • او جنگجوی عرصه رسانه‌هاست

محمد سلطانی‌فر، معاون امور مطبوعاتی با اشاره به شخصیت فریدون وردی‌نژاد بیان کرد: آشنایی ما به دوره جنگ برمی‌گردد. فریدون نقش موثری را در داستان مک فارلین داشت و در سال ۶۳ و ۶۴ یکی از نقش‌های کلیدی را در آن حوزه و تاریخ شفاهی آن دوره داشت. ایشان توانست در دوره مدیریتی خود در ایرنا نیز تحولاتی را به وجود بیاورد و ایرنا را وارد جایگاه خود کرد. ما از یک خبرگزاری دولتی انتظار داریم که سپر واقعی دولت باشد و آقای وردی‌نژاد نیز توانست سربلند و موفق از جنگ رسانه‌ای ایرنا با روزنامه‌های دیگر بیرون بیاید. او جنگجوی عرصه رسانه‌ها و شمشیر او برای آن دوران برنده بود که در آن تاریخ ماندگار شد. ایشان در دوران ریاست جمهوری محمد خاتمی هم سمت‌های مختلفی داشت و با پنج وزیر همکاری می‌کرد. او زمانی که سفیر شد توانست روابط خوبی را با چین پایه‌گذاری کند و رابطه‌ای که امروز وجود دارد به خاطر این مساله است. در کار خبر هم سعی می‌کرد که دیپلماسی عمومی را دنبال کند.

او ادامه داد: زمانی هم که دوره خانه‌نشینی را سپری کرد این دوران را به خوبی پشت سر گذاشت به دلیل اینکه درس خواند، فعالیت کرد، درس داد و اجازه نداد که دوره خانه‌نشینی بر او مسلط شود و امروز مشاور رسانه‌ای رییس دفتر رییس جمهور شده است و کارها و فعالیت‌های او بر کسی پوشیده نیست.

محمد تقی روغنی‌ها، مدیر موسسه مطبوعاتی ایران درباره آشنایی خود با فریدون وردی‌نژاد بیان کرد: من قبل از کار ایشان در ایرنا او را می‌شناختم و در کنار ایشان شاگردی کردم و بسیار یاد گرفتم. امروز در روزنامه‌ای که تأسیس کرده است حضور دارم و گسترش آن به دلیل تلاش‌های شبانه‌روزی ایشان بود. دانشکده خبر هم ثمره فعالیت‌های ایشان است و وردی‌نژاد یکی از برجسته‌ترین مدیرانی است که در دوره خدمت خود دیده‌ام.

به گزارش ایسنا، در ادامه این مراسم از فریدون وردی‌نژاد تقدیر شد و دکتر علی متقیان ـ مدیرعامل خبرگزاری دانشجویان ایران ـ به همراه تعدادی دیگر اهالی رسانه و روابط عمومی با اهدای لوح تقدیر از وی تقدیر کردند.

به گزارش ایسنا، در ادامه این مراسم از فریدون وردی‌نژاد تقدیر شد و دکتر علی متقیان ـ مدیرعامل خبرگزاری دانشجویان ایران ـ به همراه تعدادی دیگر اهالی رسانه و روابط عمومی با اهدای لوح تقدیر از وی تقدیر کردند.

  • در مسیر روابط عمومی و ارتباطات انسانی گام‌ برداریم

فریدون وردی‌نژاد در پایان مراسم با تشکر از جمع حاضر بیان کرد: توفیق بزرگی است که در جمع شما حضور دارم و خود را شایسته این تقدیر نمی‌دانم اما لطف دوستان شامل حال بنده بوده است و اگر از من بپرسند که بزرگترین سرمایه تو چیست، می‌گویم بزرگترین سرمایه من عزیزانی هستند که در یک کار تیمی و جمعی می‌توانیم قدم برداریم. من از تمامی اساتید و بزرگان تشکر می‌کنم و خاضعانه دست آن‌ها را به خاطر لطف و مرحمتشان می‌فشارم.

او با بیان اینکه «در مسیر روابط عمومی و ارتباطات انسانی گام‌هایی برداریم» اضافه کرد: روابط عمومی در یک دهه اخیر از بُعد حرفه‌ای و سخت‌افزاری توانسته قدم‌های بلندی را بردارد. زنان و مردان برجسته‌ای در این راستا تلاش کرده‌اند و باعث رشد سطح کشور ما در عرصه روابط الکترونیک شدند. ما امروز نیازمند تقویت و پرداختن به مهارت‌های انسانی و ارتباطی هستیم و این حرکت وابسته به قدرت افرادی است که در روابط عمومی فعالیت می‌کنند. البته باید بُعد نرم‌افزاری روابط عمومی را نیز تقویت کنیم. می‌خواهیم در آینده شاهد ژنرال‌های سایبری در عرصه روابط عمومی باشیم و همچنین بتوانیم روابط عمومی را به بخش‌های عمومی و سامانه‌ها بدهیم و گام‌های بلندی را در شفافیت این عرصه برداریم. ما نیازمند این هستیم که از هوش عاطفی بهتر استفاده کنیم تا بتوانیم یکدلی، اعتماد به نفس و ... را در بُعد اجتماعی و روابط عمومی تقویت کنیم. همچنین مدیریت جزیره‌ای را باید به مدیریت شبکه‌ای عبور دهیم تا رشد پیدا کند و با خودانگیختگی، پویایی تیمی را تقویت کنیم.

وردی‌نژاد در پایان خاطره‌ای را از زمانی که سفیر ایران در چین بود و از بهبود روابط دو کشور یادآور شد و گفت: در آن دوره تکیه بر شفافیت و مسؤولیت‌پذیری و پاسخگویی در قبال ابهاماتی که وجود داشت، همچنین ارتباط فردی با کسانی که تأثیرگذار بودند را پیش گرفتیم. رهبر چین و رییس جمهور آن کشور زمانی برای شکستن فضا به ایران آمدند. امیدواریم که اکنون نیز بتوانیم بر سرعت تحولات بیفزاییم.

کد خبر 405266

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha