همشهری آنلاین: وزیر بهداشت گفت: با تبلیغات داروهای غیرمجاز در فضای مجازی، برخورد قاطع شود.

وزیر بهداشت و فرمانده ناجا

به گزارش وبدا، سید حسن هاشمی در حاشیه بیست و پنجمین همایش سراسری مدیران و روسای بهداشت و درمان ناجا، درباره عرضه داروهای تقلبی در فضای مجازی افزود: در فضای مجازی تبلیغات تقلبی در مورد داروها، مکمل‌ها و تجهیزات پزشکی وجود دارد که در این زمینه باید وزارت ارتباطات و پلیس فتا و از همه مهمتر قوه قضاییه اقدامات بازدارنده را انجام دهند و به شکلی قاطعانه با متخلفان برخورد کنند.

وزير بهداشت با بیان اینکه اطلاع رسانی برای حضور نیروهای امدادی و پلیس برای کمک رسانی به مردم، از طریق یک شماره واحد، بهتر از پراکندگی و وجود شماره‌های مختلف است، گفت: یکسان ‌سازی شماره‌‌های امدادی نیازمند مصوبه مجلس است و ما طرفدار این ایده هستیم.

وي گفت: تفاهم‌ نامه‌ ای که بین نیروی انتظامی و وزارت بهداشت به امضا رسید، عمدتا موارد مختلفی همچون پیشگیری از بیماری‌های واگیردار، پیشگیری و کنترل بیماری‌های مشترک انسان و دام و همچنین پیشگیری از سرایت بیماری‌هایی که ممکن است از مهاجرینی که از مرزها به صورت غیرقانونی وارد می‌شوند را شامل می‌شود.

هاشمی ادامه داد: در قالب این تفاهم نامه، بین وزارت بهداشت و نیروی انتظامی، همکاری‌های گسترده تری در حیطه مبارزه با قاچاق دارو، مبارزه با اعتیاد و عوامل تشدید کننده آسیب‌‌های اجتماعی نیز وجود دارد، همچنین برخورد با تبلیغات خلاف و اغواکننده راجع به اثربخشی دارو، واکسن و مکمل‌ها و ملزومات پزشکی، از جمله مواردی است که پلیس می‌‌تواند با همکاری وزارت بهداشت اقدامات قابل توجهی را انجام دهد.

وزیر بهداشت با بیان اینکه نیروی انتظامی در حوزه اجتماعی و ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به مردم محروم و مرزنشین کمک‌های شایانی ارائه داده است، گفت: اداره بیمارستان‌‌ها و پلی کلینیک‌‌های نیروی انتظامی در سطح کشور نمود واقعی خدمات اجتماعی نیروی انتظامی به مردم است و همچنین مراقبت از پرسنل و همکاران ما در اورژانس و مراکز درمانی از جمله مواردی است که پلیس در این تعهدنامه انجام خواهد داد.

هاشمی با بیان اینکه چنانچه مدیریت‌ها به ویژه در بخش اورژانس پیش بیمارستانی و اورژانس‌های اجتماعی، یکپارچه تر باشد، موفق‌تر عمل خواهیم کرد، درخصوص تعهدات وزارت بهداشت در این تفاهم نامه خاطرنشان کرد: در قالب این تفاهم‌‌نامه‌ تعهداتی را به پلیس داده‌ ایم و بدون کمک نمی‌توانیم از نیروی انتظامی فقط توقع داشته باشیم، بنابراین موظف هستیم، خدماتی را برای بهداشت و درمان ناجا فراهم کرده و در کمک به آزمایشگاه‌ها و بیمارستان‌های ناجا از هیچ تلاشی دریغ نکنیم.

وزیر بهداشت درخصوص یکسان ‌سازی شماره‌‌های امدادی همچون ۱۱۵ و ۱۱۰، گفت: دو یا سه دهه گذشته در این خصوص، صحبت‌‌هایی شده است و اتفاقا تجربه موفق بین‌ المللی هم وجود دارد و انتظار می‌‌رود که دستگاه‌‌هایی همچون راهداری، هلال احمر، بهداشت و درمان، پلیس، آتش نشانی و اورژانس، همگی یک واحد شماره داشته باشند و تمامی این نهادها با یک تولیت با مردم در ارتباط بوده و خدمات امدادی را ارائه کنند.

هاشمی، با بیان اینکه در این زمینه طرح‌‌های مختلفی هم وجود داشته و پیشنهادات خوبی هم از سوی نیروی انتظامی و بخش‌های مختلف دولت مطرح شده است، تصریح کرد: ما به عنوان وزارت بهداشت از طرفداران این ایده هستیم و امیدواریم که اجرایی شود، اما یکسان ‌سازی شماره‌ های امدادی نیازمند مصوبه مجلس است و امیدواریم که نمایندگان مجلس این موضوع را مورد توجه قرار دهند.

وزیربهداشت ادامه داد: البته این اقدام را می‌توان از یک گوشه آغاز کرد و اورژانس کشور و پلیس باهم هماهنگ شوند و با یک شماره واحد عوامل اورژانس و پلیس بتوانند از حادثه ‌ای باخبر شده و به محل حادثه بروند، درمجموع اطلاع رسانی برای حضور نیروهای امدادی و پلیس از طریق یک شماره بهتر از پراکندگی و وجود شماره‌های مختلف در این زمینه است.

وزیر بهداشت درخصوص عرضه داروهای نایاب در منطقه ناصرخسرو و خدمات پلیس در این رابطه اظهارداشت: موضوع ناصرخسرو، موضوع جدیدی نیست و تا جایی که اطلاع داریم، جنس کارشان تغییر کرده است و دیگر داروهای رسمی که در فهرست دارویی کشور باشد در ناصرخسرو وجود ندارد و داروهایی که فاقد مجوز وزارت بهداشت بوده و قاچاق هستند، در این محل عرضه می ‌شود و جزو داروهایی به حساب می ‌آیند که اصالت ‌شان از سوی وزارت بهداشت تایید نشده است.

هاشمی در این خصوص ادامه داد: هر دارویی که از مبادی قانونی تهیه می‌شود، دارای هولوگرام اصالت دارو است، که با استفاده از آن می‌توان از قیمت، اصالت و سلامت دارو اطمینان پیدا کرد، درحال حاضر 70 درصد داروهای رسمی در کشور دارای برچسب اصالت دارو است و تا پایان سال برای تمامی داروها این فرصت فراهم خواهد شد.

وزیربهداشت تاکید کرد: به جز داروهای خارج از فهرست و مکمل‌‌هایی که به داخل کشور قاچاق می‌‌شود، فعلا و در آینده در حوزه دارو مشکلی وجود ندارد، اکثر مکمل‌‌هایی که قاچاق می‌‌شوند نیز در داخل کشور ساخته می‌شوند، بنابراین حمایت از تولید داخل وظیفه همه است و انتظار داریم پلیس با موارد قاچاق برخورد کند.

کد خبر 405330

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha