همشهری آنلاین: سیزدهمین همایش روابط‌عمومی الکترونیک در محل هتل المپیک تهران برگزار شد.

سیزدهمین همایش روابط‌عمومی الکترونیک برگزار شد

سیزدهمین همایش روابط‌عمومی الکترونیک صبح روز ۲۲ ادریبهشت‌ماه، با حضور بیش از ۵۰۰ نفر از استادان، مدیران و کارشناسان روابط‌عمومی از سراسر کشور در محل هتل المپیک تهران برگزار شد.

به گزارش ستاد خبری کنفرانس روابط‌عمومی در ابتدای این همایش سیدغلامرضا کاظمی‌دینان، رییس شورای سیاست‌گذاری هفته روابط‌عمومی ضمن عرض خیر مقدم به تمامی حاضران ابراز امیدواری کرد مقالاتی که در این دوره از همایش ارایه می‌شوند بتواند علاوه بر بالا بردن سطح علمی جامعه ارتباطات و روابط‌عمومی کشور، نسبت به ارایه راهکارهای عملی در جهت توسعه این دانش موثر و مفید فایده قرار گیرد.

در ادامه این همایش پیام فیلیپ شپارد، دبیرکل انجمن بین‌المللی روابط‌عمومی (ایپرا) توسط سیدجعفر سبحانی، عضو شورای سیاست‌گذاری همایش قرائت شد. در متن این پیام آمده است: به عنوان دبیرکل انجمن بین‌المللی روابط‌عمومی، به ایران برای برگزاری سیزدهمین همایش روابط‌عمومی الکترونیک که محورهای جذابی از شبکه و رسانه‌های اجتماعی دارد، تبریک می‌گویم.
روابط‌عمومی، ایفاگر نقشی کلیدی در کلیه جنبه‌های ارتباطات فردی، میان فردی، اجتماعی و سازمانی است. روابط‌عمومیِ امروز، حرفه‌ای ارزشمند و قابل احترام است.

هر همایش روابط‌عمومی که در سال جاری برگزار می‌شود لازم است متوجه چالش مهمی که همه ما در روابط‌عمومی با آن رویارو هستیم، باشد: چالش «اخبار جعلی» و مفهوم بسیار ناخوشایند «حقایق جایگزین».

حقیقت و روابط‌عمومی، در هم تنیده‌اند. منشور انجمن بین‌المللی روابط‌عمومی هنگامی که به «جریان آزاد اطلاعات» و «نیاز به درستی» می‌پردازد، درباره این موضوع هیچ ابهامی را برجا نگذاشته است. ما در ایپرا، عمیقاً به این موضوع که «درستی و حقیقت، در دی ان ای ما قرار دارند»، باور داشته و برای آن اهمیت فراوان قائلیم. ما، نمی‌توانیم در حمایت از علم و آگاهی، حقیقت، و مطبوعات مستقل، صدایی رسا نداشته باشیم. شبکه‌ها و رسانه‌های اجتماعی هر چه باشند، هرگز خانه‌ی حقایق جایگزین نیستند.
آرزوی ما این است که همه شرکت‌کنندگان در این رویداد مهم، از مجموعه مباحث عالی، فاخر و دشوار آن بهره‌مند شوند.

  • قرائت پیام پروفسور یحیی کمالی‌پور

بخش بعدی این همایش با قرائت پیام پروفسور یحیی کمالی‌پور، استاد ارتباطات و پایه گذار و رئیس انجمن ارتباطات جهانی‌ همراه بود.
متن این پیام که توسط دکتز مجتبی نظری برای حاضران در سالن قرائت شد به شرح زیر است؛

با سلامی‌ گرم و درودی بیکران، برگزاری سیزدهمین همایش روابط‌عمومی‌ الکترونیک را تبریک می‌گویم و امیدوارم که این همایش نیز مانند همایش‌های قبلی‌ پربار، مفید و تاثیرگذار باشد.
در دهه‌های گذشته، همایش‌های گوناگونی در تهران و سایر استان‌های کشور برگزار شده که منتهی‌ به

(۱) ارائه مقالات متعدد از دیدگاه‌های مختلف،
(۲) گفت‌وگو و همفکری متخصصان،
(۳) چاپ و نشر کتاب و مجله،
(۴) استفاده روزافزون از شبکه‌های اجتماعی برای بالا بردن سطح آگاهی‌ و
(۵) برگزاری نشست‌های تخصصی شده

که همه این فعالیت‌ها بسیار سودمند و شایسته تقدیرهستند. بدون شک سطح دانایی‌ و آگاهی‌ اصحاب دانشگاهی، رسانه‌ای، ارتباطاتی، و دست‌اندرکاران روابط‌عمومی در ایران و جهان‌ بالا رفته و جنبه نظری این امر، رشد چشمگیری داشته است. اما‌ می‌خواهم از این فرصت استفاده کنم و از دیدگاه کاربردی و تاثیرگذاری فعالیت‌های دستکم دو دهه پیش، سوال‌های زیررا مطرح کنم:

  • آیا رابطه شرکت‌ها و دستگاه‌های خصوصی با مردم بهترشده؟
  • آیا رابطه نهاد‌های آموزشی، به خصوص دانشگاه‌ها، با روابط‌عمومی‌‌ها و رسانه‌ها بهتر شده؟
  • آیا رابطه نهاد‌های دولتی با مردم بهتر شده؟
  • آیا نقش نهادهای روابط‌عمومی در ارتباط با وضعیت بحرانی محیط زیست افزایش یافته؟
  • آیا آموزش ارتباطات بین فردی، خانوادگی و اجتماعی در مدارس و دانشگاه‌ها افزایش یافته؟
  • آیا نقش روابط‌عمومی‌ها و نهادهادهای مرتبط در آموزش تعامل میان مسئولان دولتی، نظامی، و پلیس با مردم افزایش یافته و آیا برخودهای مسئولان و پلیس با مردم بهتر شده؟
  • آیا سطح اعتماد مردم به روابط‌عمومی‌ها و دیگر نهادها، اعم از خصوصی و دولتی بالا رفته؟
  • آیا نقش روابط‌عمومی‌ها در ترویج فرهنگ استفاده بهینه از منابع طبیعی افزایش یافته؟
  • آیا فرهنگ تعامل و احترام به افکار و عقاید دیگراندیشان ارتقا یافته؟
  • آیا سطح نقدپذیری و گفتگوهای سازنده تقویت شده؟
  • آیا احترام به فرقه‌ها، ادیان، زبان‌ها، و حقوق انسانی‌ پناهندگان بهتر شده؟
  • آیا برخورد با حیوانات و حفاظت از محیط زیست‌ آنها بهتر شده؟
  • آیا وضعیت ترافیک، فرهنگ رانندگی‌ و آلودگی‌ هوا بهتر شده؟
  • و بالاخره، چند تحقیق علمی در رابطه با موارد بالا انجام شده که نشان‌دهنده تاثیرگذاری سال‌ها تلاش مداوم روابط‌عمومی‌‌ها باشد؟

نهایتا آنچه مهم است دستاورد‌ها و نتایج عملی همایش¬ها‌ است که بر اساس نیازهای مردم منجربه بهبود ضعف‌های ارتباطی‌ و فرهنگی کشور شود. روابط‌عمومی‌‌ها باید شاهرگ‌های ارتباطاتی درون سازمانی و برونسازمانی را تقویت کرده و در راه فرهنگ‌سازی و ارتقاء اعتماد، احترام، همکاری، همفکری، و همیاری نهاد‌ها کوشا باشند.
به همه شما عزیزان تبریک گفته و برایتان آرزوی توفیق، خدمتگزاری و پیروزی دارم.

  • آغاز بخش علمی همایش

بخش علمی سیزدهمین همایش روابط‌عمومی با ارایه نخستین مقاله با عنوان روابط عمومی شبکه‌ای، اتصال گرایی و افزایش سرمایه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی توسط دکتر سعیدرضا عاملی، استاد گروه ارتباطات و مطالعات آمریکا - دانشگاه تهران آغاز به‌کار کرد.

ایشان در بخشی از این مقاله ضمن ارایه تعریف جامع از روابط‌عمومی شبکه‌ای ادامه داد: در روابط‌عمومی شبکه‌ای، هر یک از مخاطبان روابط‌عمومی اعم از اعضا سازمان، سهامداران و مشتریان به عنوان یک گره محسوب می‌شوند. تشکیل خوشه‌ها می‌تواند مبنای مختلفی داشته باشد. برای مثال ممکن است خوشه‌ها بر اساس صاحبان منافع شکل بگیرد؛ برای مثال خوشه سهامداران، خوشه مشتریان و خوشه اعضا سازمانی که چنین خوشه‌بندی گره‌ها عموماً ثابت است. در عین حال عموماً خوشه‌بندی‌های پویایی نیز بر اساس خدمات، اخبار، محتوا و غیره شکل می‌گیرد و برای مثال خوشه‌هایی حول محور یک خدمت خاص سازمانی به‌وجود می‌آید که میزان تراکم این گره‌ها و تعامل آنها می‌تواند منبع سرمایه اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی برای روابط‌عمومی‌ها باشد. در چنین فضایی، روابط‌عمومی‌ها می‌توانند گره‌های اصلی این شبکه‌ها را تشخیص دهند، موضوعات و محورهایی که خوشه‌های متراکم حول آن شکل گرفته را شناسایی کنند، تراکنش‌ها و تعاملات را رصد نمایند و از خروجی تحلیل چنین داده‌هایی در جهت بهره‌وری و پیشرفت سازمانی بهره‌ گیرند.
روابط‌عمومی شبکه‌ای، روابط‌عمومی است که سطح ارتباطی سازمان را از «شاخص‌های کف» به «شاخص‌های سقف» پیش می‌برد. شاخص‌های کف ارتباطی، به حداقل سطح ارتباطی در میان گره‌ها اشاره دارد که عموماً سلسله مراتبی و یک‌سویه و از بالا به پائین است و شاخص‌های سقف نیز «ایده‌آل مواجهه تعاملی، مشارکتی و حتی نمایندگی» است. درواقع در روابط‌عمومی شبکه‌ای، هر گره یک کنش‌گر فعال است که در مسیر گفتگو و تعامل همراه با بازخورد قرار می‌گیرد و در عالی‌ترین سطح خود را نماینده سازمان می‌داند و نمایندگی اشاره به بازخورد قوی ناشی از ارتباطات شبکه‌ای دارد که نه تنها در فرد ارتباط‌گیر رضایت ایجاد می‌کند، بلکه این فرد رضایت خود را به دیگران منتقل می‌کند و به نوعی حس نمایندگی از طرف سازمان و تولیدات و خدمات سازمان در او ایجاد می‌شود.

دومین مقاله این همایش با عنوان «نقش روانشناختى شبکه‌هاى اجتماعى در آفرینش اتصال‌ها و ارتباط‌هاى چندجانبه» توسط دکتر سیدمحسن فاطمی، فوق دکتراى روانشناسى از دانشگاه هاروارد ارایه گردید.

ایشان در این مقاله ضمن تبیین و تحلیل این تعاملات در فضاى مجازى و نقش روانشناختى آنها، گفت: مطالعات اخیر روانشناسى رسانه نشان مى‌دهد که وابستگى ارتباط و تعامل‌هاى چندگانه آشکار، مکتوم و بالقوه هر ارتباط با سایر ارتباط‌ها درون مایه‌هاى جدیدى را تعریف می‌کند که هم در سطح خرد و هم در سطح کلان از آثار ویژه‌اى برخوردار است، ادامه داد: براى مثال چاقى دوست دوست شما می‌تواند در چاق شدن شما مؤثر باشد.
این پیوستگى و اتصال در دنیاى مجازى نیز با ابعاد خاصى ظاهر می‌شود و سطوح مختلفى از آفرینش معنا را با ابعاد روانشناختى مختلفى ایجاد می‌کند.
شبکه‌هاى اجتماعى موجود در فضاى مجازى از دو ویژگى خاص برخوردار است که آثار خاص خود را تولید می‌کنند که یکى از آنها اتصال بین اعضاء مرتبط با آن شبکه است. این اتصال پیوندهاى خاصى را ایجاد می‌کند که می‌توانند موقت، دائمى، شخصى یا گمنام باشند. ایجاد یا به تصویر کشاندن یک شبکه یا به تصویر کشاندن آن بستگى به تعریف ما از پیوندهاى مورد علاقه دارد.
عامل دوم سرایت موجود در پیوندها مى‌باشد. جریان سرایت پیوندهاى خاص در فضاى مجازى و شبکه‌هاى اجتماعى از قواعد خاص خود تبعیت می‌کند. میکروب‌ها در مقابل سیستم امنیتى بالا و مصونیت قوى امکان سرایت و جارى شدن را از دست می‌دهند.

تبیین قواعد مربوط به ساختار و عملکرد شبکه‌هاى اجتماعى در دو حوزه اتصال و سرایت می‌تواند به تشخیص درون مایه‌هاى روانشناختى حاکم بر فضاى اجتماعى کمک کند و در عین حال به آشکارسازى این موضوع منجر شود که چگونه در سایه پیوندهاى مرتبط با شبکه‌هاى اجتماعى کل، بزرگتر از حاصل جمع اجزایش می‌باشد.
دکتر محمد سلطانی‌فر، رئیس کمیته عملی سیزدهمین همایش روابط‌عمومی به عنوان سومین سخنران به ارایه مقاله‌ای با عنوان «نظرسنجی در فضای وب» پرداختند.
ایشان در بخشی از این ارایه با بیان اینکه یکی از مهمترین و پرغدغه‌ترین نیازهای رسانه‌ها و بالطبع آن روابط‌عمومی‌ها، شناخت مخاطبان و نزدیک شدن به افکار آن‌ها بوده و هست، ادامه داد: در طول سال‌های گذشته شیوه‌های سنتی افکارشناسی، مخاطب‌سنجی و نظرسنجی یکی از سنتی‌ترین و درحقیقت کم واقعیت‌ترین روش‌های موجود بوده، چرا که نیاز و ثمره افکارسنجی، نزدیک شدن به واقعیت و سپس شیوه‌های تاثیرگذاری برافکار عمومی است.

روش‌های سنتی نه تنها نمی‌توانست این نظرات را به خوبی شناسایی کند، بلکه قادر نبود میزان نزدیکی و نتایج آن‌ها را با واقعیت سنجش کند و طبیعی بود که شیوه‌های تاثیرگذاری روی افکار مردم و نقطه نظرات مردم نیز کم اثر و گاهی با تاثیرات منفی همرا بود، آنچه که در انتخابات ۹۶ در ایران رخ داد نتیجه همان عدم شناخت و برداشتن شیوه‌های مناسب تاثیرگذاری بود.
فضای وب از یک طرف می‌تواند با استفاده از تکنولوژی‌ها، appها والگوریتم‌های متفاوت و از طرف دیگر با استفاده از خصوصیات این تکنولوژی‌ها نظیر شخصی شدن، تفرد، لحظه‌ای بودن، بی‌مکانی و بی‌زمانی و بی واسطه‌گی، شناخت نزدیک‌تری را به رسانه‌ها و روابط‌عمومی‌ها از رفتار و افکارعمومی مردم به کاربران بدهد.

  • برگزاری مراسم تجلیل

برگزاری مراسم تجلیل از استاندار حامی توسعه روابط‌عمومی الکترونیک و حامیان سیزدهمین همایش روابط‌عمومی الکترونیک بخش بعدی این همایش بود.
در این مراسم از دکتر فریدون همتی، استاندار هرمزگان به دلیل حمایت از روابط‌عمومی و تلاش در جهت توسعه هرچه بیشتر آن در این استان، به عنوان استاندار حامی روابط‌عمومی تجلیل به عمل آمده.

  • تجلیل از حامیان رسانه‌ای این همایش بخش دیگر این مراسم بود.

دکتر شاهو صبار، دکترای رسانه‌های جمعی با گرایش رسانه‌های دیجیتال در این همایش به ارایه مقاله «روابط‌عمومی هوشمند در عصر روابط دیجیتال؛ رویکرد شبکه‌ای به روابط‌عمومی دیجیتال، از راه شناخت رفتار شبکه‌ای گره‌های انسانی» پرداخت.
وی با اشاره به اینکه در این مقاله خواهد کوشید با بحث نظری و همچنین با ارایه‌ی نتایج دو پژوهش، راهکارهایی ارایه دهد که از آن طریق روابط‌عمومی‌ها بتوانند با استفاده از ظرفیت‌های جامعه‌ی شبکه‌ای و شبکه‌های دیجیتال به بررسی، درک و اثرگذاری بر رفتار شبکه‌ای اعضای شبکه و در نتیجه اثرگذاری بر فهم و یا تغییر خروجی شبکه‌ها بپردازند، ادامه داد: این پژوهش‌ها نشان می‌دهند که از یک سو، با دقت در رفتار شبکه‌ای گره‌های شبکه نسبت به مطالب مختلف، می‌توان به الگوهای معنی‌داری در رفتارهای شبکه‌ای گره‌ها دست پیدا کرد. شناخت این الگوها می‌تواند به ما کمک کند که با طراحی هوشمند پیام‌ها شانس گرفتن نتایج مطلوب خود را در طی نشر و بازنشر در شبکه‌ی اجتماعی بالا ببریم.

هدف روابط‌عمومی، مدیریت داده‌ها، اطلاعات، برداشت‌ها، دیدگاه‌ها و رفتارها نسبت به یک نهاد و یا محصولات و خدمات آن است. روابط‌عمومی دیجیتال آن نسخه از روابط‌عمومی است که هم در بستر عصر دیجیتال به فعالیت می‌پردازد و هم تلاش می‌کند که از ظرفیت‌های این فضا در جهت منافع مجموعه‌ی متبوع خود بهره بگیرد. در عصر دیجیتال و رسانه‌های شبکه‌ای، ساختار و منطق ارتباطات و جریان اطلاعات به قدری تغییر یافته که به نظر نمی‌آید روابط‌عمومی سنتی، چه در زمینه‌ی درک دیدگاه‌ها و رویکردها نسبت به نهاد متبوعش و چه در زمینه‌ی اثرگذاری بر آن، شانس زیادی برای کنشگری مؤثر داشته باشد.
از جمله مهمترین تغییرات ساختاری در گردش اطلاعات در عصر دیجیتال تغییر نقش افراد از «مخاطب» به «کنشگر» است. یک نهاد و روابط‌عمومی آن، هر قدر هم در گسترده کردن مخاطبان اولیه‌ی پیام خود توانمند ظاهر شوند، در نهایت نیازمند آن هستند که بر روی «بازنشر» خبر از سوی مخاطبان شبکه‌ی اطلاعات دیجیتال حساب کنند. از بین دو نهاد که هر دو به طور مؤثر یک میلیون نفر مخاطب را از طریق رسانه‌های جمعی، تبلیغات محیطی، برگزاری کمپین یا روش‌های دیگر هدف قرار داده‌اند، نهادی موفق‌تر است که تعداد بیشتری از این مخاطبان را ترغیب به بازنشر خبر مثبت در مورد آن نهاد کرده باشد.

با توجه به این که در یک شبکه‌ی اطلاعات، اطلاعات بازنشر شده درصد بالایی از کل اطلاعات منتشر شده را به خود اختصاص می‌دهد، غافل ماندن از بازنشر اطلاعات یا ناتوانی از اثرگذاری بر آن می‌تواند منجر به شکست هر روابط‌عمومی‌ای شود. حال اگر بخواهیم به مطالعه‌ی کوچکترین واحدی که کمیت و کیفت بازنشر اطلاعات را تعیین می‌کند بپردازیم، لازم است به مطالعه‌ی رفتار هر یک از گره‌های انسانی شبکه بپردازیم. این رفتارها که در مجموع خروجی شبکه را تعیین می‌کنند، رفتار شبکه‌ای نامیده شده‌اند.
از سوی دیگر، این پژوهش‌ها نشان می‌دهند که وجود برخی تم‌های معنایی، احتمال باورپذیری و علاقه به بازنشر را نسبت به مطالبی که دریافت می‌کنند به طور قابل توجهی بالا می‌برد.
«پیش‌ران‌ها در ارتباطات موثر» عنوان پنجمین مقاله این همایش بود که توسط دکتر قاسم انصاری‌رنانی، دکترای مدیریت رفتار سازمانی ارایه شد.

ایشان در مقاله خود با طرح این سوال که آیا لازم است فقط از ارتباطات کلامی شامل زبان گفتاری و نوشتاری استفاده کرد و یا سایر زبان‌های غیر کلامی، عملی و ترکیبی را نیز باید در نظر داشت تا در پایان به نتیجه‌ای مناسب دست پیدا کنیم، ادامه داد: ایجاد فضای مناسب و پیش زمینه‌های لازم قبل از برقراری ارتباط، از لوازم و افزارهای ضروری برقراری یک ارتباط موثر است.
بسیاری از ارتباطات به دلیل نبود زمینه‌چینی‌های قبلی، معمولا از اثربخشی لازم برخوردار نبوده و طبیعتاً ما را به اهداف برقراری ارتباط موثر به‌ویژه در روابط‌عمومی رهنمون نمی‌کند.

از جمله‌ی این پیش‌ران‌ها، شناخت، انتخاب و آماده‌سازی فضای مناسب برای برقراری ارتباطات است که بدون این شناخت و آماده‌سازی آن، مشخص نیست که برقراری ارتباط در چه فضایی است، آیا فضا دوستانه است، دوگانه است یا خصمانه و یا....
در این رابطه با شناخت فضا و یا انتخاب مناسب آن می‌توانیم، پیش‌ران‌های مناسب دیگر را انتخاب کنیم.
با شناخت فضای ارتباطی، باید مناسب‌ترین ترکیب بیان اثربخش را از جمله بیان علمی، ارزشی، قانونی و یا... را برگزینم که بتوانیم به نتیجه بهتر و مناسب‌تری در برقراری ارتباط دست یابیم.
در این جا پیش‌ران سومی را باید انتخاب کنیم که آن زبان یا ترکیب زبان‌های مناسب برای اثر گذاشتن بر فضای ارتباطی و رسیدن به اهداف برقراری ارتباط است.

ششمین مقاله این همایش با عنوان «شما با کدام طرف هستید؟ روابط‌عمومی و تعاملات با شبکه‌های اجتماعی» توسط روح‌الله هنرور، فارغ‌التحصیل دکترای سیستم‌های اطلاعاتی از مدرسه اقتصاد و علوم سیاسی لندن ارایه شد.
وی در ارایه با اشاره به اینکه نزدیک به نیم قرن از زمانی که آلبرت هیرشمن، اقتصاددان سرشناس آمریکایی، در اثر کلاسیک خود دو پاسخ به بروز افت یا فساد در یک سازمان یعنی خروج و اعتراض را از هم تفکیک و با هم مقایسه نمود می‌گذرد، ادامه داد: در تحلیل او، خروج به معنای جدا شدن از سازمان ممکن است به شکل استعفا توسط اعضای سازمان و یا توقف استفاده از کالا و خدمات ارائه شده توسط مشتریان باشد، در حالی که اعتراض اغلب از طریق انعکاس کوتاهی‌ها و پیشنهاد بهبود صورت می‌پذیرد. هر چه وفاداری عضو یا مشتری به سازمان بیشتر باشد، احتمال خروج کمتر است گرچه ممکن است وفاداری زیاد منجر به نادیده گرفتن زوال و فساد بوجود آمده نیز بشود. اما اگر به معترضان توجه شود و دغدغه‌های آنها مدنظر قرار گیرد، وفاداری آنها بیشتر شده و احتمال خروجشان کمتر است.

از سوی دیگر، به صورت سنتی، کارکرد واحدهای روابط‌عمومی پیشبرد اهداف و مقاصد سازمان‌ها از طریق کنترل و جهت‌دهی به افکارعمومی و روابط با ذی‌نفعان بوده است. در این مسیر، اغلب واحدهای روابط‌عمومی تلاش می‌کنند تصویری مثبت از سازمان ارائه دهند و گهگاه حتی از اشتباهات سازمان‌ها دفاع و یا آنها را توجیه نمایند. این مساله موجب شده است که تعاملات واحدهای روابط‌عمومی با اجتماع پیرامون حالتی یکطرفه و ابزاری داشته باشد که تنها هدفش استفاده از منابع و کانالهای موجود برای حفظ تصویر سازمان باشد.

در این مقاله با تکیه بر چارچوب نظری هیرشمن می‌کوشیم نشان دهیم که در عصر رسانه‌های اجتماعی چنین رویکردی نه کارآمد و نه قابل اتکاست. ماهیت دایم، فراگیر و به هم پیوسته شبکه‌های اجتماعی منجر می‌شود که ارتباطی دایم و سیال بین سازمان‌ها و اعضا یا مشتریان آنها وجود داشته باشد که خروج از آن ممکن نیست و انعکاس کوتاهی‌ها از طریق آن بسیار آسان است. به همین نسبت واحدهای روابط‌عمومی نمی‌توانند از این شبکه‌ها جدا و خارج شوند بدون این که مجرایی ارزشمند برای برقراری ارتباط را از دست بدهند. در اینجا یک تصمیم پیش روی واحدهای سازمانی خواهد بود: آیا بر رویکرد یکطرفه پای فشارند و تنها بکوشند مقاصد و دیدگاه‌های سازمان را به بهترین نحو انتقال دهند یا خود را بخشی از شبکه اجتماعی بیرونی بپندارند و به عنوان اعضای وفادار سازمان با انعکاس اعتراضات و دغدغه‌ها در درون سازمان، به بهبود و تعالی سازمان کمک نمایند. مقاله را با برشمردن فوایدی که رویکرد دوم برای اصلاح سازمان‌ها از طریق ظرفیت‌های رسانه‌های اجتماعی خواهد داشت به پایان می بریم.
جواد افتاده با ارایه مقاله «ابزارها و رویکردهای روابط‌عمومی نوین» سخنران بعدی این همایش بود.

وی در ارایه مقاله خود گفت: روابط‌عمومی به عنوان یکی از اصلی‌ترین بخش‌های ارتباطات یکپارچه بازاریابی به‌شمار می‌رود. بخشی که وظیفه تولید و ارسال پیام یک کسب‌وکار یا یک سازمان به مخاطبان یا مشتریان را از طریق رسانه‌ها یا سوم‌شخص‌ها برعهده دارد. وظیفه‌ای که مهمترین بخش برای ایجاد و توسعه هویت و تصویر برند به‌شمار می‌رود. واحد روابط‌عمومی در کسب‌وکارهای امروزی جدای از واحد بازاریابی نیست و مرز میان این دو هر روز کمتر و کم‌رنگ‌تر می‌شود زیرا مخاطب یا مشتری مرزی برای نماینده سازمان به‌خصوص در رسانه‌های آنلاین قائل نیست. به عبارتی بازاریابی و روابط‌عمومی با یکدیگر همگرا شده است.
روابط‌عمومی دیجیتال شاید مهمترین بخش روابط‌عمومی‌ها باشد اما همه آن نیست. این نباید فراموش شود که روابط‌عمومی آنلاین در کنار روابط‌عمومی آفلاین کامل می‌شود و نمی‌بایستی فعالیت‌های روابط‌عمومی را مختص و منوط به برنامه‌های آنلاین کرد، بلکه می‌باید مبتنی بر محتوا و ساختار آن رسانه و فعالیت‌های روابط‌عمومی مشخص و تدوین شود.

سوال اصلی که وجود دارد این است که روابط‌عمومی‌ها چطور می‌خواهند اهداف سازمان را به‌وسیله برنامه‌ها و فعالیت‌های خودشان محقق سازند و از چه ابزارها و رویکردهایی در این مسیر استفاده خواهند کرد؟
در این مقال سعی می‌شود، ابزارها و رویکردهای اصلی روابط‌عمومی آنلاین و آفلاین در کنار یکدیگر معرفی شود و بر استراتژی، اهداف، پیام، برنامه رسانه‌‌ها، شاخص‌ها و ارزیابی روابط‌عمومی تمرکز شود. از جمله ابزارهای روابط‌عمومی نوین می‌توان به رسانه‌های اجتماعی، نشست‌های خبری، اطلاعیه‌های خبری، ایمیل مارکتینگ، بازاریابی موبایل، اینفلوئنسر مارکتینگ، بازاریابی ویروسی، نقاط تماس، سئو، داستان‌سرایی، بازاریابی محتوا و کمپین‌های روابط‌عمومی اشاره کرد.
«نقش روابط‌عمومی شبکه‌ای در اصلاح الگوی مصرف و سبک زندگی جهت تحقق شعار حمایت از کالای ایرانی» عنوان مقاله مشترکی بود که توسط مجید پورخیاط در سیزدهمین همایش روابط‌عمومی الکترونیک ارایه شد.
وی در ابتدای این مقاله ضمن بیان این که موضوع حمایت از کالای ایرانی به موضوع مهم اصلاح الگوی مصرف و سبک زندگی بر می‌گردد، ادامه داد: در این ارتباط روابط‌عمومی‌ها می‌توانند از بستر فنـاوری‌هـای نـوین ارتبـاطی و اطلاعـاتی موجب ارتقاء سطح کیفی و کمی اصلاح الگوی مصرف و سبک زندگی شهروندان شوند. تأکید بر فن آوری اطلاعات، ابزاری بـرای رفـع نیازهای مخاطبان و ارائه خدمات با کیفیت برتر است. لذا فن‌آوری اطلاعات به عنوان ابزار مدیریتی روابـط‌عمـومی‌، مـی‌توانـد مفیـد واقع شود، از این رو روابط‌عمومی الکترونیک می‌تواند روش خوبی را در اختیار مدیران سازمان، شرکتها و مؤسسات قرار دهد تا با مخاطبان و تشکیلات خود ارتباطی دو سویه و گسترده برقرار کند و به سرعت از نظرات آنهـا مطلـع شـوند.
«روابط‌عمومی و شبکه‌های اجتماعی؛ ویژگی‌های روابط‌عمومی شبکه‌ای» عنوان نهمین مقاله‌ای بود که توسط محسن حاج‌محمدی و مهدی اسماعیلی در سیزدهمین همایش روابط‌عمومی ارایه شد.
محسن حاج‌محمدی در بخشی از ارایه با اشاره به اینکه شبکه‌های اجتماعی، نسل جدیدی از پایگاه‌هایی هستند که این روزها در کانون توجه کاربران شبکه‌های جهانی اینترنت قرار گرفته‌اند، ادامه داد: اینگونه پایگاه‌ها، بر مبنای تشکیلات آنلاین فعالیت می‌کنند و هر کدام، دسته‌ای از کاربران اینترنتی با ویژگی‌های خاص را گرد هم می‌آورند.
شبکه‌های اجتماعی را گونه‌ای از رسانه‌های اجتماعی می‌دانند که امکان دستیابی به شکل جدیدی از برقراری ارتباط و به اشتراک‌گذاری محتوا در اینترنت را فراهم آورده‌اند.
در واقع با گسترش شبکه‌های ارتباطی، مفهوم قلمروی جغرافیایی و حاکمیت دولت‌ها بر مرزهای فیزیکی خود، رنگ باخته و در شبکه جهانی، اجتماعات مجازی تشکیل شده و افراد بدون ملاقات با یکدیگر، تشکیل جامعه مجازی می‌دهند.
روند تغییرات اساسی در عصر مجازی و عوامل گرایش به فضای مجازی، باعث ایجاد تحولات شگرف، در ارتباطات نوین جهانی شده است، به نحوی که ابتدای شروع کار با اینترنت و پیدایش وب، با دوران کنونی و چشم‌انداز آینده و نگاه کارشناسانه به نیازهای آینده و امکانات قابل دسترس توسط بشر در حوزه وب در طی چند سال آتی، قابل مقایسه نمی‌باشد و کارکردهای نسل‌های مختلف وب را از یکدیگر، کاملاً متمایز ساخته است و موجب شده بشر در حوزه ارتباطات در دهکده جهانی، بیشتر امیدوار شده و آینده‌ای روشن را پیش‌بینی کرده و قابل دسترس بداند.

مریم سلیمی، دکترای علوم ارتباطات اجتماعی، پژوهشگر ارتباطی و تصویری و مدرس دیتاژورنالیسم و اینفوگرافیک به عنوان آخرین سخنران به ارایه مقاله «ضرورت سواد داده‌ای و بصری در روابط‌عمومی شبکه‌ای جدید» پرداخت.
وی در این مقاله ضمن اشاره به سوادهای مورد نیاز در روابط‌عمومی شبکه‌ای جدید، به بحث در خصوص سوادهای داده‌ای و بصری و ضرورت‌ها و الزامات آن در این نوع روابط‌عمومی پردخت و گفت" درعصری که گاه از آن به حاکمیت الگوریتم‌ها و داده‌ها به‌ویژه داده‌های بزرگ یاد می‌شود، بهره‌مندی از سوادهای مختلف به خصوص سواد داده‌ای از اهمیت شایانی برخوردار است.
ورود روابط‌عمومی‌ها به دوران شبکه‌ای جدید، بیش از هر زمان بهره‌مندی از سواد داده‌ای و افزایش توان آنها در تحلیل و پردازش داده‌ها و نیز امکان داده‌ای سازی فعالیت‌ها و عملکردها را طلب می‌کند. همچنین بهره‌مندی از زبان داده‌ای به یاری بصری‌سازی آن در راستای اطلاع‌رسانی، آگاهی بخشی و...، برخورداری از سواد بصری را نیز ضرورت می‌بخشد.
از آنجا که «دو عنصر محتوا و ارتباطات، مصالح اصلی روابط‌عمومی شبکه‌ای جدید را به خود اختصاص می‌دهند» بدون شناخت این عناصر منطبق بر ویژگی‌های فضای دوم از جریان دو فضایی شدن ارتباطات روابط‌عمومی و اصول و قواعد حاکم بر آنها و نیز عدم درک بنیان‌های معماری روابط‌عمومی شبکه‌ای و نقش و ویژگی‌های الگوریتم‌ها و مزایای و معایب آنها، موفقیت در این فضا و همچنین تحقق ارتباطات موثر و پایدار در آن ناممکن خواهد بود.

آخرین بخش علمی سیزدهمین همایش روابط‌عمومی الکترونیک به برگزاری پنل تخصصی با موضوع «برندسازی از طریق رسانه‌های اجتماعی» اختصاص داشت.
در این پنل که به دلیل شکل متفاوت در نحوه برگزاری و مدیریت دکتر حمید ضیایی‌پرور، مورد استقبال حاضران قرار گرفت، هشت نفر از فعالان شبکه‌های اجتماعی در بخش‌های مختلف به ارایه تجربیات و دیدگاه‌های خود در خصوص کاربردها و کارکردهای متفاوت این شبکه‌ها پرداختند.

مهدی کارگر، احسان پوری، جواد افتاده، سینا تفنگچی، محمد منتجب‌نیا و محمود حق‌وردی به صورت حضوری و محمد جواد شکوری‌مقدم و نوید رجایی‌پور به‌صورت ویدیویی در این پنل حضور بهم رساندند.

برگزاری مراسم تجلیل از ۳۰سال فعالیت علمی و عملی دکتر فریدون وردی‌نژاد در حوزه‌های ارتباطات، رسانه و روابط‌عمومی
پیان بخش سیزدهمین همایش روابط‌عمومی الکترونیک برگزاری مراسم تجلیل از ۳۰سال فعالیت علمی و عملی دکتر فریدون وردی‌نژاد در حوزه‌های ارتباطات، رسانه و روابط‌عمومی بود.

در ابتدای این مراسم که با استقبال گسترده پیشکسوتان، مدیران، استادان و کارشناسان بخش‌های مختلف و مرتبط با رسانه همراه بود، دکتر یونس شکرخواه به ایراد سخنرانی پرداخت.

ایشان در این مراسم از وردی نژاد به عنوان مرد حوزه مدیریت رسانه یاد کرد و گفت: در دورانی که نیاز به فضای آموزش برای رسانه‌ها دیده می‌شد که او نیز به آن اعتقاد بسیار داشتند و بر همین اساس دانشکده خبر با وردی‌نژاد متولد شد.
وی افزود: اگر رسانه حمایت آموزشی نداشته باشد و در فضای آموزش نفس نکشد، عقیم می‌ماند.

شکرخواه با بیان اینکه وردی‌نژاد از یک جمع کوچک توانست دانشگاهی را ایجاد کند، تاکید کرد: مدیریت رسانه دو شاخصه مهم مساله‌یابی و دیدن فضای استراتژیک را دارد و به همین دلیل امروز ۹۴ شاخه و زیر رشته در دنیا برای مدیریت رسانه وجود دارد.
وی با بیان اینکه از همه اطلاعات عملیاتی محروم هستیم زیرا در جایی مدون نشده است، اظهار داشت: مساله بزرگ امروز این است که با قدر دانستن از بزرگانی مانند وردی نژاد از خودمان عقب نمانیم، ما درد خلا نیروی انسانی داریم که در تکنولوژی پیدا نمی شود و جای وردی نژادها خالی است.

پرویز اسماعیلی، معاون ارتباطات و اطلاع‌رسانی دفتر رییس ‌جمهوری سخنران بعدی این مراسم بود. ایشان با بیان اینکه وردی‌نژاد با فعالیت‌های خود در عرصه رسانه و سیاست پیوند دهنده این دو بود، ادامه داد: افرادی مانند وردی‌نژاد در فضای عمومی کشور کمتر یافت می‌شوند. او مدیریت اجرایی، سیاسی و رسانه‌ای را تجربه کرد و توانست در عرصه رسانه، در کنار ایجاد ساختار، شاگردان زیادی تربیت کند.

وی با بیان اینکه از گذشته، وردی‌نژاد را متعلق به تمام تفکرات سیاسی می‌شناختند، خاطرنشان کرد: این روند به این دلیل است که آنجا که پای ایران و ایرانی در میان باشد بدون در نظر گرفتن هر سلیقه ای به میدان عمل پا می‌گذارند.

اسماعیلی با اشاره به اینکه وردی‌نژاد در عرصه‌های مدیریت سیاسی هم ریشه ارتباطی داشته است، اظهار داشت: در عصر تعامل امروزی که بر اساس انتقال یک سویه اندیشه‌ها شکل نگرفته است، یکی از رموز موفقیت وردی‌نژاد پیوند سیاست و ارتباطات بود.

معاون ارتباطات و اطلاع رسانی دفتر رئیس جمهوری تاکید کرد: با اینکه این روزها با یکدیگر همکار هستیم ولی در همه هنگام فاصله استاد و شاگردی را حفظ کرده‌ام و به آن افتخار می کنم. وی، وردی‌نژاد را مصداق ضرب المثل «درخت هر چه پر بارتر، افتاده‌تر» دانست.

در ادامه این مراسم، محسن میرزایی استاد دانشگاه و مورخ نیز به ذکر خاطراتی از تاسیس روزنامه ایران و همراهی با وردی‌نژاد پرداخت.

دکتر محمد سلطانی‌فر معاون امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این مراسم حضور داشت، گفت: وردی‌نژاد در هر جایگاهی توانست بهترین شکل مدیریت را ایفا کند و مبدع در آنها باشد.
محمد سلطانی فر به سابقه آشنایی خود با وردی‌نژاد از دوران جنگ تحمیلی و نقش موثر و کلیدی وی در موضوع مک فارلین اشاره کرد و بیان داشت: وردی‌نژاد، تاریخ شفاهی این موضوع است که در زمان مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی بنا به دلایلی موضوع مک فارلین را پیگیری کرد.

وی افزود: وردی‌نژاد، تحولات بسیاری در خبرگزاری جمهوری اسلامی ایجاد کرد و این نهاد را به جایگاه حقیقی‌اش رساند.
سلطانی فر تصریح کرد: در آن زمان که رسانه‌ها علیه دولت بودند، وردی‌نژاد از خود ایستادگی نشان داد و در تاریخ رسانه‌ای کشور ماندگار شد.

وی با اشاره به دوران قبول مسئولیت وردی‌نژاد به عنوان سفیر ایران در پکن، اظهار داشت: هر چه امروز در ارتباطات با چین داریم ماحصل آن چیزی است که وردی‌نژاد، پایه گذاری کرد و در آن دوران توانستیم بالاترین سطح روابط را با این کشور برنامه‌ریزی کنیم.
سلطانی فر همچنین یادی از دوران خانه‌نشینی وردی‌نژاد کرد و گفت: او در همان دوران نیز بدون فعالیت نماند و با درس خواندن و آموزش، مبدع خیلی از حوزه‌های آموزشی شد و اجازه مستولی شدن شرایط را بر خود نداد.

وی تاکید کرد: امروز نیز بر کسی پوشیده نیست که وردی‌نژاد در جایگاه مشاور رسانه‌ای، فعالیت‌های بسیار ارزنده‌ای داشته است و امید داریم با دنبال کردن همین مسیر هیچگاه خسته نشود.

  • پایان این مراسم با سخنرانی دکتر فریدون‌ وردی‌نژاد همراه بود.

وردی نژاد با بیان اینکه آینده متعلق به دنیای هوشمند است، تصریح کرد: در این فضا از اعتبارات دیجیتال باید در جهت شفافیت گام برداریم تا دنیا ما را بهتر بفهمد.
وی افزود: باید یکدلی و متقاعدکنندگی در بعد اجتماعی داشته باشیم زیرا با تخصص‌گرایی فردی، پیشرفت امکان ندارد.
وردی‌نژاد با ابراز خرسندی از اینکه توانسته در مسیر روابط‌عمومی و ارتباطات انسانی گام‌هایی بردارد، خاطرنشان کرد: روابط‌عمومی در طی سال‌های گذشته توانسته از بعد حرفه‌ای و سخت‌افزاری پیشرفت و توسعه پیدا کند.

مدیرعامل اسبق ایرنا با اشاره به اینکه در این عرصه مردان و زنان بسیاری فعالیت کردند، اظهار داشت: قدم‌هایی که تا امروز برداشته شده، سطح قابل قبولی در عرصه رسانه ایجاد کرده است.

وی ادامه داد: تربیت و کار بیشتر و پرداختن به مهارت انسانی، گام‌هایی است که باید در عرصه رسانه برداریم که این بستگی به قدرت فعالان این عرصه دارد تا در توسعه نیروی انسانی و نرم‌افزاری پیشرفت کنیم.

وردی‌نژاد تاکید کرد: این حرکت، ما را به سمت برون سپاری فعالیت‌ها به بخش خصوصی رهنمون خواهد کرد و اینکه با خودباوری و پشتکار، همپایه تحولات، حرکت و تغییر کنیم.

کد خبر 405271

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha