دوشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۰۰:۰۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: از آغاز فصل تخم‌گذاری لاک‌پشت‌ها تاکنون ۳۸ لاک پشت پوزه عقابی بیش از دو هزار و ۵۰۰ تخم در سواحل شیب دراز قشم گذاشتند.

تخم‌گذاری ۳۸ لاک پشت پوزه عقابی در سواحل قشم

به گزارش ایسنا، کارشناس دریایی محیط زیست سازمان منطقه آزاد قشم گفت: فصل تخم‌گذاری لاک‌پشت‌ها از اسفند پارسال آغاز شده و تا اواخر اردیبهشت ادامه دارد.

محمد غواصی با بیان این که پارسال بیش از ۹۳ لاک‌پشت ۶ هزار و ۵۰۰ تخم در سواحل روستای شیب دراز قشم گذاشتند، تصریح کرد: تخم لاک‌پشت‌ها را گروه ناتوران خمیس، یعنی محافظان لاک‌پشت که ۶ نفر از افراد بومی روستای شیب دراز قشم هستند، به مکان امن منتقل می‌کنند.

وی اضافه کرد: بچه لاک‌پشت‌ها در اواخر اردیبهشت تا اواخر تیرماه سر از تخم بیرون آورده و به سمت دریا حرکت می‌کنند.

غواصی خاطرنشان کرد: ۲۵ کیلومتر از سواحل جزیره قشم به مساحت ۸۲۰ هکتار با احتساب بخش دریا در روستای شیب دراز، منطقه حفاظت شده برای نگهداری و حفاظت از این خزندگان است.

وی با اشاره به این که سواحل شیب دراز بهمن ماه سال ۱۳۹۰ با شماره ۱۷۶ به اسم منطقه تخم‌گذاری لاک‌پشت‌ها به عنوان اثر طبیعی ثبت ملی شد، بیان کرد: طرح حفاظت از لاک‌پشت‌های پوزه عقابی در قشم با کمک مردم روستای شیب دراز از سال ۸۴ به عنوان یکی از موفق‌ترین طرح‌های حفاظتی کشور و در سال ۸۸ به عنوان یکی از ۱۰ طرح برتر بنیاد توسعه و محیط زیست آسیای اقیانوسیه در ژاپن شناخته شده است.

کارشناس دریایی محیط زیست سازمان منطقه آزاد قشم ادامه داد: لاک پشت‌های پوزه عقابی از جمله گونه‌های تحت حمایت به شمار می‌رود که در فهرست قرمز سازمان جهانی حفاظت از طبیعت و منابع طبیعی (IUCN)، قرار دارد.

وزن میانگین لاک‌پشت پوزه عقابی بالغ حدود ۸۰ کیلوگرم است و طول آن به یک متر می‌رسد.

کد خبر 405310

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha